איראן חשפה: "מערכת מכ"ם משודרגת להגנה מפני טילים"

לדברי הרשויות במדינה, המערכת המכונה "פלאק" יכולה לזהות טילי שיוט, טילים בליסטיים, מטוסי קרב ומל"טים בטווח של 400 קילומטרים; חמינאי קרא למדינות הערביות "להתאחד נגד 'עסקת המאה'"

זמן צפייה: 00:24

מתיחות במפרץ: איראן חשפה הבוקר (שבת) את "פלאק", מכ"ם מקומי שהרשויות במדינה הגדירו כ"מערכת משודרגת להגנה מפני טילים" - שיכולה לזהות עצמים מטווח בינוני, של עד 400 קילומטרים ולהגן מפני טילים בליסטיים, טילי שיוט ורחפנים. 

הטלוויזיה הממלכתית שידרה תמונות של ה"פאלאק", רכב שעליו מותקן רדאר נייד. בדיווח נטען כי מדובר בגרסה משופרת של מערכת קודמת, שלדברי מומחים צבאיים מיוצרת ברוסיה. "המערכת בעלת יכולות גבוהות ויכולה לאתר את כל סוגי טילי השיוט, הטילים הבליסטיים והמל"טים", אמר מפקד הכוחות האוויריים בצבא איראן לסוכנות הידיעות "מאהר" התומכת במשטר. 

בתוך כך, אמר היום המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי בברכת ה"חאג'" השנתית שלו כי על המדינות המוסלמיות להתאחד נגד תוכנית השלום האמריקנית: "מזימת 'עסקת המאה' שמכינה ארה"ב המדכאת וחבריה הבוגדים היא פשע נגד האנושות, לא רק נגד האומה הפלסטינית. אנחנו מזמינים את כולם להשתתף באופן פעיל בהבסת אחיזת העיניים של האויב", אמר חמינאי.

לעוד כתבות בנושא:

איראן: מעורבות ישראל בקואליציית ארה"ב במפרץ היא איום כלפינו

דיווח: איראן מנסה להשתלט על מכליות במפרץ – בעזרת משבשי GPS

נשיא איראן בתגובה לסנקציות על זריף: "התנהגות ארה"ב ילדותית"

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

שלשום דיווחה רשת CNN מפי גורם אמריקני כי איראן מנסה לאחרונה להשתלט על מכליות במפרץ הפרסי, בעזרת משבשי GPS. דברי הגורם מגיעים ברקע אזהרה חדשה שפרסם הלילה המנהל הימי של משרד התחבורה האמריקני, ובה התריע כי ספינות מסחר דיווחו על שיבושים במערכות האיכון שלהן באזור.

על פי הגורם במשרד ההגנה, השיבושים נועדו לגרום לספינות או למטוסים אמריקניים ובריטיים לטעות בניווט ולהיכנס בשוגג לשטח איראן, דבר המהווה מבחינת טהראן עילה להשתלטות על כלי השיט.

מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero''
מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'' | צילום: stena Bulk

ביום רביעי שעבר הוסיפה ארצות הברית גם את זריף לרשימת הסנקציות שהטילה על איראן.  נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי בנושא, בהמשך לסנקציות שהטיל בחודש שעבר נגד איראן, ושהתמקדו במנהיגה העליון של המדינה עלי חמינאי ומטרתן למנוע ממנו ומקורביו גישה לכלים כלכליים.

בכיר במשרד האוצר האמריקני אמר לאחר החתימה על הצו, כי זריף הוא הפנים הבין-לאומיות של איראן, שמגן על מדיניות הרדיפה של המשטר ועל דיכוי חופש הביטוי, וכי משרדו של זריף הוא המשך ישיר למדיניות המנהיג העליון של איראן ושל משמרות המהפכה. לדבריו, במשך זמן רב מדי התייחסו לזריף בארצות הברית כנציג לגיטימי של איראן, והיום פקעה סבלנותו של הנשיא טראמפ.

בתגובה להודעת הבית הלבן, כתב זריף בחשבון הטוויטר שלו כי "הסיבה שארצות הברית שמה אותי למטרה היא שאני 'הפנים הבין-לאומיות של איראן'. האם האמת כל כך כואבת? לסנקציות אין שום השפעה עלי או על המשפחה שלי, כי אין לי שום רכוש או אינטרס מחוץ לאיראן. תודה שאתם מחשיבים אותי ככזה איום ענקי לאג'נדה שלכם".

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני הגיב אף הוא לסנקציות שהטילה אמש ארצות הברית על שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, ואמר בטלוויזיה האיראנית כי "ההתנהגות של האמריקנים היא ילדותית ומונעת מפחד. הם טוענים בכל יום שהם מעוניינים לדבר ללא תנאים מקדימים, ואז מטילים סנקציות על שר החוץ שלנו".

מוקדם יותר באותו שבוע אמר שגריר איראן בלונדון, חמיד באעדינג'אד, כי יש להימנע מהחרפת המתיחות במפרץ הפרסי. "הממשל הבריטי צריך לרסן את הכוחות הפוליטיים הפועלים להסלמת המצב". השגריר קרא לממשל "לרסן את המתח הגובר מול איראן. בריטניה פועלת בצורה מסוכנת ולא חכמה בתקופה רגישה במזרח התיכון. איראן מוכנה להגיב לתרחישים שונים".