סערת ההפרדה

הברנז'ה מפתיעה: "האיסור - כפיה חילונית"

כמה דמויות בולטות בנוף התקשורת הכללית פרסמו את דעתם על ההחלטה המסעירה של ביהמ"ש לאסור הפרדה בין גברים לנשים במופע של מוטי שטיינמץ, והפתיעו: "נילחם בעד ההפרדה" (בארץ)

איציק אוחנה | כיכר השבת |
שטיינמץ, לוי, גלעד ומיכאלי (צילום: Yaakov Naumi/Flash90, צילום מסך, פייסבוק)

לצד התגובות הצפויות יחסית מהפוליטיקאים, להחלטת בית המשפט לאסור הפרדה בין גברים לנשים במופע המוזיקלי שתוכנן בעפולה, לא מעט אנשי תקשורת ומובילי דעת קהל, שאינם שומרי תורה ומצוות, הפתיעו כשיצאו ביממה האחרונה להגנת החרדים בעניין.

איש התקשורת אברי גלעד כתב בפוסט שפרסם בפייסבוק: "חרדים יקרים. אלוקים יודע למה אתם רוצים הפרדה; אלוקים יודע למה אתם חיים כפי שאתם חיים - אני לא... אבל כל עוד אתם שומרים את ה'שיגעונות' שלכם לעצמכם, גם אם הם בשטח ציבורי, לא רק שאין לי בעיה שתמשיכו: אני מוכן להלחם על זכותכם לעשות זאת".

גלעד סיפר שבעברו כנער חילוני בירושלים הוא נלחם בחרדים בכל הכוח: "חטפתי מכם אבנים בכביש רמות, חיתולים ברחוב בר אילן, קללות בקולנוע כפיר הי"ד שרצה למכור כרטיסים להצגה ראשונה לפני צאת השבת. כשבאתם להחיל עלי את אורחות חייכם - יצאתי להיאבק בכם. גם היום, בערד למשל, אני חושב שצריך לתת לחסידי גור החוצפנים מנה אחת אפיים על פלישתם לנכסים לא להם".

"אבל פסק דין עפולה הוא בדיחה. ולצערי, הבדיחה היא על החילונים. אנחנו, המנופפים ב'חיה ותן לחיות', לא יכולים להשלים עם הכרעת בית המשפט שסגר מופע רק לקהל החרדי כי תוכנן בהפרדה. זה מעשה של אדנות רוחנית, וסופו ככל מעשה מסוג זה, התבצרות, עוינות ותחושת ניתוק של הציבור שמעוניין לחיות בהפרדה".

הזמר מוטי שטיינמץ (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

לסיום כתב גלעד: "כשאני רואה את ההפגנות שלכם, בדרך כלל אני מרגיש מאד לא שייך, לא למה שנאמר ולא לטון הדיבור. אבל אם תארגנו הפגנה על זה, אני כמעט מבטיח לבוא להיות איתכם, כי מי שנלחם בכפיה דתית חייב להלחם בכפיה חילונית. נפתח יומנים?...".

מגיש הטלוויזיה אמנון לוי, שמרבה לסקר את הנעשה במגזר החרדי ובדך כלל סופג ביקורת קשה על אופי ואובססיית הסיקור, כתב הפעם: ‏"החלטת בית המשפט בעפולה היא כפיה חילונית נטו. שילוב של צדקנות ופטרנליזם חילוני, שרוצה לקבוע איך תראה הופעה מוסיקלית חרדית. מקווה ש'העליון' יהפוך את ההחלטה".

מגישת הטלוויזיה מירי מיכאלי, שביקרה באופן חריף את התנהלות 'שדולת הנשים', בתוכנית הבוקר שלה בקשת '12', כתבה: "זה מכעיס אותי מאוד. פלורליזם, רק כשזה מתאים. ברור לי שהכוונה טובה, אבל ניכר חוסר ההבנה של חייהן של נשים שמנהלות אורח חיים דתי. צריך להיות פה חופש מדת... כמו גם חופש לדת".

היועץ האסטרטגי הוותיק אייל ארד יצא אף הוא להגנת החרדים, וכתב: ‏"כחילוני, אני לא מבין למה אסור לציבור דתי לקיים אירוע בהפרדה. מי שרוצה הפרדה - מגיע לו. מי שלא רוצה, שלא יילך. מה, ניכנס גם לבתי הכנסת (שהם ציבוריים כולם) ונכריח אותם להתפלל יחד? להיות ליברל, זה לקבל את האחר בתנאים שלו, לא בתנאים שלנו".

ומהציבור הדתי-לאומי: איש התקשורת ‏מנחם הורביץ תקף: "עשרות, אולי מאות, אירועים מתקיימים בצפון באוגוסט. אירוע אחד לציבור החרדי בעפולה; מאיפה השנאה הזו לחרדים, לדתיים? זו רשעות! עד מתי?!".

הורוביץ (צילום: Oren Nahshon Flash 90)

ל'כיכר השבת' מסביר הורוביץ: "קם היום בבוקר השופט מנצרת, קמו גם העותרים לבית המשפט, וכל מי שתמך ודחף להחלטה הזו, ומה הם הרגישו? באמת, מה הם אמרו לעצמם? 'איזה כיף, הצלחנו לבטל הופעה אחת שמתאימה לאנשים עם מנהגים אחרים משלנו?'. או אולי 'איזה יופי, ככה נחנך את הציבור החרדי להתחיל להשתתף באירועים מעורבים'?".

"ההחלטה הזו, וכל איש ציבור שתומך בה, בעצם יורקים בפרצוף של כמעט מיליון אנשים, ואומרים להם במפורש: 'מה שאתם מאמינים בו - פשוט לא מעניין אותנו. רוצים אירועים, כמו שכל רשות מקומית נוהגת לספק לתושביה בקיץ? תשתנו'. אז ככה: אף אחד לא מתכוון להשתנות, ואם מישהו חושב שפסיקת בית משפט הביזיונית הזו תהפוך את האירועים האלו למעורבים, אין לו מושג היכן הוא חי".

"הדבר היחיד שההחלטה הזו תביא, היא עוד התנגדות ועוד שנאה, עוד מחלוקת ועוד מדון. חתיכת הישג בשביל פסיקה ליברלית והומניסטית, נכון?...".

ראש העיר לוד יאיר רביבו פרסם פוסט על מופע של ישי ריבו, שיתקיים היום בעירו בהפרדה: "היום בלוד אירוע לציבור החרדי, בהפרדה! כן, כן. לכל ציבור אנו נותנים את האופי המתאים לו, כפי שמחר נחגוג לציבור המוסלמי את חג הקורבן ברחבת האצטדיון".

"כפי שבכל הקיץ התקיימו מופעי תרבות מהשורה הראשונה לכל הציבור הכללי, אז גם לציבור החרדי מגיע ליהנות ממופע תרבות. והואיל ואם לא תהיה הפרדה בקהל, אז הציבור החרדי לא יגיע, נמצא שמי שפועל אחרת פשוט מבצע כאן 'כפייה' הפוכה. זה מדהים שאם הדתיים עושים משהו, זו כפייה דתית, אך אם החילונים עושים הפוך ומתערבים באירוע חרדי, זה בסדר. אני סבור שמשהו לא טוב קורה בהתייחסות לאחר, ואני מצפה שמי שקורא בראש חוצות לכבד את השונה, יהיה זה שידבר בקול ברור".

"מה הצעד הבא? האם ימי שחייה נפרדים לדתיים ייאסרו? האם עזרת נשים בבית הכנסת תוצא מחוץ לחוק? בואו נתעשת ונכבד את האחר, בין אם הוא יהודי או ערבי, דתי או חילוני, איש או אישה. אהבת חינם וכיבוד הזולת הם מתכון לאיחוי השסעים הבלתי הגיוניים בחברה שלנו. מצפה לכם מחר, ובאופן אישי אני מתרגש לסיים בעזרת השם מחר באירוע את ש"ס משניות שאני לומד מדי יום בעשר השנים האחרונות, להצלחת עם ישראל!".

הודעתו של ראש העיר עפולה, בה תוכנן המופע (ללא קרדיט)

וראש העיר עפולה אבי אלקבץ פרסם הודעה בעקבות החלטת בית המשפט על המופע המדובר בעירו, בה נכתב: "לאחר פגישה עם הנציגים החרדיים יחד עם בכירי העירייה והגורמים המשפטיים, הוחלט לקיים את האירוע - והכל בכפוף לבית המשפט", זאת לאחר שנפגש בלשכתו עם מנהיגי הקהילות החרדיות בעפולה".

"אנחנו כאן בעיר עפולה מכבדים את כלל המגזרים בעיר, כולל כמובן את המגזר החרדי, ולכן רצינו לקיים את אירוע מרכזי וענק ברמה הגובה ביותר. לצערי בית המשפט פסל את האירוע במתכונת הנוכחית, אני מאמין שנמצא את שביל הזהב בכדי כן לקיים את האירוע, כי גם למגזר החרדי מגיע אירועי קיץ כמו כלל התושבים בעיר. אנו עושים מאמצים משותפים למצוא את השביל שכן נוכל לקיים את האירוע בהתאם להנחיות בית המשפט, מתוך תקווה שגם הציבור החרדי יוכל ליהנות. אנחנו מאמנים בהאדרת, ולא בהדרת נשים, וזו המטרה המרכזית באירוע הזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר