יום הבוחר: נקודות המפנה הגדולות של מערכות הבחירות בישראל

הערבים נוהרים לקלפיות, נאום הקומץ, חקירות, הקלטות ועימותים טלוויזיוניים בלתי נשכחים - כל אלה הביאו בעבר ראשי ממשלה לניצחון או להפסד. מה יקרה בבחירות הקרובות? בימים הקרובים נגלה

זמן צפייה: 09:21

ארבעה ימים לבחירות: אומרים שחוכמת הבדיעבד היא הגדולה מכולן. כיוון שהסקרים כמעט תמיד מחמיצים לא מעט מנדטים, חזרנו לאירועים משמעותיים שהשפיעו על הציבור - אירועים, פרסומים ותככים שהביאו ראשי ממשלה לניצחון או להפסד. "מה שמאפיין הרבה רגעים מכוננים זה שבזמן שהם קורים אתה לא יודע לומר שזו נקודת מפנה, שכאן בעצם מתרחש הרגע שלוקח את כל הספינה לכיוון אחר", נדב פרי, כתב פוליטי לשעבר.

בשנת 2003 ראש הממשלה אריאל שרון היה לקראת בחירות. הוא נתון במבול של חקירות - האי היווני, סיריל קרן. ההדלפות קשות, שרון בלחץ. בשיחות סגורות שרון משוכנע שהשמאל בפרקליטות החליט להפיל אותו כי הוא ראש ממשלה מהליכוד, והוא רומז על כך במסיבת עיתונאים - שנעצרת באמצע על ידי ראש ועדת הבחירות בשל תעמולה אסורה. שרון גרף 38 מנדטים אחרי קטיעת השידור הזו.

לכתבות נוספות בנושא >> 

סקר אחרון לפני הבחירות: נתניהו וגנץ בשוויון; 58 לגוש הימין

ארבעה ימים לבחירות: כתבי חדשות 13 עם תמונת המצב הפוליטית

משאל רחוב: כמה אנשים יצביעו בבחירות – ומה לדעתם תהיה התוצאה?

נאום הניצחון של אריאל שרון
נאום הניצחון של אריאל שרון | צילום: חדשות 13

בשנת 1996, אחרי הרצח המטלטל של רבין הציבור היה שבור, והיה ברור שפרס יבחר. "אחרי רצח רבין, פרס הוביל על נתניהו בעשרות אחוזים", ציין פרי, "לאחר הפיגועים, זה נהיה קרב שווה". גל הטרור של האוטובוסים המתפוצצים עושה את שלו, אבל העימות הטלוויזיוני מול נתניהו, לדעת האסטרטגים, הביא את חצי האחוז שהעניק לנתניהו ניצחון. "זו הייתה הפעם הראשונה שבחור צעיר, חסר ניסיון כראש ממשלה עומד מול ראש ממשלה מכהן", הסביר משה גאון, יועץ אסטרטגי, "אחרי רצח רבין אף אחד לא ציפה שנתניהו יצליח לנצח את פרס. הוא הגיע לעימות כדי לצאת בתיקו, אבל הוא ניצח". פרי הוסיף כי "כבר ב-96' נתניהו ידע איך לנצח בחירות בשבוע האחרון".

בשנת 1999 ברק שהביס את נתניהו, הפסיד אחרי קדנציה קצרה כראש ממשלה על ידי אריאל שרון. "ברק חוזר ביולי מקמפ דייוויד, 'לא היה פרטנר' הוא אומר לציבור הישראלי, האינתיפאדה השנייה פרתה והציבור הישראלי לא רק מאוכזב כפליים", הסביר גאון.

מדליין אולברייט עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק
מדליין אולברייט עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק | צילום: רויטרס

בבחירות 2015, נתניהו היה בעמדת חולשה גדולה. "הליכודניק הממוצע מסוגל לספוג הכל", ציין משה קלוגהפט, יועץ אסטרטגי למערכת בחירות, דבר אחד הוא לא יכול לספוג – שהוא מרגישים שבא מישהו ומתנשא עליו". נאום הקומץ של יאיר גרבוז, עשה בדיוק את זה. וביום הבחירות, נתניהו הפיץ את הסרטון המפורסם – "הערבים נוהרים לקלפיות". משה גאון ערך מחקר מקיף על הסרטון הזה והשפעתו: "מה שהשפיע על הבחירות זה האמונה של הציבור שלו בעשרה ימים האחרונים שהם הולכים להפסיד את הבחירות. זה חוזר על עצמו בכל בחירות מ-96'".

בחירות 2019 מועד א' היו בסימן כתב החשדות נגד נתניהו. אצל גנץ, דולפות הקלטות מתוך הישיבות הסגורות. אך למרות הרוב לגוש הימין - ליברמן החליט שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה. ואז, בחירות 2019 מועד ב'. איראן, דרום, חקירות, הקלטות, רוטציה. נמתין ליום של שלישי בלילה - ואולי גם אז עוד לא נדע "נתניהו גורם לציבור להרגיש שהרדיפה נגדו היא הרדיפה נגדם".