לאחר שדווח כי הסינים מקרבים את כוחות הצבא שלהם לגבול הונג קונג, והמהומות האלימות התחדשו ביתר שאת, הלילה (בין שלישי לרביעי) כבר ניתן לראות באופק רגיעה מסוימת: נמל התעופה של בירת העסקים חזר לפעול, ומאות טיסות שבוטלו ביומיים האחרונים, בהן השדה הושבת, נקבעו מחדש. 

רשות שדות התעופה בהונג קונג מסרה כי הושג צו מניעה זמני שיאפשר מעצר של אנשים שמפריעים באופן מכוון ושלא כדין להפעלת הנמל הבינלאומי של העיר. "הצו גם מונע מאנשים השתתפות או הפגנה או הפרת סדר ציבורית בשטח השדה, מלבד האזור המיועד לכך", נמסר מהרשויות. 

 

משביתים את נמל התעופה (צילום: רויטרס)
השבתת נמל התעופה שהסתיימה | צילום: רויטרס

במהלך הלילה הגיבו בכירים בממשל האמריקני לעימותים בין המפגינים מהונג קונג לכוחות המשטר. אחד הבכירים, שבחר לשמור על אנונימיות, אמר כי יש להגן על חופש הביטוי וההתאגדות באזור העצמאי. "אלו ערכים מרכזיים שאנו בארה"ב חולקים עם אזרחי הונג קונג, והחירויות האלו חייבות להישמר", אמר.

גם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ הגיב לאירועים. הנשיא אמר שהסיטואציה בהונג קונג היא "טריקית", אך הביע תקווה כי המצב ייפתר על הצד הטוב ביותר לכול המעורבים, כולל סין. טראמפ אמר כי הוא מקווה שהפתרון יגיע "למען החירות", ובלי שאיש ייפצע או ייהרג במהומות. 

שעות מעטות לפני המילים החמות, טראמפ צייץ כי קיבל אישור לכך שסין מזיזה כוחות לעבר גבולהּ המשותף עם הונג קונג. "כולם צריכים להית רגועים ובטוחים!", כתב, ודקות קודם לכן התרעם בציוץ: "רבים מאשימים אותי, בארה"ב, בבעיות בהונג קונג. אני לא יכול לתאר לעצמי למה?". 

ביום שני הגדירה ממשלת סין את המחאות האלימות שפרצו בהונג קונג "פעולות של טרור", ונראה שהצדדים במסלול התנגשות חזיתית. במקביל, כל הטיסות להונג קונג וממנה בוטלו בשל שביתת הענק באוטונומיה. "האזור נמצא בצומת קריטי, האלימות בעיר חייבת להפסיק", אמר יאנג גואנג, דובר המשרד הסיני לענייני הונג קונג ומקאו.

ההצהרה הסינית פורסמה אחרי עשרה שבועות של מחאות בלתי פוסקות נגד הממשל, שנערכות כמעט מדי יום, ורובן שקטות ולא מתאפיינות באלימות. הפגנות שכן מידרדרות לאמצעים אלימים מלוות בהיתקלות עם כוחות המשטרה, מעצרים, ירי של רימוני גז לעבר המפגינים והכאתם עם אלות.

המשבר הפוליטי עם הונג קונג מציב בפני בייג'ין מבחן ראשוני ולא פשוט. המחאות החלו לפני יותר מחודשיים אחרי ניסיון של קארי לאם, מנהיגת הונג קונג, אזור אוטונומי שנאמן למשטר הסיני, להעביר חוק שיאפשר הסגרת חשודים מהונג קונג לידי בייג'ין, בירת סין. ההפגנות אילצו את המושלת לאם לחזור בה מהצעת החוק, והיא מסרה כי ההצעה הוקפאה. אך המפגינים לא השתכנעו וגל המחאות שמוגדר "פרו-דמוקרטי" רק מתגבר מידי שבוע. 

אל תפספסו את ועידת המשפיעים 2019! בואו לראות את נבחרת הכתבים המובילה בישראל במפגשים יוצאי דופן, פנים אל פנים עם האנשים המשפיעים במדינה >>> מהרו להירשם עוד היום