שתף קטע נבחר

הבנק האירופי הוריד ריבית והשיק תוכנית להדפסת כסף

ה-ECB הודיע כי הוריד את הריבית על הפיקדונות ל-0.5%- והותיר את הריבית על האירו על 0%. בנוסף, הודיע הבנק על חידוש תוכנית הרכישות בהיקף של 20 מיליארד אירו בחודש החל מ-1 בנובמבר. בדצמבר האחרון הסתיימה תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק האירופי שנמשכה 4 שנים

הבנק האירופי המרכזי (ECB) הכריז היום (ה') על השקת תוכנית רכישות מסיבית חדשה, בניסיון להמריץ את הכלכלה האירופית ששרויה בחוסר ודאות. הבנק יחדש את תוכנית הרכישות האג"ח הממשלתית בהיקף של 20 מיליארד אירו בחודש החל מ-1 בנובמבר.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

מהודו עד תאילנד: הבנקים המרכזיים בעולם חותכים ריביות

השבוע שבו נגידי העולם נכשלו בלשונם

איך הורדת הריבית בארה"ב תשפיע על הכיס שלנו? שאלות ותשובות

 

נשיא ה-ECB מריו דראגי הודיע שהבנק המרכזי חותך את הריבית על הפיקדונות ב-10 נקודות בסיס ל-0.5%- מ-0.4%-, בהתאם לציפיות. הריבית על האירו נותרה ללא שינוי על 0%. לאחר ההודעה האירו נופל מול הדולר ב-0.6% לרמה של 1.095 דולר.

נשיא הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי (צילום: איי אף פי)
נשיא הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי(צילום: איי אף פי)
 

בתוך כך, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ממשיך במאבק שלו בבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, ומפרסם בחשבון הטוויטר שלו ציוץ נוסף שבו הוא מתנגח בפד.

 

 

הבנק האירופי המרכזי מעריך כעת כי שיעור הריבית יישאר ברמתו הנוכחית או ברמה נמוכה יותר עד שתחזית האינפלציה "תתכנס בצורה יציבה לרמה קרובה מספיק, אך עדיין נמוכה מ-2%".

 

משמעות הריבית השלילית על הפיקדונות בפועל היא תשלום של הבנקים על מזומן שנותר בלילה בקופתן, כיום בשיעור שנתי של 0.4%. התשלום אמור לעודד את הבנקים להזרים חזרה את הסכום לשווקים כמה שיותר מהר, בעיקר באמצעות אשראי, על חשבון חסכונות קצרי מועד, על מנת לעודד את העסקים.

 

זוהי ישיבת הריבית הכמעט אחרונה של הבנק האירופי תחת הנהגתו של מריו דראגי - ההחלטה האחרונה של נשיא הבנק הנוכחי תתקיים ב-24 באוקטובר, שבעה ימים לפני פרישתו בסוף החודש הבא. דראגי מונה לתפקיד ב-1 בנובמבר 2011 והוא יפרוש בסוף החודש הבא בתום שמונה שנות כהונה (כריסטין לגארד, היו"ר היוצאת של קרן המטבע הבינ"ל, אמורה להחליף אותו בתפקיד). 

  

ריבית אפסית על האירו בעתיד הנראה לעין

בחודש יולי הודיע ה-ECB כי הוא צופה שהריבית תישאר "ברמתה הנוכחית או ברמה נמוכה יותר" לפחות עד המחצית הראשונה של 2020. היתה זו הארכה חדה של תקופת הריבית האפסית, שלפי התחזית הקודמת של הבנק היתה אמורה להסתיים בסוף 2019.

 

בחודש מרץ השנה הודיע הבנק האירופי כי הריבית האפסית תישאר עד לסוף 2019, ובכך האריך את התקופה המתוכננת, לאחר שבחודש דצמבר העריך הבנק שהתקופה תסתיים בסוף הקיץ, קרי סביב חודש ספטמבר. עתה ספק אם גם בסוף השנה תשתחרר אירופה מהריבית האפסית על המטבע שלה. בחודש יוני העביר דראגי מסר ברור לפיו הבנק יהיה מוכן להשיק סבב נוסף של תמריצים, אם האקלים של צמיחה חלשה וחוסר ודאות פוליטי ימשיך. לדבריו, קובעי המדיניות ידונו בדרכי התגובה להאטה כבר בשבועות הבאים. נשיא הבנק אמר את הדברים בכנס השנתי של הבנק שהתקיים בפורטוגל.

 

בישיבה של מרץ 2019 הודיע הבנק על השקת תוכנית הלוואות לבנקים בריבית נמוכה - הנשיא מריו דראגי הודיע כי בכוונתו להשיק תוכנית הלוואות חדשה לבנקים באירופה, בריבית נמוכה - על מנת לסייע להם להרחיב את היקף האשראי הזול שהם מעניקים ללקוחות, ובריבית נמוכה - ובכך לתמוך בכלכלת גוש האירו. התוכנית החדשה תיכנס לתוקף החודש ומועד הסיום שלה נקבע למרץ 2021. ההלוואות שיעניק הבנק האירופי למוסדות הפינסיים בגוש יהיו לתקופה של שנתיים.

 

זוהי הפעם השלישית שבה הבנק האירופי פתח תוכנית הלוואות זולות לבנקים, בעקבות ההאטה הכלכלית עמה מתמודד גוש האירו מאז המשבר הפיננסי. הפעם הראשונה היתה ב-2014 והשנייה ב-2016. סכום ההלוואות שהעביר הבנק האירופי למוסדות הפיננסים בשתי הפעמים הקודמות עמד על כ-700 מיליארד אירו.

 

בחודש דצמבר 2018 הסתיימה תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק האירופי, ארבע שנים לאחר שהחלה - הבנק ביצע בדצמבר את הרכישות האחרונות שלו, בסכום של 15 מיליארד אירו, והחל מינואר 2019 לא התבצעו יותר רכישות. בסך הכול רכש הבנק האירופי במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית שלו שהחלה בחודש מרץ 2015 ני"ע בסכום של 2.6 טריליון אירו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים