תקרית חריגה בתא המעצר: קטין שנעצר לאחר שפרץ לדירה וגנב רכב מצא עצמו בתא המעצר במשך שעות ארוכות ללא נעליים. מפרוטוקול הדיון בהארכת מעצרם של הקטין וחברו, קטין נוסף שעל פי החשד סייע לו בעבירות, עולה התנהלות מטרידה על המשטרה - עליה מתח השופט ביקורת חריפה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

לפי עיקרי הפרוטוקול שהגיעו לידי חדשות 12, לאחר שנעצרו הובהלו הקטינים אל תחנת המשטרה, שם החרימו השוטרים לאחד הקטינים את נעליו כשבמשך שעות ארוכות הוא שהה בתא המעצר כשהוא יחף, ללא נעליים חלופיות. "זה העביר בי זעזוע", סיפר עורך דינו, יונתן רבינוביץ, שייצג אותו מטעם הסנגוריה הציבורית. "שוחחתי עם הוריו שחיכו במסדרון. אביו אמר ששלחו אותו בבוקר, אחרי שעות רבות, להביא נעליים כדי שלבן שלו יהיו נעליים במעצר".

עו"ד רבינוביץ אף התייחס לפגיעה בזכויותיו של הקטין: "גם חקירה בשעה אסורה על פי חוק לקטין בגילו וגם אי נוכחות של אחד מההורים בחקירה. לחוק יש תכלית ומטרה, במיוחד כשמדובר בקטין בגיל כה צעיר. נדמה שמדובר בהפרה בלתי נסבלת של זכויות ולא ניתן לעבור על כך לסדר היום".

עו"ד סהר מורנו, שייצג את הקטין השני מטעם הסנגוריה הציבורית, הוסיף: "לא היתה שום סיבה או הצדקה לחקור את הקטינים בשעה שבה נחקרו. לא הייתה מניעה להמתין שעתיים ולחקור אותם בשעה המותרת. אין ספק שמרגע שנעצרו ועד שנחקרו בילו השניים את הלילה ללא שינה, ללא אוכל, כבולים, ככל הנראה על ספסל במרתפי התחנה. זו בדיוק הדרך שאותה ביקש המחוקק למנוע: ניצול התשישות, החולשה והפחד, נוסף לזה שמנעו מהוריהם להיות נוכחים בחקירה. מדובר בנער בן 15, ללא עבר פלילי, שנחשד בעבירות רכוש - לא מהרף הכי גבוה שיכול להיות".

בסיומו של הדיון החליט השופט נעם שלו להאריך את מעצרם של הקטינים במספר שעות ואז לשחררם בערבות ובתנאים מגבילים לביתם. "הנושא אמנם לא כתוב עלי חוק אבל מדובר בכבוד האדם - זכות יסוד בסיסית", כתב בהחלטתו. "לא ייתכן כי המשטרה תאפשר לקטין להלך יחף בתוך תא המעצר, הדברים לא מקובלים בעליל".

"לצערי הרב, אנו נתקלים לא פעם במקרים בהם המשטרה פוגעת בזכויותיהם של קטינים במהלך חקירתם", סיכם עורך הדין רבינוביץ. "אנו מקווים שהמשטרה תלמד את המקרה ואת הביקורת השיפוטית כדי להביא להפסקת הפגיעה בזכויותיהם של קטינים".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "במסגרת המאבק המתמשך של המשטרה בעבירות הרכוש, נעצרו שני הקטינים החשודים לאחר ששוטרים הבחינו בהם כשהם נוסעים בפראות במרכז תל אביב, זאת ברכב שנגנב מקשיש בן 91 לאחר שעל פי החשד התפרצו לביתו בעודו בתוך הבית. השניים, ללא רישיון נהיגה, נמלטו מהשוטרים עד אשר נעצרו והובאו לחקירה בגין מעשיהם".

"במסגרת החקירה ואיסוף הראיות עלה הצורך לתפוס את הנעליים כראיה בתיק לצורכי חקירה והחשודים סירבו להצעת השוטרים לקבל מהם ערדליים במקום. במקביל, הודעה נמסרה להורי החשודים שהתבקשו להגיע לתחנה עם נעליים חלופיות עבור החשודים ורק בחלוף מספר שעות אמנם הגיעו לתחנה עם נעליים שנמסרו לחשודים באופן מיידי".

"בית המשפט האריך את מעצר החשודים והחקירה עודנה מתנהלת בימים אלו. משטרת ישראל מקפידה ותמשיך להקפיד על זכויותיהם וכבודם של חשודים לצד מאבק בפשיעה ובמקרה זה לא נותר לנו אלא להצר על  הבחירה לסקר פריצה וגניבה מביתו של קשיש שהסתיימה באכיפה נחושה של המשטרה מחור המנעול".‎