ג'יימס סטיוארט // צילום: מתוך ויקיפדיה

הכירו: כוכב קולנוע שהפך לגנרל

עד היום נחשב ג'יימס סטיוארט לאחד מהשחקנים הטובים בכל הזמנים • בשיא הקריירה הוא יצא להילחם בגרמנים וביפנים, וקיבל עיטורים על אומץ ליבו

רוב שחקני הקולנוע אינם בדיוק לוחמים במציאות. זו עובדה, אך גם סטיגמה לא קטנה שעושה עוול ללוחמים של ממש שבחרו להמשיך לקריירה מצולמת לאחר מכן. אך להוציא כמה יוצאים מהכלל, שחקנים רבים בעולם וגם בארץ משתמטים לא מעט מהשירות ודוגלים לעיתים גם בעמדות פציפיסטיות ואנטי מלחמתיות במובהק. אך היה שחקן אחד, גיבור תרבות אמריקני אמיתי, שבמקביל שימש כלוחם אדיר והגיע עד דרגת ברגדיר גנרל (תת אלוף) בשירות פעיל.

ג'יימס סטיוארט נחשב עד היום לאחת הדמויות החשובות והמעניינות בעולם הקולנוע ההוליוודי, כאחד מאבות הקולנוע האמריקני שזכה לשחק עוד בתקופה הקלאסית של הקולנוע במדינה. הוא כיכב בסרטיהם של במאים מהוללים כמו אלפרד היצ'קוק, פרנק קפרה, ג'ון פורד, בילי ויילדר ואנתוני מן. ס. כדי להמחיש את חשיבותו, שהתבטאה גם בזכייה בשני פרסי אוסקר (היה מועמד לפרס 5 פעמים) ובשני פרסי גלובוס הזהב, נציין חלק מהסרטים הבולטים בהם כיכב כמו: החבל, חלון אחורי, מר סמית' הולך לוושינגטון, אלו חיים נפלאים, ורטיגו, החנות מעבר לפינה, האיש שירה בליברטי ואלנס, האיש שידע יותר מדי, אנטומיה של רצח, ההצגה הגדולה בתבל ושובו של דיסטרי.

סטיוארט משחזר - שירותו בצבא האמריקני

אבל מה שמעניין בכל הנוגע לסטיוארט זו העובדה שהוא גם היה בריגדיר גנרל, תת אלוף, בחיל האוויר האמריקני במשך שנים רבות. כן כן, השחקן הנודע שכיכב על הבמות עוד לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, היה גם טייס מחונן שהתעקש להתגייס לחיל באופן מלא עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. בתחילה הצבא דחה את בקשתו בגלל תת משקל, אך סטיוארט התעקש ובסוף עבר את כל הקורסים המתאימים והועלה לדרגת סגן. במסגרת זו סייע סטיוארט לגייס 150 אלף לוחמים לצבא ארה"ב, על ידי השתתפותו בסרטים שקוראים לסייע למדינה אחרי הצטרפותה למלחמה ב-1941.

אל תתבלבלו – זה לא שהקריירה שלו קרסה ולכן הוא החליט לשנות כיוון. כבר בשנות ה-30 של המאה ה-20 הוא כיכב בסרטים שהפכו לנכסי צאן ברזל, ביניהם "מר סמית הולך לוושיגנטון", שעליו היה מועמד לפרס האוסקר הראשון בחייו. בתחילת שנות ה-40 היה סטיוארט בשיא כוחו בהוליווד והפך לאחד הכוכבים הגדולים על המרקע הגדול, עם הסרטים "החנות מעבר לפינה", ו-"סיפור פילדלפיה" שעליו זכה באוסקר כשחקן ראשי.

סטיוארט לא התחשב בעובדה שהקריירה שלו מזנקת, ויצא למלחמה, לא רק כחייל של פוסטרים אלא בחזית – מול היפנים ובכיבוש גרמניה. מאוחר יותר הוא מונה לתפקיד מפקד בסיס, בדרגת קולונל, והיה בין 12 הקצינים שהקימו את חיל האוויר האמריקני כזרוע עצמאית. הוא המשיך במהלך השנים לככב בסרטים ובמקביל הטיס מטוסי B-52 ואף ככל הנראה לקח חלק פעיל במלחמת ווייטנאם.

סטיוארט מקבל עיטור בעקבות פעילותו // צילום: מתוך ויקיפדיה

הלחימה לא הייתה קלה לשחקן הקולנוע, והוא סבל מסיוטים בלילות רבים ומחוסר תיאבון. הוא בחר שלא לספר על ימיו כלוחם לילדיו. כמו כן, לקח חלק בסרטים היסטוריים על המלחמות שבהם השתתף, אך לא סיפר על דרגתו הבכירה אלא רק הזדהה כ"טייס ג'יימס סטיוארט".

לבסוף, ב-1968, אחרי 27 שנות שירות פעיל, שתי מלחמות ואלפי שעות טיסה תוך כדי קריירת משחק, הוא פרש מהצבא בדרגת ברגדיר גנרל, שחקן הקולנוע בעל הדרגה הצבאית הבכירה ביותר בתולדות ארצות הברית. ב-1985, החליט הנשיא רונלד רייגן להעניק לו דרגת גנרל, והעניק לו את העיטור האמריקני הגבוה ביותר – מדלית החירות. עיטור זה הצטרף למספר עיטורים שקיבל, בהם – מדליית השירות המצויין של חיל האוויר, צלב התעופה המצוינת (פעמיים) ועיטור צלב המלחמה הצרפתי, על השתתפותו בשחרור צרפת וכיבוש גרמניה במלחמת העולם השנייה. ב-1999 הלך לעולמו בגיל 89.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו