בני משפחתו של חייל צה"ל טוענים כי בעת מעצרו בכלא צבאי נתן לו אחד המפקדים תרופה פסיכיאטרית למרות שלא ביקש לקבל כזו מגורם רפואי.

החייל הגיע ללשכת הגיוס תל השומר בחודש מרץ האחרון ואמור היה להתגייס לחיל השריון. שם לטענת בני משפחתו ניסה לדבר עם המפקדים ולהסביר להם שהוא מעוניין להתגייס, אך המצב הכלכלי במשפחתו קשה ומחייב אותו לעבוד בתקופת השירות הצבאי.

"כידוע הגיוס לחיל השריון לא מאפשר לו לעבוד ולעזור להורים. אבא שלנו מובטל משום שפוטר מעבודתו ולאחרונה נפל ונפצע ונמצא בתהליכי החלמה. אימנו המפרנסת היחידה ועובדת כמנקה", הסבירו בני המשפחה.

לטענתו, הוא נתקל בחוסר רצון של המפקדים לעזור ולהקשיב. לאחר שניסה להסביר את המצב שוב ושוב החליט שלא להתפנות לטירונות ונשלח למעצר בקו"ם. לדבריו, במהלך תקופת המעצר ניסה להציג תלושי שכר של ההורים ומסמכים המעידים על מצבם. "לא היו מוכנים להקשיב לו, ניסו להפחיד אותו שיכניסו אותו לכלא", טוענים בני המשפחה.

הוא נכנס לכלא 4 ושם לטענת המשפחה נתן לו אחד המפקדים כדורים שהתבררו בהמשך כתרופה פסיכיאטרית.

"המפקד צעק את שמו ונתן לו את הכדורים"

"בתור לכניסת חדר האוכל אחד המפקדים צעק את שמו והביא לו 2 כדורים", טוענים בני המשפחה. "הוא לא הבין במה מדובר וחשש לשאול מדוע הוא מקבל כדורים כי במקביל מפקד נוסף צעק לכולם לשמור על שקט. הוא שם את הכדורים בכיס ולא נטל אותם".

הם מוסיפים וטוענים כי למחרת הגיעה חובש פלוגתי לתא בו נמצא החייל והביא לו 8 כדורים נוספים. "הוא שאל מדוע מביאים לו כדורים ולדברי החופ"ל הוא היה אצל פסיכיאטר/קב"ן ולכן הוא צריך ליטול אותם. הוא ענה שלא פגש שום פסיכיאטר ולכן אין לו צורך בכדורים. במקום לברר ולבדוק את העניין החופ"ל לא לקח ממנו את הכדורים".

לדברי בני המשפחה, מדובר בתרופה מסוג "אסטו" המיועדת לטיפול בדיכאון ועלולה לגרום לתופעות לוואי, אך החייל לא נטל את התרופות שניתנו לו.

כלואים בפלוגה בה ישנים באוהלים (צילום: דובר צה"ל)
כלא 4, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

המשפחה פנתה לקצינת פניות הציבור של צה"ל בנושא. "לאחר שביצעו 'בירור' קיבלנו תשובה מוזרה ביותר הנראית כניסיון להוריד ולנער מעצמם אחריות", מציינים בני המשפחה. "התשובה הייתה שבמחשב הצבאי מופיע להם שהגיש מסמכים שהוא נטל את התרופה הזאת בעבר והוא רוצה להמשיך ליטול אותם".

הם מוסיפים כי כעבור מספר ימים התקשרו בשנית מפניות הציבור. "הפעם טענו שלא נתנו לו שום כדורים פסיכיאטרים. יש לציין שהוא מעולם לא נטל כדורים פסיכיאטרים ולא הציג בפניהם שום מסמך שהם טוענים שהציג".

"אמו מפחדת לשלוח אותו לצבא"

מאז השתחרר מהכלא הצבאי החייל נחשב לעריק ובני המשפחה טוענים כי זכר לאותו מקרה, אמו מתנגדת בתוקף לשלוח אותו בחזרה לצבא.

"היא החלה לפחד שהצבא שאמור לשמור ולהגן עליו עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה. הוא רוצה להתגייס אך אנחנו חוששים ומופתעים לרעה מהתנהלות הצבא, והאופן בו נותנים כדורים פסיכיאטרים בכזו קלות לאדם שאין לו עבר לא באזרחות ולא בצבא, ומעולם לא נטל תרופות פסיכיאטריות".

גורם צבאי המעורה בפרטים, ציין כי החייל אינו כלוא מחודש יוני ומעמדו עריק. עוד הוסיף אותו גורם כי מוקד קצינת פניות הציבור אינו מטפל בפניות של עריקים, אך בשל חומרת הפניה הוחלט לערוך בירור בעניין.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה:

"טרם גיוסו, החייל ביקש לפתוח בקשה להקלות תנאי השירות ועל כן נתבקש לשלוח מסמכים שיתמכו בבקשתו. הנדון לא שלח מסמכים שכאלו על אף שתוזכר מספר פעמים. עקב אי שיתוף הפעולה נסגרה הבקשה והנ"ל עודכן בהתאם".

"כמו כן, פנייתו בנושא הכדורים הפסיכיאטריים התקבלה במוקד קצינת פניות הציבור על ידי אחיו ובעת היותו עריק. לאחר בדיקה מעמיקה מול הכלא הצבאי בו שהה דאז, התברר כי לא הונפקו לו תרופות פסיכיאטריות במהלך כליאתו. מידע זה נמסר לאחיו והובהר לו כי לצורך המשך בירור בנושא עליו להעביר למוקד פניות הציבור טופס ויתור על סודיות רפואית חתום על ידי החייל, מה שלא קרה עד היום".