איראן שמחה לאידו של בולטון: "מחרחר המלחמה הגדול הורחק"

דובר הממשל בטהראן הגיב לפיטוריו של היועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ: "אמר שניעלם תוך שלושה חודשים. אנחנו עדיין פה והוא כבר לא" • דיווח: סיבת ההדחה - בולטון הדליף מידע לתקשורת

זמן צפייה: 00:35

דובר ממשלת איראן, עלי ראבי, הגיב הבוקר (רביעי) לפיטורי היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון. "חודשים עברו מאז ג'ון בולטון הבטיח שתוך שלושה חודשים איראן תיעלם. אנחנו עדיין פה – והוא כבר לא", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "הרחקתו של מחרחר המלחמה והטרור הכלכלי היא צעד שיסיר מכשולים מהבנת ארצות הברית את המציאות בה אנחנו חיים".

שגריר איראן באו"ם התייחס אף הוא לפיטורי בולטון ואמר כי עזיבתו של היועץ לביטחון לאומי לא תקרב את מדינתו לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית. "אין מקום לפתוח בשיחות עד שארצות הברית תזנח את מדיניות הפעלת הלחצים הכלכליים על טהראן".

בתוך כך, עיתון הוושינגטון פוסט פרסם הבוקר כי טראמפ החליט על הפיטורין לאחר האשמות כי בולטון הדליף מידע לתקשורת, קידם את דעותיו גם כשסתרו את אלו של הנשיא, וניסה לגרור אחרים לסכסוכיו עם שר החוץ מייק פומפאו.

עוד בחדשות 13:

טראמפ פיטר את ג'ון בולטון: "לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו"

ארה"ב: "פתוחים למו"מ עם איראן ללא תנאים מוקדמים – בבוא העת"

בשל הפיגוע בקאבול: טראמפ ביטל פגישה חשאית עם מנהיג טליבאן

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

אתמול בערב הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא פיטר את היועץ לביטחון לאומי שלו, ג'ון בולטון, שכיהן בתפקיד מחודש אפריל אשתקד. "הודעתי אמש לג'ון בולטון ששירותיו אינם נחוצים עוד בבית הלבן. לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו. ביקשתי ממנו שישלח מכתב התפטרות, אשר קיבלתי אותו היום בבוקר. אני מודה מאוד לג'ון על שירותו בתפקיד, ובשבוע הבא אני אודיע על מינוי חדש". מחליפו של בולטון יהיה היועץ לביטחון לאומי הרביעי בתקופת כהונתו של טראמפ. צ׳ארלס קופרמן מונה לממלא המקום של בולטון.

לפני כעשרה ימים פורסם ב"וושינגטון פוסט" מאמר שבו נטען כי מעמדו של בולטון בממשל טראמפ נשחק. לפי הכתבה, בולטון תומך בנוכחות צבאית נרחבת בעולם, אך פוגע בכך במאמצים דיפלומטיים ובניסיונות לעשות שלום עם מדינות וגורמים שונים בעולם.

פומפאו, מאטיס ובולטון
פומפאו, מאטיס ובולטון | צילום: רויטרס

האג'נדה של בולטון, לפי הכתבה, פוגעת בשאיפה של ממשל טראמפ להסיג את חייליו מאפגניסטן ובכך לשים סוף למלחמה הארוכה ביותר בה ארצות הברית משתתפת. כמו כן הדבר פוגע בשיחות השלום עם קוריאה הצפונית ובעסקה אפשרית עם איראן ונשיאה חסן רוחאני.

במאמר נטען כי פקידי הממשל בבית הלבן לא סומכים על בולטון. על פי דוגמא שניתנה בכתבה, בולטון ביקש לראות העתק של טיוטת ההסכם של ארצות הברית עם הטליבאן, אולם שליח ארה"ב באפגניסטן, אשר מוביל את המו"מ בין הצדדים, אמר כי היועץ לביטחון לאומי יכול לקרוא את הטיוטה רק בנוכחות גורם בכיר.