טהראן אקספרס: מבריחה מהמלחמה ועד לרשת הנעליים הגדולה בישראל

פרדי ורוני איינסאז, בעלי רשת "סקופ", החלו את חייהם באיראן. האח הגדול, פרדי, נמלט דרך המדבר. הצעיר היה פקיד בכיר ביום וסייע ליהודי המדינה בלילה. "כל יהודי שהייתה לו בעיה, פנה אליי"

זמן צפייה: 11:14

בעלי רשת הנעליים הגדולה בישראל, "סקופ", הם האחים פרדי ורוני איינסאז. סיפור חייהם החל בטהראן שבאיראן, בשתי עלילות חיים שנשמעות כאילו הן לקוחות מסרט אמריקני. "כשהגעתי לישראל, למרכז קליטה באשדוד, למדתי כל יום איך למכור נעליים, אם זה גדול או קטן, איך המידה?" סיפר רוני.

פרדי איינסאז, האח הבכור, סיפר, על התקופה שבה ברח מאיראן בשנות ה-80, כששלטון האייתולות במדינה נלחם בעיראק והחל להשתמש בילדים מתאבדים מול הצבא העיראקי. אביהם, סוחר יהודי, החליט להבריח את בנו לארץ ישראל: "ברחתי דרך המדבר. אבא שלי שילם לאיזה בחור שלקח את היהודים החוצה. היו מחלקים לנו בכל ארוחה חתיכת לחם וכוס מים. בלילות ישנו בשקי זבל מתחת לחול. היו אפילו כמה יהודים שמתו בדרך". הוא היה בן 17 כמעט כשברח, טרם גיוסו לצבא. אחרי שלושה חודשים במדבר, הוא הגיע לחולון.

רוני איינסאז, בעלי רשת ''סקופ''
רוני איינסאז, בעלי רשת ''סקופ'' | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חלקידיקי על המפה: הישראלים מגלים את חצי האי שדומה לתאילנד

תושבי פריז יוצאים לחופשת הקיץ המסורתית – והעיר מתרוקנת מאדם

ניידת, קטנה – ומשופרת: הדור הבא של מערכת כיפת ברזל

בניגוד לאחיו הגדול, רוני התגייס לצבא האיראני והגיע לתפקיד בכיר במערכת המשפט, כשאף אחד סביבו לא ידע שהוא יהודי. בקהילה היהודית רוני הופך להיות האיש שלהם בתוך המערכת. במשך שלוש שנים, הוא חי חיים כפולים. ביום, שימש פקיד בכיר במערכת המשפט ובלילות הפך אוזן קשבת ליהודי איראן. "כל יהודי שהייתה לו בעיה, היו מביאים את זה אליי". הוא סיפר שמאות תיקים נעלמו או שונו במהלך שירותו, אבל היה רק תיק אחד ששינה את חייו.

"הכרתי את אישתי דרך אחד התיקים האלה. אבא שלה נתפס על זה שהוא ניסה להעביר ספר תורה בן 200 שנים לישראל. הכרתי את השופט של התיק הזה, וזהו. נסגר. כמה ימים אחר כך הוא הזמין אותי ואת ההורים שלי אליו הביתה". כשאיינסאז ואשתו היו הורים טריים, מישהו במשרד המשפטים החל לחבר את הנקודות. רוני סיפר: "יום אחד אבא שלי התקשר ואמר שחיפשו אותי. אחר כך באו אליי לעבודה ולא הייתי שם במקרה. באותו הלילה הלכתי לבית של ההורים של אישתי וחייתי שם חודשיים במרתף. אחר כך ברחתי".

20 שנים אחר כך, הם מחזיקים ברשת הנעליים הגדולה בישראל ."אנחנו מוכרים נעליים במחיר של בין 50 ל-150 שקלים".