בעיר הכורדית דוחוק, שנמצאת בחבל אידליב שבעירק, נפתחה מסעדה חדשה עם שם מטריד במיוחד – מסעדת "היטלר". לא מדובר בבלבול – בעלי המסעדה בחר בכוונה בשמו של הצורר הנאצי, אדולף היטלר, אך לטענתו הסיבה היא הרצון לפרסום, ולא אהדה לרוצח ההמונים. ברשתות החברתיות לא נשארו אדישים, אך הבעלים לא מבין על מה המהומה.

"היטלר היה דיקטטור בגרמניה ואין לזה שום קשר אלי", הסביר בעלי המסעדה, ריבאר מוחמד. "זה נכון, קראתי למסעדה שלי היטלר, אבל זה לא אומר שאני אוהב אותו, עשיתי את זה רק כדי שאנשים ישמעו על המסעדה".

עם זאת, בחירתו עוררה גלים ברשתות החברתיות, ולא רק בתחומי עירק. מגיבים רבים זעמו על הבחירה, ואחרים ברכו עליה. חלק גדול פשוט לא הבין כיצד הרשויות באידליב אישרו את השם החדש של המסעדה. אך מוחמד טען כי הן כלל לא שמו לב: "כשהגשתי את הניירת לרישום המסעדה לפני שבעה חודשים, איש לא אמר כלום ולא נתקלתי בשום תגובה שלילית - לא מהממשל, לא מהשוטרים, לא מאף אחד – הכול התנהל בצורה נורמאלית לגמרי".  

שוק בבגדד צילום גטי (צילום: Wathiq Khuzaie, GettyImages IL)
הסועדים ממשיכים להגיע. "המנות פה טעימות" | צילום: Wathiq Khuzaie, GettyImages IL

מוחמד גם לא מודאג מדעתם של הסועדים: "מי שמבקר במסעדה שלי אומר שלא אכפת לו איך קוראים לה, הדבר היחיד שחשוב להם הוא הניקיון והטעם של המזון". כתב רשת רודאו, רשת החדשות העירקית שסיקרה את התקרית, ציין שכשביקר במסעדה היא הייתה עמוסת סועדים, ורבים מהם לא הבינו על מה הוא מדבר כששאל אותם על שם המסעדה. "מה אכפת לי איך קוראים למסעדה הזו?" ענה לו אחד מהם, טאהיר מוחמד. "אני אוהב את המנות כאן".

אבאס פתאח סלים, סגן ראש וועדת המשפט בפרלמנט הכורדי, אמר לכתב רודאו שהוא מסתייג מהשם: "למרות שאין חוק שאוסר על מתן שמות כאלה, או שמות אחרים לעסקים, אסור לנו לתת אישור לשימוש בשמות כאלה". ראש מועצת הצרכנות הכורדית התנגד: "אולי בני העמים באירופה שסבלו תחת משטר היטלר לא יכולים לקבל את זה, אבל כאן זה לא סיפור גדול, הוא פשוט דמות היסטורית". ואכן, ניכר כי העם הכורדי בעירק לא מכיר את היטלר - כשהתקשורת המקומית סיקרה את התקרית היא נאלצה להסביר מי הוא.

אל תפספסו את ועידת המשפיעים 2019! נבחרת הכתבים המובילה של ישראל פוגשת את האנשים המשפיעים במדינה! >>> מהרו להירשם עוד היום