בצל ההסלמה: סדר יום ביטחוני משרת את המפלגות הגדולות • פרשנות

התקריות הביטחוניות שאירעו בימים האחרונים, ובראשן הפיגוע במעיין בדולב, משפיעות על הליכוד וכחול ולבן מכיוון שהן דוחקות הצידה את הסוגיות החברתיות והאזרחיות - ובכך מתחזקות שתי המפלגות

זמן צפייה: 04:54

הפיגוע במעיין בדולב: טרם ידוע מה יהיה בהמשך גל הטרור, שרשם היום (שישי) נקודת ציון נוספת עם פיצוץ המטען במעיין דני, ולכן קשה לצפות מה יהיו השלכותיו על מערכת הבחירות.

עם זאת, אירועים ביטחוניים שתופסים את סדר היום משרתים את שתי המפלגות הגדולות – גם את הליכוד וגם את כחול לבן, כיוון שהתרחשויות מסוג זה דוחקות הצידה את סדר היום החברתי - שאת דגלו מניפה מפלגת העבודה, וכן סדר יום אזרחי - שהמחנה הדמוקרטי מבקש לקדם.

התפתחות זו מצטרפת למגמה הנצפית בימים האחרונים – רואים שגם הליכוד וגם כחול לבן מתחילות להתחזק, וזאת עוד לפני שהתחילו את הבליץ הגדול של שתיית הקולות.

עוד בחדשות 13:

"להפסיק ההכלה": תגובות חריפות במערכת הפוליטית לפיגוע בדולב

גנץ: "שקט עד הבחירות תמורת כסף – זה הדיל של נתניהו עם חמאס"

האב שנפצע בפיגוע סמוך לדולב: "רינה לא סבלה – חייה נלקחו מיד"

הפיגוע במעיין בדולב, רינה שנרב
הפיגוע במעיין בדולב, רינה שנרב | צילום: באדיבות המשפחה, רועי תורתי

"יש להפסיק ההכלה": תגובות חריפות במערכת הפוליטית לפיגוע בדולב

המערכת הפוליטית סערה היום לאחר הפיגוע שבו נרצחה רינה שנרב בת ה-17 במעיין סמוך להתנחלות דולב, ואביה איתן בן ה-46 ואחיה דביר בן ה-19 נפגעו בינוני וקשה.

שר התחבורה וחבר הקבינט בצלאל סמוטריץ' טען בריאיון לחדשות 13 כי "יש להחזיר המחסומים לכבישי יהודה ושומרון ולוודא שאין מצב שמחבל יוצא מהבית עם כלי הנשק נע בחופשיות בצירים, מבצע את הפיגוע וחוזר הביתה בשלום".

"הנשק שיוצא מהרשות הפלסטינית עולה בהרבה על התועלת שיוצאת ממנה", המשיך סמוטריץ'. "הרשות הפלסטינית היא מחוללת הטרור הגדולה ביותר במדינת ישראל. אני חושב שזה מציאותי מאוד לפרק את הרשות, דרשתי בקבינט לקיים דיון עומק בנושא. כשאנחנו שולטים בשטח יש ביטחון - כשאנחנו לא שולטים בו, אין".
Capture
רינה שנרב מובאת למנוחות

יו"ר ימינה, איילת שקד, התייחסה לפיגוע: "התבשרנו שהיה פיגוע קשה בבנימין. רק השבוע פגשתי את אמא של דני גונן שנרצח במקום באירוע אחר לפני כחמש שנים. דיברתי איתה על דברים שצריך לעשות על מנת להילחם בטרור ועדיין לא נעשים. לדוגמה, עצירת הכספים שמגיעים למחבלים בכלא. כל אחד מהם מקבל משכורת שמנה. את זה עוד לא הצלחנו לעצור, וחייבים לעשות זאת על מנת לחזק את ההרתעה".

ח"כ יאיר לפיד: "שולח איחולי החלמה לפצועים בפיגוע בבנימין וחיבוק למשפחות הפצועים. בני העוולה שהפרו את השקט של יום שישי באכזריות לא ישארו חופשיים זמן רב, כוחות הבטחון שעושים ימים ולילות למען בטחוננו, ישיגו אותם. מקווה לשבת שלום ושקט".

יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "הפיגוע הוא סטירת לחי מצלצלת לממשלת הכניעה של נתניהו, שבוחרת להפקיר את ביטחון אזרחי מדינת ישראל לטובת תשלומי שוחד לחמאס ולרשות הפלסטינית כדי לקנות שקט עד הבחירות. ממשלה שמפסיקה את שיפוץ כביש הדמים בעוטף עזה בטענה שנגמר הכסף, ומנגד מתחננת לאבו מאזן שיסכים לקבל שני מיליארד שקלים, לא ראויה לאמון הציבור. בשעה קשה זו, לבי עם הפצועים ובני משפחותיהם ואני מחזק את ידי צה"ל וכוחות הביטחון הנמצאים במצוד אחר המחבלים".

עין בובין הסמוך להתנחלות דולב
עין בובין הסמוך להתנחלות דולב | צילום: רועי תורתי

מוקדם יותר היום תקף יו"ר כחול לבן בני גנץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכתב כי "שקט תמורת כסף - זה הדיל של נתניהו עם חמאס. שקט עכשיו, טילים אחרי הבחירות. ההרתעה הישראלית נמחקה ונתניהו מאבד שליטה". זאת, בתגובה לדיווח בעיתון "אל-אחבאר", לפיו ישראל התנתה את הכנסת המענק הקטארי לרצועה בתמורה לשקט עד לאחר הבחירות - דרישה שחמאס סירב לקבל, כך לפי הדיווח. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווח ומסרו: "לא היה ולא נברא".