בשבועות האחרונים התלוננו למבצע מיוחד של החוקרים ברשות להגנת הצרכן ברשתות השיווק הגדולות בישראל - שופרסל, יינות ביתן ורמי לוי. החוקרים בדקו בין השאר האם התקנות נאכפות בסניפים, ביניהן האם יש הטעיות כמו אי הצגת מחירים, מוצרים המופיעים ללא תג מחיר, מבצעים מטעים, אי הצגת יחידת מידה והאם יש פערים בין מחיר מדף למחיר קופה.

תחילה נבדקה רשת יינות ביתן. החוקרים נכנסים לסניף ישפרו במודיעין כצרכנים רגילים, בוחנים את התקנות ומבחינים בדברים שעלולים להטעות את הצרכנים. כשהם מגיעים לקופה הם נתקלים במקרה באחד הלקוחות שמתלונן על חיובים מיותרים וטוען כי חויב על דבש שלא רכש. גם בבדיקה של החוקרים עצמם, הם מגלים כי מבצעים שהיו רשומים על השלטים מדף כלל לא חושבו בחשבון הסופי.

במבחן הקופה שנערך בסניף התגלה כי מתוך 18 מוצרים שהחוקרים רכשו – בשבעה מוצרים חלה הפרה והמחיר הסופי היה גבוה ב–40 שקלים מהמחיר שהופיע על המדף.

כשהתעמתו החוקרים עם מנהל הסניף לגבי ההפרות שבוצעו בחשבונית הקופה הוא טען כי יכול להיות שבגלל בלבול בספרות הקוד, המוצרים השתנו. כשהתעקשו החוקרים לבדוק מול מנהל הסניף את החשבונית ושאלו איך יכול להיות שיש כל כל הרבה טעויות הוא בחר שלא להתמודד עם השאלות הקשות והחל לתקוף: "יכול להיות, מה בעיה שלך? יש לך בעיה - תעלי לרשת. תתחילי להרגיע מהר מאוד, להעיף אותך מהחנות אני גם יכול תתחפפי לי מהעיניים".

"הרשות מבצעת אכיפה שוטפת בבתי העסק כל העת", אומרת אניטה יצחק סגן הממונה וראש חקירות מטעם הרשות להגנת הצרכן. "אנחנו רואים שיפור רב באופן הצגת המידע לצרכנים אך עדיין נצפות לא מעט הפרות".

תגובת יינות ביתן: "במקרה המוצג, מאחר שהחשבונית בוטלה עוד בטרם התשלום, המבצעים לא השתקפו בה. בנוסף, חלק מהטעויות נעשו בתום לב והן אינן מייצגות את מדיניות הרשת. עם היוודע תוצאות הביקורת, כל הטעויות תוקנו באופן מיידי והועברה הנחיה לכל מנהלי הסניפים ברשת לבצע ביקורות חוזרות".