שנת 2015 הייתה שנה סוערת במזרח התיכון - כוח חדש ומסתורי עלה משום מקום ופרץ לתודעה של כולנו. רבבות מתנדבים מוסלמים מרחבי המזרח התיכון ומהעולם נהרו לסוריה ולעירק כדי לבנות את המדינה האסלאמית האוטופית. הם יצאו גם מכאן, מדינת ישראל - כמה עשרות צעירים נטשו את משפחותיהם כדי להילחם בשדות הקטל של הח'ליפות. גם א', ישראלי נושא תעודת זהות כחולה שגדל כמו כל אזרחי ישראל מצא את עצמו נקלע לקורי העכביש של דאעש.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

"אם הייתי יכול, לא הייתי מצטרף לדאעש. ראיתי דברים מאוד קשים", מספר א' שישב 3 שנים בכלא הישראלי. "אנשים מתו לחינם, הם באו ופגעו בחלשים. דאעש שמו כתם מאוד שחור על האסלאם. הדבר הכי גרוע שקרה לי בחיים זה שנכנסתי לשם".

"הייתה אז בעיה בסוריה וזה התחיל להשפיע עליי", משחזר א'. "ראיתי בתקשורת איך אסד רוצח ילדים. מבחינתי הם היו אחים שלי – הרגשתי שאני צריך לקום ולעשות מעשה". א' גם הסביר מה הניע אותו לעשות את הצעד. " הרגשתי ריקנות, הייתי לבד. כאילו מישהו צועק לי ומבקש ממני עזרה - זה משך אותי".

מיליציות בסוריה (צילום: Martyn Aim, gettyimages)
טרוריסטים בסוריה | צילום: Martyn Aim, gettyimages

א' חושף כי הקשר בינו לבין אנשי דאעש בסוריה נולד באינטרנט. הם הפצירו בו להגר לסוריה וכשהבין שהוא לא יכול היה לעשות את זה - הם ניסו להפעילו מרחוק. "נסעתי לפיליפינים והתחלתי לאתר מסגדים שיהיה אפשר לבצע בהם פיגועים – אבל לא הספקתי. אחרי שבועיים נעצרתי ונלקחתי על ידי השב"כ".

ליאור אקרמן, סגן ראש אגף לשעבר בשב"כ, סיפר על התופעה: "מדובר על עשרות בודדות של ישראלים שיצאו לאורך השנים מתוך ראייה ותפיסה של יותר להילחם ולעזור לאחיהם המוסלמים. רובם לא יצאו מתוך מניע לפגוע בישראל".

20 לוחמי דאעש ישראלים עדיין מסתובבים במרחב

"האמונה השיעית בנויה על שנאה ועל נקמת דם - אני לא שונא יהודים", הבהיר א'. "גם שהייתי בדאעש לא הגעתי למצב שאני יכול להרוג בני אדם".

מרבית המצטרפים לדאעש יצאו מישראל בשנים 2015 עד 2016. הירידה הדרסטית התרחשה ב-2017 עם תחילת התבוסות של הארגון בשדה הקרב. בכל שנת 2018 הצטרפה אזרחית ישראלית אחת בלבד לדאעש ובמהלך השנה הנוכחית איש לא יצא - הקסם פג והחלום נשבר.

הישראלי שחזר מדאעש (צילום: החדשות12)
הישראלי שחזר מדאעש | צילום: החדשות12

"אנחנו מדברים בסך הכל על בין 50 עד 70 ישראלים שיצאו לדאעש", אומר אקרמן. "כ-30 בערך חזרו לארץ נעצרו, נכלאו ונשפטו".

על פי הערכות, בין 15 ל-20 לוחמי דאעש ישראלים עדיין מסתובבים במרחב, מעטים מהם בחרו לחזור. מי שהפציר לאחרונה במדינת ישראל לשוב ולקבל אותו היה סיאף דאוד, קרוב משפחתו של א' ובעצמו איש הארגון שנשבה עי הכוחות הכורדים בצפון סוריה.

"אני לא שונא את מדינת ישראל - לא אפעל נגדה"

 "מה שאני יודע זה מה שאני ראיתי. אני יודע שהוא סובל. הוא ניסה לברוח מההתחלה, מהרגע לשם ניסה לברוח ולא הצליח", סיפר א' על קרוב משפחתו.

אחרי הפרק הזה בחייו ושלוש שנים שישב בכלא הישראלי, מגיעה החרטה של א' - ואיתה התקווה שאיש לא יילך בעקבותיו. "המסר שלי שנתרחק מהמקום הזה" ומבהיר - "אין לי בעיה עם מדינת ישראל, לעולם לא אעשה כלום נגדה".