מתווה ליברמן: נתניהו יוותר על הבלוק, גנץ יקבל את הצעת הנשיא

יו"ר ישראל ביתנו הציג תוכנית בת כמה שלבים להקמת ממשלה, ביניהם צוות משותף לליכוד, לכחול לבן ולמפלגתו, שיגבש קווי יסוד. "כל מפלגה שתרצה לקחת חלק על פי העקרונות שנקבעו - תוכל"

זמן צפייה: 00:42

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פרסם אמש (רביעי) את המתווה שלו להקמת ממשלת אחדות. במסגרת המתווה, יוקם צוות משותף לישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן שיגבש את קווי היסוד של ממשלת האחדות, מתווה הרוטציה של הנשיא ריבלין יאומץ, וראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך לוותר על הבלוק עם ימינה, יהדות התורה וש"ס.

"שלב ראשון – הקמת צוות משותף לשלוש המפלגות ("כחול לבן", "הליכוד" ו"ישראל ביתנו") לגיבוש קווי יסוד של ממשלת האחדות. בראש ובראשונה, אנו חייבים להגדיר באופן ברור ובהיר את כל הנושאים הנמצאים על סדר היום – ביטחון, כלכלה, חברה, דת ומדינה. ישנן שאלות שנצטרך לתת להן מענה ולהגיע להסכמות באשר לפתרונות מקובלים. לדוגמא, האם אנו ממשיכים במדיניות "ההסדרה" מול רצועת עזה? האם נבצע קיצוץ רוחבי עמוק או שנעלה מיסים, או שניהם יחד? האם ממשיכים בישום מתווה הנכים והעלאת קצבת הנכים לגובה שכר המינימום? האם אנו פועלים לתת הכנסת מינימום לכל גמלאי בגובה 70% משכר המינימום? האם משלימים את חקיקת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית? האם מבטלים את חוק המרכולים? ועוד סוגיות נוספות רבות", כתב ליברמן.

"שלב שני – במידה ותושג הסכמה בנוגע לקווי היסוד יש לאמץ את מתווה הנשיא לרוטציה על ראשות הממשלה", המשיך יו"ר ישראל ביתנו. "שלב שלישי – תוקם ממשלת אחדות המרוכבת משלוש המפלגות 'כחול לבן', 'הליכוד' ו'ישראל ביתנו', אשר תפעל לאישור תקציב המדינה לשנת 2020 באופן מיידי, ולאישור תכנית רב שנתית כפולה לצה"ל ל-10 השנים הבאות".

"שלב רביעי – על בסיס קווי היסוד הקיימים והתקציב המאושר, כל מפלגה שתרצה להצטרף לממשלת האחדות תוכל לעשות זאת", הדגיש.

ליברמן הדגיש כי לא יצטרף לממשלה צרה מימין או משמאל, וסיכם: "על מנת לממש את המתווה הנ"ל, נתניהו חייב להיפרד מגוש החרדים-משיחיים שהקים וגנץ חייב לקבל את מתווה הנשיא. אני שב ומדגיש לאחר אישור קווי היסוד, הקמת הממשלה ואישור תקציב המדינה לשנת 2020, כל מפלגה שתרצה לקחת חלק בממשלת האחדות על פי העקרונות שנקבעו מראש, תוכל לעשות כן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהרמת כוסית לכבוד השנה החדשה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהרמת כוסית לכבוד השנה החדשה | צילום: חדשות 13

מהליכוד נמסר בתגובה: "המתווה של ליברמן לא מחדש שום דבר. ליברמן ממשיך להתחמק מלומר בקולו שהוא ומפלגתו יצביעו נגד (ולא רק ימנעו/יעדרו) ממשלת שמאל בראשות גנץ שתשען בהקמתה על תמיכה חיצונית של המפלגות הערביות".

מכחול לבן נמסר לאחר פרסום המתווה: "אנחנו מברכים ורואים במפלגת ישראל ביתנו וביושב הראש שלה אביגדור ליברמן שותפים לדרך ושותפים לקואליציה שתקום, ומקווים שתקום במהרה. מיד לאחר הבחירות קראנו לליכוד לבוא ולנהל עמנו משא ומתן ענייני ותכליתי קודם כל על קווי היסוד. לצערנו בקשתנו עד כה נענתה בבלוק! אנו מקווים כי הצעת ישראל ביתנו תהיה קריאת השכמה נוספת לליכוד להתעשת ולעשות את המעשה הנכון – לחשב מסלול מחדש ולבוא לשולחן הדיונים. כשיו״ר כחול לבן יקבל המנדט, נהיה מוכנים ליישם את השלב הראשון - ניסוח קווי יסוד ודיון בכלל הסוגיות הלאומיות שעל סדר היום".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) כתב בתגובה לפרסום המתווה: "שמישהו יסביר לליברמן שבממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן אף אחד לא צריך אותו. ניתן להניח שאף אחד גם לא באמת רוצה אותו".

מחר תובא להצבעה במרכז הליכוד הצעה בנושא מעמדו של נתניהו, שנוסחה יקבע כי הוא יהיה מועמד התנועה היחיד לראשות הממשלה לכל כהונת הכנסת ה-22. זאת במטרה למנוע מבכירי הליכוד להתמודד מולו. נתניהו צפוי להחזיר את המנדט רק אחרי שמעמדו בליכוד יבוצר.

עוד ייכתב בנוסח ההצעה כי הליכוד יהיה שותף אך ורק לממשלה שבנימין נתניהו יעמוד בראשה, בין אם בכל תקופת כהונתה או בחלק מכהונתה במסגרת רוטציה.

חבר הכנסת בני גנץ בכניסה למשכן הכנסת
חבר הכנסת בני גנץ בכניסה למשכן הכנסת | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

כזכור, מהליכוד נמסר בשבוע שעבר כי נתניהו קיבל את הצעת יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ לכנס את מרכז הליכוד מחר, ולאשרר שנתניהו הוא מועמד הליכוד לכל כהונת הכנסת ה-22. משמעות הצעת ההחלטה היא שאף מועמד אחר מתוך הליכוד לא יהיה מועמד לראשות הממשלה בכנסת ה-22, במקרה שנתניהו ייכשל במאמצי הרכבת הממשלה.