אחרי סיכול הפיגוע - מלחמות גרסאות: שעות לאחר שארבעה מחבלים חמושים היטב ניסו לפנות בוקר (שבת) לחדור לשטח ישראל באזור מרכז הרצועה וחוסלו תוך דקות בידי לוחמי גולני - בעזה מגנים את "רצח הנערים". בחמאס אמנם מיהרו להבהיר כבר בשעות הבוקר שלא מדובר באנשים השייכים לארגון - אך במקביל גינו את "המצור על עזה" שמוביל לטענתם צעירים לבצע מעשים נואשים של התנגדות עצמאית.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

גם בג'יהאד האסלאמי פרסמו הודעה שבה שיבחו בפה מלא את ארבעת המחבלים. באותה הודעה נכתב כי "הכיבוש הישראלי הפושע" נושא באחריות המלאה למעשי ההתנגדות: "אנשינו לא יושפלו ולא יירדו על ברכיהם". בחמאס כאמור מיהרו להכריז שלא מדובר באנשיהם, אך דובר ארגון הטרור פאוזי ברהום מסר כי "המצור המתמשך והפושע" הוא זה שמביא להסלמה הביטחונית האחרונה.

כלי הנשק שנתפסו על המחבלים שניסו לחדור לישראל מעזה (צילום: דובר צה''ל, באדיבות גרעיני החיילים)
כלי נשק שהוחרמו על ידי לוחמי צה"ל | צילום: דובר צה''ל, באדיבות גרעיני החיילים

על גופם של חברי החולייה נמצאו כלי נשק רבים, ובהם מטול מסוג RPG ורובי קלצ'ניקוב - עובדה שמעמידה את הודעת חמאס על כך שמדובר בהתארגנות מחתרתית בסימן שאלה גדול. הארבעה היו מצויידים היטב באמל"ח רב וגם במזון ובחטיפי אנרגיה, דבר שמצביע על כוונת שהייה ממושכת בשטח - ככל הנראה בתוך שטח ישראל. כמו כן, ברשות חברי החולייה נמצא תיק עם ציוד רפואי שעשוי היה לשמש לטיפול עצמי או כסיוע באירוע של חטיפה.

על פי ההערכות, חברי החולייה התכוונו לבצע פיגוע גדול ששונה מניסיונות קודמים במרחב הגדר. גם כעת עדיין לא ברור בישראל האם הפיגוע יועד כנגד כוחות צה"ל או נגד אזרחים ביישובים הסמוכים לגדר, וכן לא ברור בדיוק באיזה מתווה היה אמור להתבצע. 

כלי הנשק שנתפסו על המחבלים שניסו לחדור לישראל מעזה (צילום: דובר צה"ל, באדיבות גרעיני החיילים)
כלי נשק שנתפסו על המחבלים | צילום: דובר צה"ל, באדיבות גרעיני החיילים

התצפיות זיהו, הלוחמים סיכלו את הפיגוע תוך דקות

דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס התייחס לסיכול החדירה ואמר כי אין ספק שמדובר בחולייה שאירגנה והכינה את הפיגוע מבעוד מועד. הוא הוסיף כי האחריות על התקרית החמורה מוטלת בכל מקרה על החמאס, שאמור למנוע אירועים והתארגנויות מן הסוג הזה. "זה נראה כמו תשתית טרור מאורגנת, גם אם בשלב זה אי אפשר לקבוע את שיוכם הארגוני של הפלסטינים", אמר והוסיף כי גופות המחבלים נמצאות בידי צה"ל.

ניסיון הפיגוע יצא לדרך בשעות הבוקר מוקדמות כשלוחמי גדוד 12 של גולני פתחו באש לעבר פלסטיני אחד שחצה את הגדר ושזוהה מתהלך באופן מבצעי בידי התצפיות של צה"ל. לאחר מכן פגעו לוחמי גולני גם בשלושת המחבלים הנוספים. במהלך האירוע הושלך רימון לעבר הלוחמים, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק בצד הישראלי.

מנליס הדגיש כי "הוראות הפתיחה באש ברורות, כפי שהיו ברורות גם באירוע הקודם". מקורות פלסטינים דיווחו מוקדם יותר הבוקר כי אותה חוליית מחבלים הורכבה מפעילי חמאס לשעבר. על פי הדיווחים, 3 מבין המחבלים שחוסלו השתייכו בעבר לזרוע הצבאית של חמאס ופרשו מהארגון לפני מספר חודשים. לפי הדיווחים, מספר פלסטינים נהרגו נוספים בתקרית, אך גם כעת לא ידועה אמינות אותם דיווחים. במקביל, דווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית כי עמדת חמאס באזור דיר אל-בלאח הותקפה.