האם בייג'ין נערכת לדיכוי אלים של המחאות בהונג קונג? ממשלת סין הגדירה היום (שני) את המחאות האלימות שפרצו בהונג קונג – כפעולות של טרור ונראה שהצדדים במסלול התנגשות חזיתית. במקביל, כל הטיסות להונג קונג וממנה בוטלו בשל שביתת הענק באוטונומיה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"האזור נמצא בצומת קריטי, האלימות בעיר חייבת להפסיק", אמר יאנג גואנג, דובר המשרד הסיני לענייני הונג קונג ומקאו. ההצהרה הסינית פורסמה אחרי עשרה שבועות של מחאות בלתי פוסקות נגד הממשל, שנערכות כמעט מדי יום באופן שקט ולא אלים. לעיתים הן הופכות אלימות ומלוות בהיתקלות עם כוחות המשטרה וירי של רימוני גז לעבר המפגינים והכאתם עם אלות, לצד מאות שכבר נעצרו.

בנמל התעופה בהונג קונג היום ביטלו לגמרי את כל הטיסות שנוסעיהם עדיין לא עברו בידוק, זאת לאחר שיותר מ-5000 מפגינים עורכים מחאה שקטה בשטח נמל התעופה, במחאה שנמשכת כבר ארבעה ימים ברצף. המפגינים שזועמים על גלי המעצרים ועל השימוש ברימוני הלם ברחובות מכנים את השוטרים "רוצחים", במחאות ששוברות שיאים ועולות לכלכלת הונג קונג מיליארדים.

משביתים את נמל התעופה (צילום: רויטרס)
משביתים את נמל התעופה | צילום: רויטרס

ההפגנות והמשבר הפוליטי מציב בפני בייג'ין מבחן ואתגר ראשוני ולא פשוט: המחאות החלו לפני יותר מחודשיים אחרי ניסיון של קארי לאם, מנהיגת האוטונומיה שנאמנה לבייג'ין, להעביר חוק שיאפשר הסגרת חשודים מהונג קונג לידי בייג'ין.

משביתים את נמל התעופה (צילום: רויטרס)
משביתים את נמל התעופה | צילום: רויטרס

לאחר שפרצו ההפגנות, נאלצה המושלת לאם לחזור בה מהצעת החוק ואמרה שהצעת החוק מוקפאת. אבל המפגינים לא השתכנעו וגל המחאות שמוגדר "פרו-דמוקרטי" רק מתגבר בכל שבוע.. מעניינת במיוחד תהיה תגובתו של נשיא סין שי ג'ינפינג, שעלה לשלטון ב-2012 ולא נתקל במחאות דומות מבחינת סדר הגודל והאלימות בתקופת כהונתו, הפגנות שמושכות את תשומת הלב העולמית לסוגיית האוטונומיה והריבונות באי.