שתף קטע נבחר

עלייתה ונפילתה של המדינה האיסלאמית

דאעש החל כשלוחת אל-קאעידה, אך אל-בגדדי רצה יותר: הוא הכריז על "חליפוּת איסלאמית", כבש שליש מעיראק והשתלט על שטח עצום בסוריה. הג'יהאדיסטים שלו טבחו ביזידים, הפכו 7,000 נשים לשפחות מין, זרקו הומואים מהגגות – ואילצו תושבים לצפות בהוצאות להורג המוניות

אם נכונים הדיווחים ומנהיג דאעש אכן נהרג, הרי שחיסולו בא בצומת קריטי בתולדות ארגון "המדינה האיסלאמית": רק לאחרונה הזהירו הכורדים בצפון סוריה, מי שלחמו בחזית נגד אבו בכר אל-בגדדי והיו אחראים לחיסולו הכמעט מוחלט של ארגון הג'יהאד שלו במדינה, כי יש סימנים לכך שתאים של הארגון מרימים ראש ומגבירים את הפיגועים בשטח סוריה.

 

אנשי דאעש בעיראק ב-2014. מסע כיבושים שהדהים את העולם (צילום: AP) (צילום: AP)
אנשי דאעש בעיראק ב-2014. מסע כיבושים שהדהים את העולם(צילום: AP)
חוגגים עם דגל דאעש בא-ראקה, סוריה, באמצע העשור (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חוגגים עם דגל דאעש בא-ראקה, סוריה, באמצע העשור(צילום: רויטרס)
דאעש עלה לתודעה העולמית באמצע העשור הנוכחי, כשכבש שליש משטח עיראק ושטחים אדירים בסוריה, אבל ראשיתו הרבה לפני כן – בעיראק של העשור הקודם. בשנים 2011-2004, אחרי שב-2003 פלשו לעיראק הכוחות הזרים בהובלת ארה"ב כדי להפיל את משטרו של הרודן סדאם חוסיין, התבססה במדינה זרוע של אל-קאעידה, אז ארגון הטרור העוצמתי והמפחיד בעולם. בשנת 2006 שינתה הזרוע הזו את שמה ל"מדינה האיסלאמית בעיראק".

 

ב-2011, אחרי שהחלה ההתקוממות העממית בסוריה נגד הנשיא בשאר אסד, שלח מנהיג הארגון אבו בכר אל-בגדדי אנשים מטעמו לשטח סוריה כדי להקים בה שלוחה של הארגון. בשנת 2013 הכריז אל-בגדדי כי ארגונו פורש מאל-קאעידה ומשנה את שמו ל"מדינה האיסלאמית בעיראק ובלבנט" – שם שראשי התיבות שלו בערבית הם דאע"ש.

הוצאה להורג המונית באמפיתיאטרון של תדמור, סוריה ()
הוצאה להורג המונית באמפיתיאטרון של תדמור, סוריה

ב-2014 רושם דאעש שורה של כיבושים מדהימים: תחילה הוא משתלט על העיר פלוג'ה שבעיראק ועל א-ראקה שבסוריה. ביוני של אותה השנה כובשים הג'יהאדיסטים שלו שתי ערים עיראקיות משמעותיות – מוסול העצומה ותכרית. במסגד הגדול של מוסול נושא אל-בגדדי נאום מפורסם, אחת מהופעותיו הנדירות בפומבי, ומכריז כי הוא משנה את שם הארגון ל"המדינה האיסלאמית" ומקים "חליפוּת איסלאמית".

 

סרטוני עריפת הראשים

בשלב הזה מוציא דאעש לדרך מבצע טרור מהאיומים שידעה האנושות. בעיראק רוצחים מחבליו כ-5,000 יזידים – בני מיעוט דתי קטן ומבודד שהג'יהאדיסטים רואים בהם כופרים משום שאמונתם משלבת מרכיבים של איסלאם, דת הזרתוסטרא והנצרות. הדאעשיסטים גם הופכים יותר מ-7,000 נשים וילדות יזידיות לשפחות המין שלהם.

פליטות יזידיות בשיא מסע הרציחות של דאעש (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פליטות יזידיות בשיא מסע הרציחות של דאעש(צילום: רויטרס)
 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בסוריה טובחים אנשי דאעש במאות מבני שבט השעיטאת, ובשטחים שבהם הוא שולט – בסוריה, בעיראק וגם בלוב ובחצי האי סיני – חוטף דאעש אזרחים זרים, רבים מהם עיתונאים, ועורף את ראשיהם למול המצלמות. את הסרטונים הוא מפרסם למען יראו וייראו. בכמה מהסרטונים נראה גבר לובש שחורים מנופף בסכין: הרוצח הזה, שבתוך שניות עורף את ראשי השבויים, מדבר במבטא בריטי כבד, ולימים הוא מתברר כמוחמד אמווזי, בריטי שנסע לסוריה והוביל בדאעש תא של לוחמי ג'יהאד מהממלכה. שבויים כינו את הבריטים בתא הזה "הביטלס", ואמווזי נודע בכינוי "ג'ון הג'יהאדיסט".

עיתונאים בכתום: סרטוני ההוצאה להורג של דאעש ()
עיתונאים בכתום: סרטוני ההוצאה להורג של דאעש

מוחמד אמווזי, שנודע כ"ג'ון הג'יהאדיסט" (צילום: AP) (צילום: AP)
מוחמד אמווזי, שנודע כ"ג'ון הג'יהאדיסט"(צילום: AP)

בשלב הזה מחיל דאעש בכל שטחי ה"חליפוּת" את הנוסח האכזרי ביותר של ההלכה האיסלאמית: הוא משליך הומואים מגגות, מטיל עונשים כבדים על מעשים כמו עישון סיגריות ומאלץ נשים לכסות לגמרי את גופן וכמעט שלא לצאת מהבית.

 

בספטמבר 2014 מכריזה ארה"ב על הקמת קואליציה בינלאומית נגד דאעש – ופותחת במבצע הפצצות בניסיון לעצור את התנופה שלו. בעזרת האמריקנים מצליחה המיליציה הכורדית YPG להדוף את הדאעשיסטים מעיירת הגבול קובאני, שבגבול בין סוריה לטורקיה.

2014: הוצאה להורג על-ידי אנשי דאעש בעיראק (קרדיט: AP) (קרדיט: AP)
2014: הוצאה להורג על-ידי אנשי דאעש בעיראק(קרדיט: AP)

 (קרדיט: AP) (קרדיט: AP)
(קרדיט: AP)

דאעש מוציא להורג קופטים ממצרים בלוב ()
דאעש מוציא להורג קופטים ממצרים בלוב

ב-2015 יוצא לדרך גל ההתקפות של דאעש ברחבי אירופה. תחילה מסתערים מחבלים בפריז על משרדי המגזין הסטירי "שרלי הבדו" שפרסם קריקטורה לעגנית שבמרכזה נביא האיסלאם מוחמד, ורוצחים 12 בני אדם. אחר כך נמשך הטבח במרכול יהודי בבירה הצרפתית. לשני הפיגועים האלה לא נטל דאעש אחריות, אולם דווח על קשרים של המחבלים אליו. בנובמבר של אותה השנה מחולל דאעש את מתקפת הטרור הרצחנית בשורה של זירות בפריז, שבה נהרגים 130 בני אדם, בהם עשרות בהופעה באולם הבטקלאן, ועוד מאות נפצעים.

 

הטבעה בכלובים, שריפה בחיים

בין לבין מבצע דאעש פיגועים ומבצעי הפחדה בשורה של מדינות אחרות. בלוב מצעידים מחבליו 21 פועלים נוצרים קופטים ממצרים על חוף הים, עורפים את ראשיהם – ומפרסמים לעולם סרטון ברזולוציה גבוהה ובעריכה מקצועית-עד-גועל המתעד את הזוועה. מחבלי הארגון מפיצים סרטונים סדיסטיים לחלוטין שבהם הם נראים רוצחים את מתנגדיהם ואת לוחמי הצבאות הנלחמים בהם. מעשי הרצח האלה מתבצעים בשיטות איומות, בהן הטבעה בכלובים או שריפה בחיים, כמו זו של טייס ירדני שנפל בשבי דאעש.

130 נרצחו. מתקפת הטרור בפריז, נובמבר 2015 (צילום: AP) (צילום: AP)
130 נרצחו. מתקפת הטרור בפריז, נובמבר 2015(צילום: AP)

החל מ-2015, עוד ועוד ארגוני איסלאם קיצוני ברחבי העולם רוצים להתהדר בקשרים עם דאעש, שמאפיל במעשי הרצח המחרידים שלו על אל-קאעידה, הארגון שהיה אחראי ב-11 בספטמבר 2001 למתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה. ארגונים כמו "בוקו חראם" בניגריה, המבצעים בעצמם פיגועי תופת איומים, נשבעים לו אמונים, הגם שבפועל הם נותרים עצמאיים.

 

במאי 2015 רושם דאעש עוד כיבושים משמעותיים המרחיבים את שטח שליטתו ונותנים לה תוקף – העיר רמאדי בעיראק והעיר העתיקה תדמור שבסוריה. מעבר לרצח אלפי חפים מפשע הוא משמיד שורה של אתרים היסטוריים ואתרי מורשת עולמית, בטענה כי אחזקתם היא כפירה באיסלאם. את האמפיתיאטרון המפורסם של תדמור הוא הופך לזירת הוצאות להורג של מתנגדיו – הוצאות להורג שהוא מכריח תושבים תמימים לצפות בהן מקרוב.

הריסות קבר יונה הנביא, שדאעש פוצץ במוסול (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הריסות קבר יונה הנביא, שדאעש פוצץ במוסול(צילום: EPA)
 

בסוף 2015 כבר נמצא דאעש במגננה, וביוני 2016 מצליחים כוחות עיראקיים להחזיר לידיהם את פלוג'ה. באוגוסט משחררת קואליציית "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" בהובלת הכורדים ובסיוע ארה"ב את העיר הסורית מנביג'. טורקיה נחרדת מהעובדה שהכורדים, שאותם היא מחשיבה לטרוריסטים, מתקרבים מאוד לגבולה, ופותחת במבצע בתוך סוריה הן נגדם והן נגד דאעש. האיבה בינה לבין מיליציית ה-YPG, שהיא חלק מ"הכוחות הסוריים והדמוקרטיים", מסבכת את המאבק בדאעש.

 

טראמפ הכריז: דאעש חוסל, חוזרים הביתה

2017 היא כבר שנה של הפסדים קטסטרופליים לדאעש. ביוני הוא מאבד את השליטה במוסול לכוחות העיראקיים אחרי חודשים של לחימה, ובגדד מכריזה על סופה של "החליפות האיסלאמית". בספטמבר של אותה השנה דוהר צבא סוריה מזרחה בסיוע רוסיה ואיראן, ומשחרר מידי דאעש את דיר א-זור. באוקטובר משחררים לוחמי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" את א-ראקה, העיר ששימשה כבירתו הרשמית של דאעש בסוריה.

 

 

ב-2018 מחזירה ממשלת סוריה לידיה את המובלעות שבהן החזיק דאעש בירמוכ, שמדרום לדמשק, וסמוך לגבול עם ישראל ברמת הגולן. "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" בהובלת הכורדים מתקדמים במורד נהר הפרת, וכוחות עיראקיים משתלטים על שאר אזור הגבול בין סוריה לעיראק. בסוף השנה הזו מודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ – בניגוד גמור לעמדת מערכת הביטחון האמריקנית ושר ההגנה שלו – כי החליט להתחיל להסיג את החיילים האמריקנים מסוריה. הוא טוען כי דאעש נוצח.

 

ב-2019 מוכנע דאעש גם במעוז האחרון שלו באזור הפרת – הכפר בגוז, ו"הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" מכריזים שהחליפות האיסלאמית חוסלה – גם אם בפועל נותרו לה תאים רדומים פה ושם ברחבי סוריה. ההודעה הזו תהיה בעוכריהם: היא מגיעה גם לאוזניו של הנשיא טראמפ, ובאוקטובר השנה הוא מדהים כשבין לילה הוא מכריז על הסגה מיידית של החיילים האמריקנים מהאזור הכורדי בצפון סוריה – וסולל את הדרך לפלישה טורקית לשם ולמבצע הצבאי של אנקרה נגד הכורדים. הנימוק הראשי שלו לנסיגה הוא שדאעש חוסל לגמרי, ושאין עוד צורך בחיילים אמריקנים שם. אם ארגונו של אל-בגדדי ירים ראש, טוען טראמפ, ארה"ב תדע לגדוע אותו.

 

בצל הלחימה מול הטורקים – ואולי גם בניסיון להפעיל לחץ על העולם לעצור את צבאו של ארדואן – מדווחים הכורדים על בריחה של לוחמי דאעש מבתי הכלא שבהם הם מוחזקים בשטח הכורדי. הם מזהירים כי 11 אלף המחבלים של דאעש המוחזקים בידיהם עלולים להשתחרר ולחזור לבצע פיגועים, אבל עד להפסקת האש עם טורקיה בשבוע שעבר מדוּוח על בריחה של מחבלים בודדים בלבד. חיסול אל-בגדדי שעליו נודע הבוקר, בהנחה שאכן התרחש הפעם, הוא מכה מורלית עבור המחבלים האלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"ג'ון הג'יהאדיסט" מוציא להורג את העיתונאי הבריטי דייוויד היינס
מומלצים