רגע לפני יום הבחירות: מהן הזכויות לעובדים ביום השבתון?

רוב הישראלים שיחליטו לעבוד למרות זכותם לנצל את יום המנוחה, יקבלו שכר כפול או לחלופין יום חופש נוסף. למי החוק מתיר להישאר בבית ואת מי הוא מחייב להגיע לעבודה?

 קלפי
הצבעה בקלפי | צילום: שרון בוקוב

רוב אזרחי ישראל שייצאו להצביע לכנסת מחר (שלישי) ייהנו מיום שבתון שנועד לעודד הצבעה. המשמעות היא שאין חובה לעבוד ביום זה, והמעסיק לא ינכה יום חופש לעובד שינצל זאת, אך החוק מתיר לעבוד, ומפצה את אלה שבחרו לעשות זאת.

עובד שמועסק במקום העבודה יותר מ-14 ימים ויחליט לנצל את היום להכנסה נוספת, עשוי להיות זכאי לשכר בגובה 200% או לחלופין, תעריף רגיל ויום חופש נוסף במועד שונה על חשבון המערכת. בני נוער ואחרים שאינם בעלי זכות בחירה זכאים גם הם לשכר כפול במידה ועבדו ביום הבחירות.

כתבות נוספות בנושא:

מצביעים בקלפי – והולכים לבלות: כל האטרקציות ליום הבחירות

איחודים, פיצולים, סקרים – וסערות: כך נראתה מערכת הבחירות

הקרב הצמוד בין המפלגות והשינוי בגושים: כל סקרי חדשות 13

שלטי בחירות של הליכוד וכחול לבן | צילום: רויטרס

לצד זאת, ישנם כמה גופים שמחויבים להמשיך לעבוד ביום הבחירות – שירותי תחבורה, דלק, גופי תקשורת והובלות מזון, רשתות וחנויות, בתי קולנוע ובתי קפה וקיוסקים יעמדו לרשות הבוחרים. עו"ד גדי גור, מומחה לדיני עבודה, הדגיש כי בשירותים הציבוריים יום הבחירות אינו נחשב ליום שבתון. באשר ליתר ענפי המשק, יום הבחירות הוא כאמור יום שבתון.

במידה שגוף שאינו נכלל בשבתון מחייב עובד להגיע לעבודה, או במצב שבו עובד לא קיבל את השכר המגיע לו לאחר שעבד ביום הבחירות, הוא יכול להתלונן על כך למשרד הכלכלה ולהגיש תביעה, שכן מדובר בעבירה על החוק.

ההחלטה על קיום יום שבתון נועדה לעודד את ציבור הבוחרים לממש את זכותם הדמוקרטית ומעניקה זמן פנוי ככל הניתן, כדי ללכת לקלפי ולהצביע. בנוגע ליום השבתון, ישראל שונה ממרבית המדינות הדמוקרטיות בעולם, שקובעות ברובן את יום הבחירות ביום ראשון, שבמילא נחשב ליום מנוחה במדינות נוצריות.