שתף קטע נבחר

עד 2020: תוספת של 1,000 ש' נטו למשפחה

כך עולה מהמלצות ועדת אקשטיין למדיניות התעסוקה בישראל, שהוגשו היום לשר התמ"ת. זאת, לצד הוספה של כ-30 אלף עובדים למעגל התעסוקה מדי שנה ב-10 השנים הבאות, יצירת משרת ממונה עבודה והון אנושי במשרד התמ"ת והגברת המאמצים להקטנת מספר העובדים הלא-ישראלים במשק

ועדה משותפת של משרדי הממשלה וגופי המשק הבכירים ממליצה על יעד חדש לצמצום העוני: הגדלת ההכנסה הריאלית נטו למשפחות בחמישון התחתון עד שנת 2020 שתסתכם בכ-1,000 שקל לחודש (כשליש מההכנסה הקיימת), וכן להוסיף כ-30 אלף עובדים למעגל התעסוקה מדי שנה ב-10 השנים הבאות, מעבר לגידול הטבעי בתעסוקה.

 

המלצות אלה נכללות בדו"ח ביניים של הוועדה שהוגשו היום (א') לשר התמ"ת בנימין בן אליעזר, שמינה את הוועדה בראשות המשנה לנגיד בנק ישראל הפרופ' צבי אקשטיין. הוועדה הוקמה לפני כ-7 חודשים לבחינת מדיניות התעסוקה בישראל, צמצום האבטלה והגדלת ההון האנושי ופריון העובדים. המלצות הוועדה הסופיות יוגשו אחרי חג פסח.

 

עוד ממליצה הוועדה להוסיף משרה בכירה במשרד התמ"ת – ממונה על עבודה והון אנושי, שיהיה בדרגת משנה למנכ"ל, וכן ליישם בהיקף כלל ארצי את התכניות הקיימים להנהגת מס הכנסה שלילי ולהרחבת התכנית במתווה של "אורות תעסוקה". זאת בנוסף להגברת המאמצים להקטנת מספר העובדים הלא-ישראלים.

 

המלצת הוועדה לגבי יעדים חדשים של הגברת התעסוקה וצמצום העוני מבוססת על השוואת שיעורי התעסקה בישראל לאלה הקיימים במדינות החברות בארגון ה-OECD - שישראל עומדת להצטרף אליו בקיץ.

 

לפי יעדים אלה שיעור התעסוקה של גילאי 64-25 יגדל עד 2020 מכ-70% כיום ל-76.5%, ובקרב גילאי 24-20 מ-44.7% כיום לכ-60%.

 

מיישמים את המלצות ה-OECD

הוועדה מבקשת ליישם את המלצות הדו"ח החברתי האחרון של ה-OECD להגדיל את מעגל התעסוקה בדגש על המגזר החרדי והערבי. לפיכך יעד המשנה שנקבע הוא שמגזרים אלה יהוו כ-40% מהתוספת המתוכננת. מגזר האוכלוסיות המוגבלות יתרום כ-10% מהתוספת וכ-40% יגיעו ממגזרי החברה האחרים.

 

לפי המלצת הוועדה הממונה על העבודה וההון האנושי ירכז בידו את כל הסמכויות הנדרשות לקידום יעדי התעסוקה וצמצום העוני. תחתיו יפעלו כל המנגנונים העוסקים בנושאים אלה כיום וכן גופי הביצוע והאכיפה. כמו כן הוא יהיה ממונה על התכנון ובקרת המדיניות .

 

הוועדה מציעה את החזון הבא לממונה: השגת אורח חיים הוגן, בטוח ומספק, חופשי מעוני בשילוב מרב האוכלוסיה בעבודה למי שמסוגל לכך; כמו כן הוא יפעל לשדרוג ההון האנושי במיצוי מרבי של היכולות האישיות כדי להביא לצמיחה יציבה במשק בגידול שנתי של התוצר בכ-1.5%. 

 

פרופ' אקשטיין מאמין כי מינוי הממונה וריכוז כל הסמכויות בידיו "יציב אותנו בשורה הראשונה של המדינות המפותחות". שר התמ"ת בן-אליעזר אמר כי המגבלה היחידה שהציב לאקשטיין היא שהמלצותיו יהיו אופרטיביות וריאליות ליישום.

 

"נושא התעסוקה מדיר שיני מעיני", אמר השר, "לפעמים נדמה כאילו הרגיעה היחסית בשוק העבודה מסמלת את סוף המשבר. אבל כל מפעל שחרב הפיטורים מאיימת על עובדיו מזכירה לכולנו שעדיין עלינו להתמודד עם המשבר הכלכלי והשלכותיו על המשק".

 

בנוסף, אמר השר כי הוא מקבל את ממצאי הוועדה, וכי חלקם כבר נמצאים בביצוע מיידי. "אינני מתכוון לעזוב את נושא התעסוקה שיעמוד בראש סולם העדיפויות שלי עד שיסולקו כל המכשולים כי אנשים מערימים מכשולים בכל מיני כותרות", אמר.

 

בוועדה השתתפו בין היתר מנכ"לי האוצר, חיים שני; התמ"ת, שרון קדמי; והביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני; ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ יוג'ין קנדל; ובכירים ומשפטנים מהאוצר ומשרדי המשפטים והתמ"ת; יו"ר התעשיינים שרגא ברוש ויו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צבי אקשטיין. "שדרוג ההון האנושי"
צילום: ישראל הדרי
מומלצים