שתף קטע נבחר

הסוף לתאונות העבודה? אל תבנו על זה

אחרי איומי ההסתדרות בהשבתת המשק בגין ריבוי תאונות הבנייה, בהן עשרות פועלים נהרגו או נפצעו קשה, חתמה הממשלה על הסכם להגברת הבטיחות. מאז חלפה כמעט שנה, אך רוב הסעיפים טרם יושמו. בדקנו מה קרה בשטח

כמעט שנה חלפה מאז חתמה הממשלה על ההסכם עם ההסתדרות להגברת הבטיחות באתרי הבנייה, לאחר איומי השבתת המשק , אבל למרות ההבטחות וההצהרות, מעט השתנה. השבוע נהרגו עוד שני פועלים והקבלן רמי שבירו אף נעצר על רקע תאונות בחברה שלו, ורק אתמול קרס פיגום באתר בנייה ביישוב חריש עם שלושה נפגעים. ועדיין, בשבועות האחרונים, כל ניסיונות הקבלנים וההסתדרות לקיים פגישות בנושא עם אנשי משרד העבודה והרווחה, נענים ב"אין החלטות חדשות - חכו לממשלה הבאה".

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

פועל נפל אל מותו מקומה 9 באתר בנייה בהרצליה

אסון בלתי נמנע? כמעט אף הבטחה לשיפור הבטיחות במנופים לא מומשה

הבטחות באוויר: עשרות הרוגים בענף הבנייה מתחילת 2018

 

יצאנו לבדוק מה יושם מתוך ההסכם לשיפור רמת הבטיחות באתרי הבנייה בישראל, ומה עוד רחוק.

אתר הבנייה בקריית מוצקין (צילום: דוברות המשטרה)
תאונת עבודה בקריית מוצקין(צילום: דוברות המשטרה)
 

תקן לפיגומים

סעיף מרכזי וראשון נוגע לנושא הפיגומים. משרד העבודה ומכון התקנים היו אמורים לאשר להם תו תקן אירופי, אבל אישור של מכון התקנים עדיין אין. יזמים שהביאו פיגומים, מטורקיה וממקומות נוספים, תקועים עם המלאי, ולטענתם, מה שטוב בגרמניה ובריטניה, לא מספיק טוב פה. בישראל הפיגומים שבשימוש הם לפעמים בני 40 שנה, פרוצים, ובמקרה הטוב, חסומים עם קרשים.

 

רשתות מגן

עוד נושא קריטי הוא רשתות מגן בעבודה בגובה. שימוש בהן יכול למנוע הרג או פציעה בעת נפילה מגובה, התאונה השכיחה בישראל. אף שבכל מדינות המערב הן חובה, בארץ זה עוד לא קרה. אף שהמלצות היו אמורות להיות מוגשות כבר בינואר האחרון, לא גובשו ופורסמו התקנות עצמן במשרד העבודה. "מדובר ברשתות מצילות חיים", אומר יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין.

 

 

קמפיין מודעוּת

בהסכם בין הממשלה וההסתדרות נקבע שבהנחיית היועמ"ש, הארגון ומשרד העבודה יעלו קמפיין בשווי של 2.5 מיליון שקל, להגברת המודעוּת לבטיחות באתרי הבנייה. אף שחלפו 10 חודשים, הקמפיין טרם עלה.

 

קו "מלשינון"

סוכם על הפעלת קו חם, מעין "מלשינון", על ידי משרד העבודה ומינהל הבטיחות. קו כזה הוקם ומופעל בהצלחה בידי המוסד לבטיחות ולגיהות, אך זה גוף שנועד לקדם תרבות של בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית בכל ענפי המשק, ללא פיקוח ואכיפה – סמכויות ששמורות למשרד העבודה.

   ()
 

מפעילי עגורנים

לגבי עגורנים התקבלו שתי החלטות דרמטיות. בראשונה, בישרו משרדי התחבורה והעבודה כי כרטיס מגנטי יחליף את רישיון הנייר של המפעילים. לאחר תהליך ארוך הכרטיסים סופקו, אבל באתרי הבנייה עדיין אין מערכות שיסרקו את הכרטיס לזיהוי המנופאים.

 

החלטה שנייה, שדווקא כן יושמה, הייתה להפעיל חברות ייעודיות להעסקת המנופאים - במקום כל חברת כוח אדם מזדמנת, שנהגה להפעיל עובדים כאלה מעל 10 שעות ברצף, ולפעמים גם 15.

 

אתתים

אתת הוא חוליה קריטית בשרשרת - האדם שמקשר בין הקרקע, לבין עגורן הצריח. ואולם, כיום אתרי בנייה עדיין מעסיקים עובדים זרים, שאין להם אפילו שפה כדי לתקשר עם המנופאים. אף שסוכם הסכם עקרונות בין ההסתדרות להתאחדות בוני הארץ לפיו האתת יהיה חייב לדעת עברית ואת סימני התקשורת, נשארנו עם הסכם בלבד. תקנה לביצוע ההנחיה לא תוקנה.

   ()
 

הכשרות בטיחות

משרד העבודה התחייב לפרסם מי המכללות והגופים המורשים שרשאים לעשות הכשרות לבטיחות על חשבון המעסיק. הרשימה עדיין לא פורסמה.

 

ממוני בטיחות

תקנה שהועברה קבעה שמ-1 ביולי יהיה בכל אתר "עוזר בטיחות למנהל עבודה" שיתמקד בבטיחות. בהסתדרות ביקשו לדחות את התקנה, בטענה שאינה ישימה - כי תוך חודשיים לא ניתן להכשיר 9,000 ממוני בטיחות, ובקושי הוכשרו 1,200. כיום, אתרים שאין בהם עוזר כזה, כי לא הספיקו להכשירו, עוברים על החוק.

 

נקודת אור ניתן למצוא באתרי בנייה גדולים. קבלן המעסיק מעל 50 עובדים, חייב להעסיק ממונה בטיחות במשרה מלאה.

 

מפקחי עבודה

סעיף שיושם חלקית, נוגע למחדל הפיקוח באתרי הבנייה. סוכם על גידול דרמטי מ-17 מפקחים בלבד - שאמורים לפקח על כ-13 אלף אתרי בנייה - ל-90 מפקחים. הבעיה היא הקצב האיטי של קליטת עובדים חדשים בשירות המדינה. כיום כ־70% ממצבת המפקחים החדשה כבר גויסו, ובקרוב ייצא מכרז ל-20 האחרונים.

   ()
 

אחריות פלילית

עוד נקודת אור: בעבר, ליזם לא הייתה כל אחריות פלילית על תאונות הבטיחות. ההסכם הטיל עליו אחריות כמזמין העבודה. מויאל: "מנהל העבודה הוא כבר לא השעיר לעזאזל של כל האתר. האחריות תחולק בין כל שרשרת המזון של אתר הבנייה - מהיזם והקבלן, ועד האדריכל והמהנדס". המשטרה כבר פעלה בהתאם, ורק השבוע עצרה חמישה אנשי מפתח באתר של שבירו בהרצליה.

 

ועוד הצלחה: משרד השיכון התבקש לבצע תיעוד לכל הפרת צווי הבטיחות של כל קבלן - עד כדי שלילת רישיון הקבלן שלו. המנגנון החל לעבוד.

 

מויאל אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "חלק ניכר מההסכם עדיין לא יושם. התהליכים מורכבים ואין ממשלה. ההנחיות ברורות וההסכם קיים. בכל יום יש פגיעות בנפש שניתן למנוע". נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו: "אנחנו לא מופתעים שהדברים לא קרו כפי שהבטיחו הצדדים להסכם. לפני שלוש שנים הצענו לממשלה ולהסתדרות להגיע להסכמות על הכלים הדרושים למאבק בתאונות העבודה, ונענינו בשלילה. זו ההוכחה לכך שלא ניתן להגיע לשינוי אמיתי בתחום הבטיחות, ללא שותפוּת עם הקבלנים והיזמים".

 

 

משרד העבודה והרווחה מסר בתגובה כי "אישור הפיגומים הוא באחריות מכון התקנים. באשר לרשתות המגן, מתקיימת עבודה מטה בשיתוף התאחדות בוני הארץ וההסתדרות שכוללת דרישות טכניות לסוג ואופן התקנת הרשת והן למיפוי סוגי האתרים בהם היא תידרש. אנו עמלים על קמפיין הסברתי משותף שייצא בתקופה הקרובה. העברנו את תחום רישיונות עגורנאים למשרדנו והובלנו חקיקה המחייבת נשיאת רישיון מינהל הבטיחות או רישיון נהיגה בכל עת בה מופעל עגורן צריח או נייד. תמונות העגורנאים לא מפורסמות לעת עתה, בשל מגבלות פרטיות. גורמי המקצוע במשרד בקשר רציף אל מול ההסתדרות כדי לסכם על פתרון חלופי.

 

"ביולי הודענו על כוונתנו לאסור על המשך ההסמכה של אתתים האוחזים באזרחות זרה. אנו מעבדים את הערות בעלי העניין ובקרוב תפורסם המדיניות בנושא. המשרד גם אישר מוסדות להכשרת עוזרי בטיחות. האחריות להכשרת עוזרי הבטיחות היא על הקבלנים. כל 60 התקנים שהתקבלו אוישו במפקחים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
תאונת עבודה בבני ברק
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
מומלצים