האסון הגרעיני ברוסיה: הרשויות החלו בפינוי אזור התאונה מתושביו

כלי התקשורת ברוסיה הודיעו כי הכפר ניונובסקה, הסמוך לאתר הניסויים הצבאיים שבו התפוצץ על פי החשד טיל שיוט גרעיני, מפונה מתושביו • הרשויות הודו כי הקרינה גבוהה עד פי 16 מהנורמה, אך בארגוני איכות הסביבה טוענים כי המספר גבוה בהרבה

הלוויית אחד המדענים שנהרגו באסון // צילום: איי.פי // הלוויית אחד המדענים שנהרגו באסון // צילום: איי.פי

כלי התקשורת ברוסיה דיוחו הערב (שלישי) כי הרשויות החלו בפינוי הכפר ניונובסקה, הנמצא במרחק 55 קילומטרים מהעיר  סברודינסק וסמוך לאתר הניסויים הצבאיים בו התרחשה התאונה הגרעינית בשבוע שעבר בה נספו שבעה בני אדם.

הרשויות הודיעו לתושבי המקום כי הם צריכים לעזוב את בתיהם בשל “צרכים צבאיים”  אך לא נמסרה סיבה נוספת לפינוי.  מקומיים סיפרו לכתבים של העיתון הרוסי “איזבסטיה” כי הרשויות סיפרו להם שהפינוי איננו קשור לאסון הגרעיני.

ברוסיה הודו היום כי רמות הקרינה בסביבות העיר סברובדבינסק, בצפון המדינה, לאחר הניסוי הכושל בטיל שבוצע שם בשבוע שעבר, עברו הרבה את הרמה הרגילה.

בהודעה שפרסה סוכנות מזג האוויר הרוסי תנטען כי בשעות שלאחר האסון, עלתה הקרינה במחוז ארכנגלסק, בו התרחש הניסוי הכושל, פי ארבע עד 16 מהרמה הרגילה.

עוד בנושא:

רוסיה מודה: "הקרינה עלתה בעקבות האסון"

בארה"ב חושדים: "הפיצוץ המסתורי ברוסיה - ניסוי כושל בנשק גרעיני חדיש"

רוסיה: פיצוץ גרם לקפיצה ברמת הקרינה

המומחים מודאגים: "אין מי שיעצור את מירוץ החימוש הגרעיני"

מוסקבה: עשרות אלפים הפגינו נגד פוטין

בארגון גרינפיס טענו כי ממדידות עצמאיות שקיימו פעילי הארגון במדינה, עולה כי הקינה הייתה פי 20 מרמת הקרינה הרגילה ועדיין גבוהה מהרמה הרגילה, ימים אחרי התאונה. היום פורסמו תמונות מהלוויותיהם של המדענים הבכירים שנהרגו בפיצוץ.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ רמז הלילה כי הפיצוץ המסתורי שהתרחש לפני חמישה ימים בבסיס בצפון רוסיה וגבה את חייהם של שבעה שני אדם, בהם מדענים בכירים, היה של טיל גרעיני. 

טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי: "ארצות הברית לומדת לעומק את פיצוץ הטילים הכושל ברוסיה. יש לנו טכנולוגיה דומה, אך מתקדמת יותר. כתוצאה מהפיצוץ האנשים ברוסיה חוששים מאיכות האוויר סביב המתקן ואף הרבה מעבר לכך. זה לא טוב!".

האסון הוגדר כאסון הגרעיני השני בחומרתו בהיסטוריה של האזור, אחרי אסון צ'רנוביל, ואף שמדובר באסון בקנה מידה קטן בהרבה, הדבר גורם למבוכה רבה בקרמלין. 

שעות ספורות לאחר האסון, מקורות רוסיים דיווחו עלייה חדה ברמות הקרינה הרדיו-אקטיבית נרשמה סמוך לעיר סברובדבינסק, בסביבות העיר ארכנגלסק בצפון מדינה. על פי סוכנות הידיעות הרוסית טאס, רמות הקרינה ירדו בשעות שלאחר האירוע. 

הטיל שעל פי הדיווח התפוצץ במהלך ניסוי מכונה על ידי נאט"ו SSC-X-9 Skyfall ומוכר ברוסיה בשם 9M730 Burevestnik, אמור להיות טיל שיוט בעל טווח בלתי מוגבל. בעבר התרברב הנשיא פוטין כי הטיל מסוגל בשל המנוע הגרעיני שלו "להגיע לכל פינה בפלנטה".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר