טראמפ על הקלה בסנקציות: "נראה מה יהיה, רוצה בהסכם עם איראן"

נשיא ארצות הברית התייחס לדיווח ב"בלומברג" לפיו הוא שוקל לצמצם את העיצומים על טהראן לקראת פגישה עם רוחאני. על פיטורי בולטון: "הוא עשה כמה טעויות, לא הסתדר עם אנשים חשובים בממשל"

זמן צפייה: 02:10

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הערב (רביעי) למשא ומתן האפשרי עם איראן, ואמר: "נראה מה יהיה, אני רוצה להגיע להסכם איתם, אבל אם לא נצליח - זה גם בסדר". זאת, ברקע דיווח ב"בלומברג" לפיו נערכה ביום שני שיחה בחדר הסגלגל, שעסקה באפשרות להקל בסנקציות על טהראן, לקראת פגישה של טראמפ עם הנשיא חסן רוחאני.

לפי אותו דיווח, שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין תמך במהלך, אך לעומתו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון התנגד נחרצות - ופוטר יום לאחר מכן. על פיטוריו של האחרון אמר הנשיא האמריקני כי "הוא עשה כמה טעויות, לא הסתדר עם אנשים חשובים בממשל יש חמישה מועמדים ראויים להחליף אותו".

בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית דיווחה על שיחה נוספת שהתקיימה בין נשיא צרפת עמנואל מקרון לעמיתו האיראני, שבה אמר רוחאני כי משא ומתן עם ארצות הברית אפשרי רק אחרי הסרת הסנקציות. כל זאת בצל דיווחים על הכנות של הבית הלבן לפגישה אפשרית בין טראמפ לרוחאני, בשולי העצרת באו"ם בניו יורק בעוד כשבועיים - בתיווכו של מקרון.

לכתבות נוספות בנושא: 

טראמפ פיטר את ג'ון בולטון: "לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו"

דיווח: ארה"ב הציעה פסגה בין טראמפ לרוחאני בשולי עצרת האו"ם

נתניהו על מו"מ בין ארה"ב לאיראן: לא אומר לטראמפ עם מי להיפגש

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול הודיע טראמפ בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כי פיטר את היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שכיהן בתפקיד מחודש אפריל אשתקד. "הודעתי אמש לג'ון בולטון ששירותיו אינם נחוצים עוד בבית הלבן, לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו. ביקשתי ממנו שישלח מכתב התפטרות, אשר קיבלתי אותו היום בבוקר. אני מודה מאוד לג'ון על שירותו בתפקיד, ובשבוע הבא אני אודיע על מינוי חדש". מחליפו של בולטון יהיה היועץ לביטחון לאומי הרביעי בתקופת כהונתו של טראמפ. צ׳ארלס קופרמן מונה לממלא מקומו.

לפני כשבוע וחצי פורסם ב"וושינגטון פוסט" מאמר שבו נטען כי מעמדו של בולטון בממשל טראמפ נשחק. לפי המאמר, בולטון תומך בנוכחות צבאית נרחבת בעולם, אך פוגע בכך במאמצים דיפלומטיים ובניסיונות לעשות שלום עם מדינות וגורמים שונים בעולם.

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: החדשות 13

האג'נדה של בולטון, לפי הכתבה, פוגעת בשאיפה של ממשל טראמפ להסיג את חייליו מאפגניסטן ובכך לשים סוף למלחמה הארוכה ביותר בה ארצות הברית משתתפת. כמו כן הדבר פוגע בשיחות השלום עם קוריאה הצפונית ובעסקה אפשרית עם איראן ונשיאה חסן רוחאני.

במאמר אף נטען כי פקידי הממשל בבית הלבן לא סומכים על בולטון. על פי דוגמה שניתנה בכתבה, בולטון ביקש לראות העתק של טיוטת ההסכם של ארצות הברית עם הטליבאן, אולם שליח ארה"ב באפגניסטן, אשר מוביל את המו"מ בין הצדדים, אמר כי היועץ לביטחון לאומי יכול לקרוא את הטיוטה רק בנוכחות גורם בכיר.