ניסוי הנהיגה הגדול: כך שיחת טלפון משפיעה על הריכוז שלנו

שיחה בדיבורית ברכב היא אמנם חוקית, אך מחקרים מראים כי היא גורמת לנו לפספס כ-50% ממה שקורה סביבנו, וגורמת לעומס קוגניטיבי משמעותי. כיצד הגיבו הנסיינים שלנו לאתגר? • חלק ב'

זמן צפייה: 13:38

ניסוי הנהיגה הגדול: לסמס בזמן נהיגה זה לא חוקי, אבל מה קורה לקשב ולריכוז שלנו בזמן שיחה טלפונית חוקית לגמרי? לצורך המבחן נסעו מספר נסיינים במסלול נהיגה מיוחד במגרש בלטרון, והתוצאות בשטח תאמו את מה שאומרים המחקרים - בזמן שיחה הנהגים לא רואים 50% ממה שקורה מסביב.

הצעירים והמבוגרים, הנשים והגברים, התקשו באתגר השיחה תוך כדי נהיגה. כך לדוגמה, קצב הלב של בטי נסינג בת ה-80 זינק מ-80 ל-100 במהלך הנסיעה כשנשאלה שאלה פשוטה - מי הן ארבעת האימהות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ניסוי הנהיגה הגדול: כמה מסוכן לענות לטלפון כשנוהגים?

2 צעירים כבני 20 נהרגו בתאונת דרכים סמוך לערד

בן 22 התנגש בעץ בשרון – ונהרג; תינוקת נהרגה בתאונה בבקעה

ניסוי הנהיגה הגדול
ניסוי הנהיגה הגדול | צילום: חדשות 13

אבל זה לא בגלל הגיל - גם יתר הנסיינים והנסייניות הביאו לתוצאה דומה. נסינג גם לא שמה לב לרקסי, הכלב המדומה שקפץ לה לתוך הגלגלים, אבל גם יפתח תמרי, נהג חדש בן 18, לא הצליח להימנע מלפגוע בו תוך כדי שיחה. ליאור בת ה-35, נהגת מרוצים מקצוענית, בלמה לפני הולך הרגל שפרץ לכביש תוך השיחה, רגע לפני הפגיעה. "גם כשאני מסתכל, זה פשוט לא נכנס לי לראש", אמר תומר אפלבאום, חוקר קשב בנהיגה מאוניברסיטת אריאל. גם אם אנחנו מביטים, זה לא אומר שאנחנו רואים. הדבר הזה גורם לתאונות".

ניסוי הנהיגה הגדול
ניסוי הנהיגה הגדול | צילום: חדשות 13

המחקרים מראים ש-97% מהאנשים לא מסוגלים לבצע שני תפקידים בצורה מושלמת בו-זמנית, עקב העומס הקוגניטיבי. העומס שחוו הנסיינים שלנו בנסיעת השיחה הטלפונית היה כפול מזה שהם חוו בזמן נסיעת המסרונים. גם המסרונים, כצפוי, הביאו לעומס מנטלי כמעט כפול מזה שבנסיעה חלקה ללא הפרעות. אם איננו חושבים לנסות לדבר בטלפון תוך כדי קריאת ספר, מה גורם לנו לחשוב שאנחנו יכולים לדבר בטלפון תוך כדי פעולה מורכבת ומסוכנת הרבה יותר, כמו נהיגה?