תשעה באב נדחה

מה הדין: האוכל בצום חייב לעשות הבדלה?

כאשר צום תשעה באב מתחיל במוצאי השבת, קיימת מחלוקת הלכתית האם צריכים לעשות הבדלה לפני כן • חילוקי הדעות בין מנהג הספרדים לאשכנזים, וההבדל בין קטן לגדול (הלכות)

(צילום: Mendy Hechtman / Flash90 )

צום תשעה באב, חל השנה החל מהערב (מוצאי השבת), וקיימת מחלוקת הלכתית האם האוכלים ושותים למרות הצום, כגון קטן, חולה אם נשים בהריון או מניקות, צריכים לעשות הבדלה - או לא.

ראשית לכל, יש לדעת כי גם אלו הצמים, צריכים מיד בצאת השבת להגיד "בָּרוּךְ הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל, בֵּין אוֹר לְחשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה, בָּרוּךְ הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל", ורק אז מותרים הם בעשיית מלאכה.

בנוסף, ההולכים לבית הכנסת, מברכים שם "בורא מאורי האש" על הנר, ואישה שנשארת בבית, צריכה לברך לעצמה על הנר. על הבשמים, לא מברכים לא במוצאי השבת ולא במוצאי הצום.

האוכלים בצום: פסק מרן הגר"ע יוסף לשיטת הספרדים ובני עדות המזרח, כי לפני האכילה חייבים בהבדלה, כרגיל מידי מוצאי שבת, על כוס יין או מיץ ענבים.

הגרש"ז אוירבך פסק מנגד, כי קטנים אינם חייבים כלל בהבדלה לפני האכילה, וחולה עדיף שיעשה על חמר מדינה. אישה האוכלת, יכולה לעשות על יין או מיץ ענבים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר