גן ההשמנה: הבדיקה שתחזה סיכויים של תינוקות לסבול ממשקל יתר

חוקרים בהרווארד בוחנים את המאפיינים הגנטיים שיוצרים אצל חלק מהאנשים נטייה להשמנה, ומנסים לנבא באמצעותם את עתיד התינוקות. בנוסף, מחקרם יסייע בהתאמת דיאטות לכל אדם • סטטוסקופ

זמן צפייה: 08:01

השמנת יתר היא מחלה שרבים בעולם סובלים ממנה כבר שנים. עם זאת, מתברר שיש הסבר הגנטי למצב זה. לחלק מהאנשים יש גנים שגורמים לנטייה להשמין, ודיאטה שתעזור לאדם אחר לא בהכרח תעזור לאחר. חוקרים אמריקנים עובדים כבר היום על בדיקה שתנבא אצל תינוקות את הסיכוי שיסבלו מעודף משקל כאנשים מבוגרים.

פרופסור לי קלפן, נשיא הארגון האמריקני לחקר ההשמנה וחוקר באוניברסיטת הרווארד הוא אחד החוקרים שעובדים בשנים האחרונות על הבנת המרכיב הגנטי בהשמנה. קפלן הסביר על על שיטות שבאמצעותן נוכל לחזות בעתיד כבר בגיל הינקות מי יסבול מהשמנת יתר בבגרות: "ישנם אנשים שנועדו להיות רזים ביותר. והגנים שעומדים בבסיס העובדה הזאת מתגלים רק עכשיו. בשנים האחרונות אנחנו פועלים בניסיון לזהות את הגנים האלה".

ילד על משקל - אילוסטרציה
ילד על משקל - אילוסטרציה | צילום: חדשות עשר

לכתבות נוספות בחדשות 13:

המעשים הקשים והפחד מהנערים: יומני האונס של בת ה-11

אלוף הפורטנייט חזר לביה"ס כמיליונר: "הכסף לא יחזיק אותי לעד"

השוטר הצעיר: אוריה הקטן הגשים חלום – והתגייס למשטרה ליום אחד

הבנת המקור הגנטי להשמנה תאפשר לא רק ניבוי של הנטייה להשמין, אלא גם ליצור דיאטות המותאמות אישית לכל אדם. קפלן הסביר על כך שישנם הבדלים גנטיים בין בני אדם בעלי נטיות להשמנה: "הרבה אנשים חושבים כי כל אחד צריך להגיב לדיאטה דלת קלוריות. זה פשוט לא נכון. אם נכניס מאה אנשים לדיאטה עתירת פחמימות, ייתכן ש-15 מהם יעלו במשקל ולאחרים זה לא יקרה".

במעבדת "דיי טו" שברחובות עובדים על אלגוריתם שעוזר להבין מדוע אותה דיאטה משפיעה על שני אנשים באופן שונה לגמרי. במעבדה בודקים את הגנים, לא של המטופלים אלא של חיידקי המעי של כל מטופל ומטופלת, חיידקים המכונים מיקורביום.

האלגוריתם של חברת "דיי טו" גילה שיש ביטוי שונה בעליית רמות הסוכר של מאות נבדקים ונבדקות שאכלו את אותם מאכלים. המסקנה שלהם הייתה שהסיבה היא השוני באוכלוסיית החיידקים במעי. כל אחד מאיתנו מעכל ומעבד מזון באופן שונה, שנקבע בין היתר על ידי אוכלוסיית החיידקים במעי שלנו. מדובר במיליארדי חיידקים שפועלים במקביל וקובעים את האופן ואת המהירות שבהם נעכל כל מזון בגוף.