האיחוד האירופי גינה היום (שני) בתוקף את ישראל על הריסת המבנים הפלסטיניים במזרח ירושלים וכתב מדובר בהפרה של החוק הבין-לאומי. בהודעה של דובר האיחוד נמסר כי "הרשויות הישראליות ממשיכות בהריסתם של 10 מבנים פלסטיניים, בהם כ -70 דירות בוואדי אל חומוס, שהיא חלק משכונת צור באהר שבמזרח ירושלים הכבושה". גם צרפת גינתה את צעדי ישראל.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

האיחוד האירופי הדגיש כי מדובר בשטחים שהם תחת אחריות הרשות הפלסטינית ולא ישראלית: "רוב המבנים ממוקמים באזורי A ו- B של הגדה המערבית שבהם, על פי הסכמי אוסלו, כל הסוגיות האזרחיות נמצאות בתחום השיפוט של הרשות הפלסטינית".

"מדיניות ההתנחלות של ישראל, לרבות פעולות שבוצעו בהקשר זה, כגון העברות בכפייה, פינויים, הריסות והפקעות בתים, אינה חוקית על פי המשפט הבינלאומי. בהתאם לעמדה ארוכת השנים של האיחוד האירופי, אנו מצפים שהרשויות הישראליות יפסיקו מיד את ההריסות המתמשכות".

ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזרח התיכון, אמר: "למרות קריאות לא להמשיך בהריסה, נמשכת הריסתם של בנייני מגורים בצור באחר שעוקרת מספר משפחות פלסטיניות. שום סכום של סיוע הומניטארי אינו יכול לפצות על סבלם! על ישראל להפסיק את המדיניות הזו".

בכירים באו"ם מסרו בתגובה להריסה כי "המדיניות הישראלית של הרס נכסים פלסטיניים אינה עולה בקנה אחד עם מחויבויותיה של ישראל במסגרת המשפט ההומניטרי הבינלאומי. בין היתר, הרס רכוש פרטי בשטח כבוש אינו מותר אלא אם 'פעולות צבאיות מחייבות זאת לחלוטין', תנאי שאינו חל במקרה זה. יתרה מכך, הרס זה, הכרוך בפינוי בכוח, מחמיר את סכנת ההעברה בכפייה הנשקפת לפלסטינים רבים בגדה המערבית, כולל בירושלים המזרחית".

האיחוד האירופי עדיין חולם על פתרון שתי ה (צילום: AP, חדשות)
האיחוד האירופי עדיין חולם על פתרון שתי ה | צילום: AP, חדשות

הבוקר דחפורים מלווים במאות שוטרים וחיילי צה"ל נכנסו לכפר פלסטיני בשולי מזרח ירושלים והרסו את המבנים. ברשות הפלסטינית חוששים כי הריסת בניינים ליד הגדר תקבע תקדים לערים אחרות לאורך תוואי הגדר, הנמשך לאורך מאות קילומטרים ברחבי הגדה המערבית. ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה אמר כי "הקבינט הפלסטיני מגנה את התוקפנות החמורה הזו, שהיא המשך לעקירה בכוח של תושבי ירושלים מבתיהם ומאדמותיהם - פשע מלחמה ופשע נגד האנושות". חמאדה חמאדה, מנהיג קהילה בכפר הוסיף: "הם פינו אנשים בכוח מבתיהם והחלו לזרוק חומרי נפץ בבתים שהם רוצים להרוס".

בית המשפט העליון קבע בחודש יוני כי המבנים הפרו את איסור הבנייה. המועד האחרון לתושבים לתקן את החריגות חלף ביום שישי האחרון. לפי הפלסטינים שהתגוררו במקום, הבניינים שלהם נמצאים בתחומי הרשות הפלסטינית: "בניתי את הבית הזה באבן, זה היה החלום שלי לחיות בבית הזה, עכשיו אני מאבד הכל", אמר פאדי אל-וואח, בן 37, מול דחפור שהרס את ביתו בן שלוש הקומות. "היה לי אישור לבנות מהרשות, חשבתי שאני עושה את הדבר הנכון", אמר.