טראמפ מסביר על בניית החומה בגבול מקסיקו (צילום: רויטרס, חדשות)
צילום: רויטרס, חדשות

בית המשפט העליון בארה"ב אישר הלילה (בין שישי לשבת) לממשלו של הנשיא, דונלד טראמפ, להעביר 2.5 מיליארד דולרים מתקציב הפנטגון למימון בניית החומה בגבול עם מקסיקו. זאת למרות שהמחוקקים בקונגרס סירבו לעשות שימוש כזה בכספים. ההחלטה נעשה ברוב של 5 שופטים שמרנים אל מול 4 ליברלים ובכך נחסמה פסיקתו של שופט פדרלי במדינת קליפורניה, שהכריע נגד השימוש בתקציב המדינה לטובת בניית החומה.

 לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"ואו! ניצחון גדול עם החומה", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו מספר דקות לאחר ההחלטה. "בית המשפט העליון ביטל את צו המניעה ואפשר להמשיך בבניית החומה בגבול הדרומי. ניצחון גדול לשלטון החוק". בית המשפט הסביר את ההחלטה ואמר כי "הממשלה הציגה הוכחה מספקת" וכי לקבוצות המאתגרות את ההחלטה אין כל עילה להגשת תביעה.

טראמפ הכריז ב-15 בפברואר על מצב חירום לאומי במטרה לממן את בנייה החומה ללא אישורו של הקונגרס בארה"ב. פעולה זו יצרה התנגדות מהמפלגה הדמוקרטית שחבריה טענו כי ההצהרה חרגה מסמכויות הנשיא תחת החוקה האמריקנית וכי זהו גזל של סמכות הקונגרס.

הממשל אמר שבכוונתו להפנות 6.7 מיליארד דולרים ממחלקות ההגנה והאוצר למטרת הקמת החומה תחת ההכרזה על מצב החירום הלאומי. זאת לאחר שלא הצליח לשכנע את הקונגרס לאשר את העברת הכספים, כולל ה-2.5 מיליארד דולרים מכספי הפנטגון שאושרו כעת על ידי בית המשפט העליון.

בניית החומה היא חלק מהבטחות טראמפ מקמפיין הבחירות ב-2016, כשההפרדה היא חלק ממדיניות ההגירה הקשה שלו, שהיא משמעותית לבחירות הקרובותב-2020. הנשיא אמר כי החומה תבלום את גלי ההגירה הבלתי חוקיים לעבר ארה"ב וכן את הסחר בסמים מעבר לגבול הדרומי. הדמוקרטים כינו את החומה לא מוסרית, לא יעילה ויקרה.