מאסר עולם ו-30 שנים נוספות נגזרו על ברון הסמים "אל צ'אפו"

בית המשפט בארצות הברית השית עונש כבד על חואקין גוזמן המקסיקני, שעמד בראש אחד מקרטלי הסמים הגדולים בעולם. "אין כאן צדק. עוניתי באופן פיזי, מנטלי ורגשי במשך 24 שעות ביממה"

חואקין גוזמן (אל צ'אפו) מובל בידי חיל הים במקסיקו, 2014 | צילום: רויטרס

בית המשפט בארצות הברית גזר אמש (רביעי) מאסר עולם ו-30 שנים נוספות בכלא על ברון הסמים חואקין גוזמן המקסיקני, הידוע בכינויו "אל צ'אפו", שעמד בראש אחד מקרטלי הסמים הגדולים בעולם.

גוזמן אמר לשופטים כי ציפה להליך משפטי הוגן, אך התבדה. "אין כאן צדק. מאז שנכלאתי בארצות הברית עוניתי באופן פיזי, מנטלי ורגשי במשך 24 שעות ביממה", אמר ברון הסמים.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

בחודש פברואר השנה, "אל צ'אפו" הורשע בבית המשפט בניו יורק בכל עשרת הסעיפים עליהם עמד למשפט. המשפט, שנמשך שלושה חודשים, והעידו בו 56 עדים במהלך 200 שעות, הגיע לסיומו לאחר שחבר המושבעים מצא את גוזמן אשם בכל עשרת הסעיפים, כשהחמור בהם הוא ניהול ארגון פשע. הסעיפים האחרים שבהם הורשע הם ייצור והפצה בין-לאומית של סמים קשים, שימוש בנשק חם, הלבנת כספי סמים ועוד.

"זהו גזר דין שממנו אין יכולת להימלט או לחזור חזרה", אמר אז התובע מחוץ לכותלי בית המשפט. "יש את אלה שאומרים שהמלחמה בסמים לא שוו את המאמץ. האנשים הללו טועים".

שוטרים מחוץ לאולם בית המשפט הפדרלי שבו נשפט ''אל צ'אפו''
שוטרים מחוץ לאולם בית המשפט הפדרלי שבו נשפט ''אל צ'אפו'' | צילום: רויטרס

על פי ההערכות, במהלך כ-25 שנים הבריח קרטל הסמים שלו יותר מ-155 טון קוקאין אל תוך ארצות הברית - כמחצית מכמות הסמים הקשים הוברחו אליה. במהלך השנים הללו השתמש "אל צ'אפו" באלימות קשה ובשחיתות שבאמצעותן תחזק את אימפריית הסמים שלו.

גוזמן ברח פעמיים מהכלא במקסיקו. בפעם הראשונה נמלט בשנת 2011 ובפעם השנייה ב-2015, אז ברח שוב מהכלא והותיר את הרשויות במדינה במבוכה רבה. פירוש כינויו הוא "הקטן", והוא הוצמד לו בשל גובהו. על אף השם התמים, עמד הברון המקסיקני בראש קרטל הסמים הגדול ביותר מאז פעל הקרטל של פבלו אסקובר בקולומביה. גוזמן, שנעצר במקסיקו כבר ב-1993 הכחיש כל קשר לפעילות עם סמים וטען כי הוא חקלאי המגדל תירס ושעועית.

ההכנות למשפט, שעלויותיו יסתכמו במיליוני דולרים, היו חסרות תקדים ובמהלכן נסגרו רחובות ראשיים וזהות חבר המושבעים נשמרת בסודיות רבה והם תחת שמירה הדוקה לכל אורך התקופה.