שתף קטע נבחר

פסטה ללא גלוטן ב-2 שקלים: בלאק פריידיי של הצליאקים

לכבוד יום הצליאק הבינלאומי, שופרסל הודיעה שתמכור את כל קטגוריית המוצרים ללא גלוטן ב-30% הנחה. כעת חמש רשתות נוספות מצטרפות למהלך ומציעות הנחות של 50%-80% על מגוון מוצרים ללא גלוטן. האם יום אחד בשנה זה מספיק? "המחירים עדיין גבוהים, המדינה צריכה להתערב"

שפשפו את העיניים: פסטה ללא גלוטן בשני שקלים. לכבוד יום הצליאק הבינלאומי שיחול מחר (ו'), חולי הצליאק בישראל מקבלים סוכרייה - יום וחצי של הנחות עמוקות על קטגוריית המוצרים ללא גלוטן. מוצרים שנמכרים ביוקר ביום יום יימכרו במחירי רצפה.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

בשורה לצליאקים? הקלות על יבוא מוצרים ללא גלוטן

משרד הבריאות: סבסוד לקמח בריא יותר ללא גלוטן

דומינוס החלה לשווק פיצה ללא גלוטן. טעמנו

 

מדובר במהלך של שופרסל, שגרר חמש רשתות נוספות לצאת במבצעים, במה שנראה כמו "הבלאק פריידיי" של הצליאקים. מדובר בחגיגה זמנית בלבד, שכן מחירי המוצרים ללא גלוטן בישראל עדיין גבוהים מאוד, לנוכח המחדל המתמשך לגבי אי הפיקוח על מוצרים נטולי גלוטן.

ידיעות ()

עמותת הצליאק היא זו שהובילה את המהלך, אשר החל כיוזמה מתונה של העמותה ושל רשת שופרסל. בשוק המזון נודע ששופרסל תציע היום ומחר 30% הנחה על כל המוצרים בקטגוריה בנוסף למבצעים הקיימים במחלקה - ומשם כדור השלג החל להתגלגל.

 

ויקטורי הגיבה שתצא ב-55% הנחה על כל המדף, החל מ-16:00 היום ועד מחר בצהריים. יוחננוף ורמי לוי מציעים כבר עכשיו 50% הנחה על כל המוצרים; וגם חצי חינם מציעה הנחה על מוצרים ללא גלוטן, בדגש על מוצרי G FREE של גורי. מחסני השוק ראתה את היוזמה המתגלגלת - וכעת מציעה הנחות על מאות מוצרים של 50%-80%. ההנחות הן, בין היתר, על מוצרים של החברות שסטוביץ, מיה, אשבל, גרינלייט, שר, תבליני מימון ובטר אנד דיפרנט.

   (צילום מסך)
חלק מהמבצעים ברשתות השונות(צילום מסך)
  

דוגמאות למבצעים: שקדי מרק ללא גלוטן ב-3 שקלים

שימו לב למחירים: מחסני השוק מוכרת מאגדת טילון ריאו ללא גלוטן 5 יחידות, 70 גרם, ב-4.58 שקלים במקום ב-22.9 שקלים; שקדי מרק דג"ש 200 גרם ב-2.78 שקלים במקום ב-13.90 שקלים; פסטה צדפים ד'אורו מקמח תירס ללא גלוטן 500 גרם ב-2 שקלים במקום ב-10 שקלים; ותערובת קמח רב תכליתי בר-אל 500 גרם ללא גלוטן ב-3.78 שקלים במקום ב-18.90 שקל.

 

רמי לוי מוכר קמח טף 500 גרם ב-12.45 שקלים במקום ב-24.90 שקלים; ספגטי ללא גלוטן ב-2.95 שקלים במקום ב-5.90 שקלים; וקמח "כרגיל" ללא גלוטן ב-7.45 שקלים במקום ב-14.90 שקלים.

 

ביוחננוף מוכרים ציפוי לשניצל בטר אנד דיפרנט ב-3.95 שקלים במקום ב-7.90 שקלים; שניצל מאמא עוף ללא גלוטן ב-14.95 שקלים במקום ב-29.90 שקלים; ושוקולד פרה 60% ב-2.45 שקלים במקום ב-4.90 שקלים.

 

בשופרסל ימכרו קמח קינואה ללא גלוטן של גן שמואל במקום ב-22.30-23.30 שקלים במחיר של 16.31-15.61 שקלים; פסטה של המותג גרין תימכר ב-6.93 שקלים במקום ב-9.90 שקלים; ודגני בוקר כריות ממולאות נוגט ללא גלוטן של תלמה של יוניליוור ללא גלוטן ב-14.63 שקלים במקום ב-20.90 שקלים. בוויקטורי דגני בוקר כריות יימכרו ב-9.1-8.9 שקלים במקום ב-20.30 שקלים או 19.90 שקלים, תלוי בסניף.

   ()

בימים ללא מבצע: פערי מחירים דרמטיים בין הרשתות

כדאי לבדוק באפליקציות השוואות המחירים, כמו פרייסז ומיי סופרמרקט, מה המחירים של מוצרי הסל שלכם לפני ואחרי הנחה, כדי שתדעו היכן לקנות. כך, למשל, שניצל אמיתי ביתי ללא גלוטן מאמא עוף 700 גרם נמכר בשופרסל שלי ב-44.90 שקלים ללא מבצע, וביוחננוף ב-29.90 שקלים בלי מבצע.

 

בשופרסל הפריט יעלה בזמן המבצע 31.4 שקלים וביוחננוף 14.95 שקלים - הבדל של 110% במחיר. יוחננוף גם מציעה הנחה עמוקה יותר של 50% וגם מוכרת מראש בזול יותר. יחד עם זאת, בסניפים בהם יש מחלקות גרין של שופרסל, ייתכן שתמצאו מגוון רחב יותר מאשר ברשתות אחרות.

   ()
 

בנוסף, יש רשתות שבמילא זול לקנות בהן, גם בלי הנחות, למשל שערי רווחה או אושר עד. לדוגמא: שניצל תירס ללא גלוטן הסדרה הקלאסית טבעול 664 גרם נמכר ב-AM:PM ב-33.50 שקלים ובאושר עד ב-23.90-18.90 שקלים, תלוי בסניף - פער של עד 77% על אותו מוצר.

 

פסטה ברילה ללא גלוטן 400 גרם נמכרת ב-7.90 שקלים בשערי רווחה, מחיר נמוך מאוד ללא מבצע, לעומת 13.50-9.90 שקלים ברשתות אחרות. בעקבות המבצעים, המחיר שלה יירד ל-9.45 שקלים ברמי לוי ול-9.25 שקלים ביוחננוף.

 

כאמור, מדובר ביום וחצי של חלום מתוק לצרכנים, שאחריהם יחזרו חולי הצליאק למציאות עגומה בה מוצרים ללא גלוטן נמכרים במחירים הרבה יותר גבוהים לעומת מוצרים ללא גלוטן. לשם השוואה, פסטה ללא גלוטן נמכרת ב-5 שקלים ומטה ל-100 גרם, כאשר גם במסגרת של מבצעים פסטה ללא גלוטן נמכרת במחיר כפול. פסטה ברילה ללא גלוטן נמכרת ברשת ויקטורי ב-5.90 שקלים ל-500 גרם ואילו ללא גלוטן ב-11.90-10.90 שקלים ל-400 גרם, כלומר פער של עד 150%. קמח יכול לעלות פי 3 ופי 10 לחולי צליאק לעומת קמח רגיל, תלוי במותג וברשת.

   (צילום מסך)
לקוחה של רמי לוי בקבוצת הפייסבוק "ללא גלוטן - הקבוצה הרשמית"(צילום מסך)
 

"רק שופרסל הסכימה, הרשתות האחרות סירבו"

שי סלע, יו"ר עמותת הצליאק בישראל, אמרה ל-ynet שזו פעם ראשונה שרשת כמו שופרסל מתגייסת למהלך כזה. לשאלה מדוע בחרו בשופרסל, רשת יקרה יותר מהמתחרות במוצרים רבים, סלע השיבה שבשל הפריסה הארצית והמגוון הרחב: "שופרסל מחזיקה את המגוון הגדול ביותר במספר הסניפים הגדול ביותר. היא מוכרת מוצרים כמו קמח תמי שלא נמכרים ברוב הרשתות".

 

סלע הוסיפה כי "קופת חולים מכבי תערוך סיורים של תזונאיות קליניות שידריכו על תזונה בריאה ללא גלוטן בשבעה סניפים. גם זו יוזמה חדשה. שופרסל היא הרשת המובילה פה, ואם היא לא הייתה מובילה את המהלך - הרשתות האחרות לא היו קופצות על העגלה. פנינו קודם לרשתות אחרות והן לא הסכימו לתת הנחה. זה ששופרסל הסכימו להרים את הכפפה, זה מה שהוביל את שאר הרשתות למתן הנחות ועל זה מגיע להם שאפו".

 

יום אחד של הנחות זה מספיק? המחירים של המוצרים ללא גלוטן עדיין גבוהים.

"הממשלה צריכה לסבסד חומרי גלם. אם לא יעזרו ליצרנים ולרשתות - לא תהיה מוטיבציה ותמריץ. עצם זה שהסכימו לזעוק זעקתנו ליומיים שלמים זה מבורך".

 

את באמת חושבת שהרשתות לא יודעות להרוויח על המוצרים?

"אני יודעת בכמה הרשתות קונות מהספקים ואין להן רווח עצום. המוצר כבר יקר כשהוא יוצא מהיצרן שגם הוא בבעיה. המדינה תצטרך לפתור את הבעיה הזאת באמצעות פיקוח או סבסוד, כי הגלוטן היום עובר עיבוד נוראי ואחוז הצליאקים עולה ובסוף לא תהיה תהיה ברירה - זה הכיוון".

 

 

"המפעלים עדיין לא קיבלו תמיכה מהמדינה"

דן סולומון מעמותת זכויות הצליאק הוא זה שפנה לשאר הרשתות ושכנע אותן להצטרף: "אחרי ששמעתי על היוזמה של שופרסל, שלא נעשתה דרכי, אלא דרך עמותת הצליאק, פניתי לכל הרשתות", הסביר.

 

מי סירב?

"היו רשתות שרדפתי אחריהן ימים ולא ענו לי. אפשר לראות מי הן הרשתות שאין בהן הנחות ליום הזה. אני מאמין שבשנה הבאה יותר רשתות יצטרפו. אני רוצה להפוך את זה למסורת. לחג שחוזר מדי שנה".

 

יומיים יש מבצע, מה קורה אחרי זה?

"המחירים ברמה הכי נמוכה מזה שנים, בזכות הרבה לחץ ותחנונים מול המפעלים, מול הרשתות, מול המשווקים. כולם נמצאים בסף התחתון של הרווח וההפצה והשיווק. מפה רק התערבות ממשלתית תעזור".

 

יש תמיכה ממשלתית במפעלים.

"יש המון בלגן עם זה. מפעלים עדיין לא קיבלו את המענקים של משרד הכלכלה".

 

יש גם פערי מחירים גדולים בין הרשתות. יש רשתות שמוכרות לחמית ב-12.90 שקלים כמו שערי רווחה וב-14.90 שקלים באושר עד; ורשתות שמוכרות את אותו מוצר ב-39.90 שקלים, כמו הסניפים העירוניים של טיב טעם.

"כי זה מוצר שהוא לוס לידר: כזה שמוכנים להפסיד עליו כדי למשוך לקוחות. פעמים רבות ביקשתי מרשתות בואו תהפכו את כל הקטגוריה לזולה יותר והצליאקים יבואו רק אליכם ויקנו אצלכם את כל הסל שלהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: מירב קרסיטל
הבלאק פריידיי של הצליאקים
צילום: מירב קרסיטל
מומלצים