שעות לפתיחת הקלפיות: המפתחות של נתניהו וגנץ לניצחון בבחירות

כדי לנצח, רה"מ צריך שעוצמה יהודית תעבור את אחוז החסימה, וכן שמעוזי הליכוד יתעוררו. כחול לבן, מנגד, חייבת ששיעור ההצבעה במגזר הערבי יגיע ל-60% לפחות. ומהו תפקידו של ריבלין במשחק?

זמן צפייה: 04:35

מערכת הבחירות השנייה השנה תגיע מחר (שלישי) לסיומה, והמתמודדים לראשות הממשלה מחזיקים במפתחות שעשויים להבטיח את ניצחונם.

בימים האחרונים ראש הממשלה בנימין נתניהו מתבטא נחרצות על כך שלמצביעי הימין אסור לבחור בעוצמה יהודית כי היא בלאו הכי לא עוברת את אחוז החסימה ומדובר בבזבוז קולות. אלא שמהסקרים האחרונים שפורסמו, נראה שהמפלגה תצליח לקבל את מספר המנדטים הנדרש. אך בסופו של דבר, אם עוצמה יהודית לא תעבור – אז בניגוד למה שנתניהו אומר הדבר עשוי להזיק לו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"הוציא פתקים ממעטפות": יו"ר ועדת קלפי יועמד לדין כפוף לשימוע

איחודים, פיצולים, סקרים – וסערות: כך נראתה מערכת הבחירות

יומיים לבחירות: נתניהו בקרב בשתי חזיתות; קמפיין הצילו בשמאל

נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר | צילום: רויטרס

מפתח נוסף להצלחת ראש הממשלה בבחירות זה אחוז ההצבעה במעוזים של הליכוד וכמה התעוררות תהיה בשטח. כמו כן, נתניהו מיישר מבט לצד השני – האם העבודה או המחנה הדמוקרטי יעברו, מה שעשוי לקרב אותו מאוד אל היעד הנכסף של 61 מנדטים.

בשביל כחול לבן, הם מוכרחים שאחוז ההצבעה בגוש דן ובשרון יעלה. אך המפתח החשוב ביותר עבור המפלגה נמצא במגזר הערבי – שהוא קריטי בשבילם. גנץ צריך שאחוז ההצבעה במגזר יגיע לפחות ל-60%, שינפיקו כ-13 מנדטים לרשימה המשותפת או יחזקו את המחנה הדמוקרטי. במקרה כזה, ייתכן שלנתניהו לא יהיו 61 מנדטים וגנץ ייכנס למשחק הרכבת הממשלה.

בני גנץ בקריה האדקמית אונו
בני גנץ בקריה האדקמית אונו | צילום: חדשות 13

איש מפתח לא פחות חשוב הוא נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שהפעם צפוי להיות יותר אקטיבי מהבחירות הקודמות. צעד אפשרי שהנשיא עשוי לקחת הוא לקרוא לגנץ ונתניהו לפגישה אצלו במשכן – וקשה לדמיין מצב שבו השניים יסרבו לכך.

נוסף לכך, ריבלין יכול להתנות את הארכת הרכבת הממשלה בהישגים ובהסכמים הקואליציוניים של מי שייבחר להרכיב את הממשלה. וגם אז, ייתכן והוא לא יאפשר את הארכה המלאה אלא כמה ימים בלבד.

ריבלין. נשאר נאמן לנתניהו
ריבלין. נשאר נאמן לנתניהו | צילום: מארק ניימן, לע"מ