המחאות בעירק מחריפות - ומניין ההרוגים עולה: לאחר שדווח כי עד כה נהרגו כ-100 אזרחים ולמעלה מ-4000 פצועים בחמישה ימים של הפגנות נגד המשטר, האו"ם החליט להתערב וקורא לצדדים להפסיק את האלימות. במקביל, המפגינים טוענים: צלפים של הצבא טובחים בנו באש חיה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

ג'נין הניס פלאסצ'רט, שרת ההגנה לשעבר של הולנד שכיום מכהנת כנציגה הבכירה ביותר של האו"ם בעירק, פרסמה הודעה שבה כתבה: "חמישה ימים של דיווחים על הרוגים ופצועים: זה חייב להיפסק". לדבריה, "זו פגיעה חסרת רגישות בחיי אדם" והאחראים למצב הקשה ששורר כיום במדינה - חייבים לשאת באחריות.

הפגנות המוניות בעירק (צילום: רויטרס_)
לפחות 100 הרוגים ו-4000 פצועים | צילום: רויטרס_
הפגנות המוניות בעירק (צילום: רויטרס_)
המפגינים: צלפים יורים אש חיה ברחובות | צילום: רויטרס_

"לא מפחדים - לא מהירי ולא מהמוות"

הקריאות למחאה החלו בעירק על רקע האבטלה הגואה במדינה והתפתחו עד לדרישה של התפטרות הממשלה. מיום שלישי האחרון ההפגנות מתקיימות כמעט ללא הרף, בעיקר בדרום המדינה. תחילה התווכחו הרשויות ביניהן כיצד להגיב לאירועים, אך ככל שנוקפות השעות מתברר שהכוחות בשטח נוקטים יד קשה נגד המפגינים.

עדי ראייה בבגדד הבירה סיפרו כי מעבר לירי מסיבי של גז מדמיע, כוחות הביטחון יורים אש חיה נגד המוחים - אבל המפגינים מתבצרים בעמדתם ודורשים שינוי בארצם. "אלה היו 16 שנים של שחיתות ואי צדק" אמר אחד המפגינים, "אנו לא מפחדים לא מהירי ולא מהמוות - נמשיך ולא נפסיק", הוסיף. הרשויות מצדן האשימו צלפים אנונימיים שירו לדבריהם לכיוון הקהל.

הפגנות המוניות בעירק (צילום: רויטרס_)
מאשימים את הפוליטיקאים בשחיתות ובהזנחה | צילום: רויטרס_
הפגנות המוניות בעירק (צילום: רויטרס_)
האו"ם מודאג, רה"מ קורא להשבת הסדר הציבורי | צילום: רויטרס_

המחאות, שמונעות מכעס על רמת החיים הירודה והשחיתות, נחשבות לאתגר הגדול הראשון עבור ר"מ עירק אל-מהדי, שנכנס לתפקידו בשנה שעברה, מגובה במפלגות השיעיות ששלטו בעירק מאז נפילתו של סדאם חוסיין בשנת 2003.

אל-מהדי הבטיח כי הממשלה תדון בשכר בסיסי למשפחות עניות, אך הדגיש כי אין "פתרונות קסם". ברחובות בגדד התאספו מפגינים ליד מדורה בשריפה בוערת של רכב משוריין, מעבר לנהר החידקל ממתחם הממשלה. "הם יורים על בני העם העירקי", אמר אחד המפגינים לסוכנות הידיעות רויטרס. "אל-מהדי, תתפטר. העם דורש את נפילת המשטר".