קירות הגנה מפני נ"ט ועמדות צלפים: הצצה לגבול החדש ברצועת עזה

פרויקט "ארגון המרחב מחדש" של צה"ל נועד להתמודד עם האיומים החדשים מעזה, ולייצר שליטה על השטח ותנועה חופשית ובטוחה של הכוחות. "שולטים באויב באמצעות תצפית ויכולתו לפגוע בנו פוחתת"

זמן צפייה: 08:31

המתיחות בדרום: בימים אלה, צה"ל משלים את הקמתו של גבול חדש ברצועת עזה. הפרויקט זכה לשם "ארגון המרחב מחדש". מרחב הלחימה החדש כולל קירות הגנה מפני טילי נ"ט, עמדות צלפים חדשות וסוללות עפר שמייצרות שליטה על השטח ותנועה חופשית ובטוחה של הכוחות.

באוגדת עזה, בפיקודו של תא"ל אליעזר טולדנו, היה ברור שזה הזמן לארגן מחדש את 65 הקילומטרים לאורך הגבול ולהתאים אותם לאיומים החדשים. על המשימה הופקד רס"ן ישראל פרץ, קצין ההנדסה של האוגדה. פרץ סיפר על המטרה של ארגון המרחב החדש בגדר הרצועה: "ברגע שאנחנו פה מוגנים, אנחנו שולטים באויב באמצעות תצפית ויכולתו לפגוע בנו פוחתת. הכול מתחבר אחד לשני על מנת ליצור מערכת מבצעית שלמה אחת".

לכתבות נוספות בנושא: 

שני שיגורים זוהו מרצועת עזה; אין נפילות בשטח ישראל

בשל המתיחות: "המשלחת המצרית הקדימה את ביקורה והגיעה לרצועה"

"לא יודע אם כל הלוחמים עלו": הקלטות הקשר מהמבצע שהסתבך בעזה

רס''ן ישראל פרץ, קצין ההנדסה של אוגדת עזה
רס''ן ישראל פרץ, קצין ההנדסה של אוגדת עזה | צילום: חדשות 13

לאט לאט נבנה לאורך הגבול מרחב לחימה חדש, כזה שמאפשר לכוחות לנוע לאורך הצירים עם חשיפה מינימלית לאיומים מהרצועה. אלא שאחרי סבבי ההסלמה האחרונים הבינו בצה"ל שלא רק הכוחות נמצאים תחת איום, אלא גם היישובים והכבישים המובילים אליהם.

תחילה הוקמה חומה שנעה על כביש הגישה לקיבוץ ארז, אחריה החלו להתבצע בשטח עבודות הסתרה של כל הכבישים בעוטף החשופים לירי של טילי נ"ט. מרחב ההגנה החדשה נבנה לצד החומה התת קרקעית נגד איום המנהרות והגדר העילית שבנייתם צפוייה להסתיים עד אמצע השנה הבאה. אמצעים אלה אמורים לשנות את המציאות הביטחונית בעוטף עזה ולייצר אצל התושבים את תחושת הביטחון שהם כל כך זקוקים לה.