אין ספק ששעון חורף הוא אחד הדברים הכי מבאסים בעונה הזאת. הימים מתקצרים, שעות החושך הרבות רק מעייפות אותנו ואנחנו חוזרים הביתה מהעבודה בשש בערב בתחושה שכבר עשר. חצי הכוס המלאה? לפחות אנחנו ישנים שעה אחת יותר בלילה של המעבר. אבל מתברר שלשעת השינה הנוספת הזאת יש יתרון בריאותי אף גדול יותר ממה שחשבנו.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

מחקר שפורסם לאחרונה על ידי מדענים מאוניברסיטת קולורדו הראה כי ביומיים או שלושה שאחרי המעבר לשעון חורף, מספר התקפי הלב יורד ב-20 אחוזים. וכשאנחנו מעבירים שעה קדימה לשעון קיץ? שיעור התקפי הלב עולה בלא פחות מ-25 אחוזים באופן כמעט מיידי.

הקשר המדאיג שבין שינה למחלות לב

אז למה זה קורה? מתברר ששינה משפיעה עלינו יותר ממה שחשבנו. לפי ד"ר ניל סטנלי, חבר באגודת השינה הבריטית, רובנו מצליחים להסתדר עם כמה לילות בודדים של שינה מועטה – אבל יותר לילות כאלו יובילו אותנו ל"חוב שינה". "אם אתם באופן עקבי אתם לא מקבלים את כל שעות השינה הנחוצות – עבור רובנו זה בין 7-8 שעות בלילה – במשך יותר מארבעה שבועות ברציפות, זה יכול להפוך לבעיה כרונית שמאיימת על הבריאות שלכם". בהתאם לכך, ישנן יותר ראיות לכך שזה משפיע במיוחד על בריאות הלב.

ממחקר שנעשה בבריטניה על 460 אלף אנשים ופורסם בשנה שעברה נמצא כי גם אנשים ללא היסטוריה משפחתית של מחלות לב, שהיו במצב בריאותי טוב ובכושר, ראו עלייה דרמטית בסיכון שלהם להתקף לב כתוצאה משינה מועטה. אלו שבממוצע ישנו פחות מ-6 שעות בלילה היו בסיכון גבוה יותר בחמישית מאשר אנשים שישנו 7 או 8 שעות בלילה. ואם אנשים ישנו חמש שעות בלילה או פחות, הסיכון עלה ביותר מ-50 אחוז.

התקף לב (אילוסטרציה: Shutterstock)
שינה טובה יכולה להפחית סיכון למחלות לב | אילוסטרציה: Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> 
10 המזונות שיעזרו לכם לצלוח את החורף בשלום
>
> בגלל מגבת: נאלצה לעבור כריתת עין
>
> אכלתם יותר מדי סוכר? זה מה שאתם צריכים לעשות

חשוב לציין שלא רק מדובר בכמות, אלא גם באיכות. כלומר, חשוב שהשינה שלכם תהיה איכותית כדי להשיג את היתרון הבריאותי הזה ולהפחית את הסיכון למחלות לב – ולבעיות בריאותיות אחרות. לפי מומחים, שינה מועטה ולא איכותית יכולה להוביל לבעיות בריאותיות שונות שגם הן מגבירות את הסיכון להתקף לב. "אם אתם מותשים במהלך היום וערים בשעות הלילה, זה יכול להגביר את כמות ההורמונים שמעלים את לחץ הדם", מסביר ד"ר נביד סאטר מהמכון הקרדיו-וסקולרי של אוניברסיטת גלזגו. נוסף לכך, לאט מעט מחקרים הראו קשר בין שינה מועטה להורמונים השולטים בתאבון. כלומר, ישנו קשר בין בעיות שינה להשמנה.

אז אל תזלזלו בשעות השינה שלכם והשתדלו לפחות בחלק מהימים בשבוע לתכנן להיכנס למיטה מעט מוקדם יותר מהרגיל. מחקרים מראים שזה יכול להגן עליכם מפני מחלות לב, מחלות נשימה והפרעות פסיכולוגיות.