קייפטאון, דרא"פ // צילום: GettyImages

אזהרת מסע: אלו הערים המסוכנות בעולם

באיזו עיר נרצחים הכי הרבה בני אדם ביחס לאוכלוסייה? • היכן רצוי להתרחק מהחופים הקסומים? • ואיזו מדינה שולחת הכי הרבה ערים לרשימה? • מדריך למטייל הזהיר

מדי שנה מתפרסמים מספר דירוגים שבודקים מהן הערים המסוכנות בעולם. הנתונים לרוב בנויים על מספר פרמטרים לא קטן, אבל כעת מתפרסמת רשימה שמתבססת על מרכיב פשוט אחד  – כמות הרציחות שמתבצעות בערים ביחס לכמות האוכלוסייה. אלו הן אם כן הערים המסוכנות ביותר בעולם.

 

טיחואנה (מקסיקו)

טיחואנה היא אחת הערים המפורסמות במקסיקו, בעיקר עקב העובדה שהיא צמודה לגבול עם ארצות הברית, סמוך לעיר החוף סן דייגו. העיר ידועה בעיקר בזכות תדמיתה כ"עיר החטאים", כינוי שדבק בה עוד בימי תקופת היובש, עקב מכירת האלכוהול במקום בזמן שמכירת האלכוהול מעבר לגבול הייתה אסורה. 

 

כעת מתברר כי דווקא רצח הוא חטא מועדף בעיר הגבול, כאשר 2,640 בני אדם נרצחו שם בשנת 2018 בלבד, כלומר, 138 רציחות על כל 100,000 תושבים שחיים בעיר. טיחואנה מוצגת לא פעם בצורה קלילה, בעיקר בסרטים הוליוודיים, אך כעת מתברר כי יעד הבילוי הזול והאטרקטיבי הוא כנראה גם המקום המסוכן ביותר בעולם.

 

טיחואנה, מקסיקו // צילום: GettyIMAGES

 

אקפולקו (מקסיקו)

אקפולקו היא אחד מהיעדים המתויירים והמפורסמים ביותר במקסיקו. העיר נהנית מאקלים טרופי נוח לאורך כל השנה, אך "נהנית" גם מאחוז הרציחות השני הכי גבוה בעולם – 111 רציחות בשנת 2018 על כל 100,000 תושבים. אין ספק שכלכלת העיר מתבססת בעיקר על הנמל שלה ועל התיירות השוקקת בה, אבל מתחת לפני השטח פועלים הקרטלים האלימים של מקסיקו, שלא בוחלים ברציחות על מנת לפתור את סכסוכיהם העסקיים.

 

קראקס (ונצואלה)

קראקס, בירת ונצואלה, ממוקמת בצפון המדינה, בקרבת הים הקריבי. גובהו של עמק קראקס הוא בין  800 ל-1000 מטרים מעל פני הים, ובינו לבין החוף חוצצים הרי האבילה שגובהם 2,765 מטרים. מתחת לתיאור הפסטורלי הזה שוכנת אחת הערים המסוכנות בעולם, כזו שמדי שנה תופסת את אחד המקומות הראשונים במספר הרציחות שמתבצעות בה. 2,980 מקרי רצח התרחשו בקראקס בשנת 2018, שהם 100 רציחות בדיוק על כל 100,000 תושבים. מספר עגול ובכלל לא יפה.

 

קראקס, ונצואלה // צילום: GettyImages

 

נאטאל (ברזיל)

נאטאל, הממוקמת בצפון מזרחה של ברזיל, ידועה בזכות עשרות החופים הלבנים והחוליים שנמצאים בשטחה, אבל בשנים האחרונות הפכה העיר התיירותית לאחד ממוקדי הפשע המרכזיים של ברזיל. במדינה מוכת הפשע, שתורמת 14 ערים למדד של 50 הערים המסוכנות בעולם, נאטאל נחשבת למקום שהופך יותר ויותר מסוכן מדי שנה, בעיקר בגלל קרטלי הסמים האלימים הפעילים באזור.

 

 

פורטלזה (ברזיל)

תשתית שלמה המיועדת להעניק נוחות לתיירים, שלושת אלפים שעות שמש בשנה ובריזת האוקיינוס הקבועה שמגיעה מחופיה היפים, נותנים לפורטלזה ממד של גן עדן, אבל מתחת לפני השטח פועל קרטל סמים אכזרי שמפיץ סמים בכל רחבי מדינת הענק, והביא בשנת 2018 לבדה ל-2724 רציחות בעיר היפהפיה.

 

קייפטאון (דרום אפריקה)

קייפטאון, העיר השנייה בגודלה בדרום אפריקה, היא גם העיר המסוכנת ביותר ביבשת השחורה. שוב אנו עדים לאזור יפהפה, שבו חופים קסומים ונופים מרהיבים מסתירים תחתם אמת כואבת. 4.3 מיליון תושבים חיים בעיר הענק, ובשנה החולפת נרשמו בה לא פחות מ-2,868 מקרי רצח, שהם 66 נרצחים על כל 100 אלף תושבים. זאת מבלי לקחת בחשבון את מקרי השוד הרבים שהעיר ידועה לשמצה בהם.

 

קנקון (מקסיקו)

קנקון היא עיר חוף לחופה המזרחי של מקסיקו, בחצי האי יוקטן. העיר מהווה אתר תיירות בינלאומי בשל חופיה, ומרבית כלכלתה מתבססת על תיירות. העיר בת 848,000 התושבים סובלת בשנים האחרונות מכמות בלתי נתפסת של רציחות (547 בשנת 2018 בלבד), למרות שהממשלה המקסיקנית השקיעה הון תועפות באזור על מנת להפוך אותו לבטוח עבור התושבים והתיירים. מסתבר שאת הקרטלים זה לא ממש מעניין.

 

זירת פשע בקנקון, מקסיקו // צילום: אי.פי.איי

 

סנט. לואיס (ארה"ב)

סנט לואיס שוכנת על גדת נהר המיסיסיפי. העיר נמצאת במזרח המדינה, על הגבול עם מדינת אילינוי, מערבית לנהר המיסיסיפי, והיא העיר השנייה בגודלה במיזורי והעשירית בגודל אוכלוסייתה בכל המערב התיכון של ארצות הברית. ההחמרה בפשיעה בסנט לואיס בשנים האחרונות נגרמה כתוצאה מהפיכתה למוקד של מהומות שחורים, בעיקר בעקבות מותו של הנער מייקל בראון מירי של שוטר במרכז העיר. המהומות בעיר פרצו לאחר שהרשויות בחרו שלא להעמיד את השוטר לדין, ובכך העמיקו את המתיחות על רקע גזעי בכל רחבי המדינה.

 

בולטימור (ארה"ב)

בולטימור היא העיר הגדולה במדינת מרילנד. העיר חולקת מטרופולין משותף עם וושינגטון הבירה, השוכנת כ-60 קילומטר דרומית-מערבית לה, וידועה בין היתר בזכות סדרת המופת "הסמויה", שעוסקת בחיי הפשע בעיר. הסדרה מתרחשת כולה בבולטימור, על רקע מקרי הפשע והרצח הרבים שבה, כמו גם הסדרה "רצח מאדום לשחור", שגוללה את סיפורו של מחלק רצח בעיר.  

 

הפשע מהווה בעיה עצומה בבולטימור. מספר מקרי הרצח בעיר הוא מהגבוהים בעולם כבר מאז שנות ה-80, כאשר הרוב המוחלט של הנרצחים הם אפרו-אמריקנים. בעיה חברתית חמורה נוספת בבולטימור היא שימוש בסמים. בולטימור נחשבת כמרכז מסחר ההרואין והאקסטזי של ארצות הברית, והעירייה אף הקימה קמפיין שנקרא "Belive", זאת במטרה לעזור לתושבי האזורים הקשים להתגבר על קשיי היום-יום. 

 

בולטימור, ארה"ב // צילום: GettyImages

 

סן סלבדור (אל-סלבדור)

בבירת אל-סלבדור, בה מתגוררים כ-1.8 מיליון בני אדם, כמעט אף פעם לא שקט. המלחמות בין קרטלי הסמים בעיר הופכות אותה כבר שנים ארוכות לאחת הערים המסוכנות בעולם, כך שאפילו לאחר שחל שיפור עצום באחוז הרציחות בעיר (שיפור של כמעט 50%), היא עדיין לא מאבדת את מקומה הלא מכובד ברשימת הערים המסוכנות. 50 בני אדם נרצחו בשנת 2018 בסן סלבדור על כל 100,000 תושבים (906 מקרי רצח סה"כ), זאת למרות ששתי הכנופיות הגדולות במדינה, "באריו 18" ו"מארה סלבטרוצ'ה", הכריזו על הפסקת אש עוד בשנת 2012.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו