שיאני חריגות השכר ב-2017: רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות

דוח משרד האוצר חושף כי ב-2017 נמצאו חריגות ב-93 גופים מתוקצבים ונתמכים. ב-61% מהם, העובדים החורגים לכאורה הם בעלי תפקידים. סך החיסכון כתוצאה מפעילות האכיפה עומד על 275 מיליון שקלים

מדוח הממונה על השכר במשרד האוצר, שפורסם היום (שלישי), עולה כי בשנת 2017 אותרו חריגות שכר ב-93 גופים מתוקצבים ונתמכים (גופים המקבלים תמיכה מהממשלה), המהווים כ-12% מכלל גופים אלה. חריגות השכר נמצאו ב-54 רשויות מקומיות, 13 חברות ממשלתיות, 11 גופים נתמכים, שבעה תאגידים, שש חברות עירוניות ושתי מועצות דתיות.

ב-57 גופים, המהווים כ-61% מהגופים שבהם התגלו חריגות שכר לכאורה, העובדים החורגים לכאורה הם בעלי תפקידים. כמו כן, עולה מהדוח כי סך החיסכון כתוצאה מפעולות האכיפה בשנה האחרונה עומד על 275 מיליון שקלים.

עוד בחדשות 13:

5 שנים ל"צוק איתן": האם המכשול התת קרקעי ישנה את פני הסכסוך?

מערך פיקוח ותוספת גננות: התוכנית להעברת המעונות למשרד החינוך

צה"ל: במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועה – נחשפה מנהרה חדשה

בניין עיריית ת"א
בניין עיריית ת"א

כאמור, ב-54 רשויות מקומיות התגלו חריגות שכר לכאורה במהלך 2017. בראש הטבלה עיריית תל אביב יפו, בה התגלו לכאורה חריגות במשך חמש שנים ברציפות, ובמועצה האזורית תמר נמצאו חריגות במשך ארבע שנים. במצפה רמון, במועצה האזורית טייבה, ובמועצה האזורית חוף כרמל אותרו חריגות שלוש שנים ברציפות.

בקרב החברות הממשלתיות, נמצאו חריגות בין השנים 2017-2014 בחברת אלתא תעשיות אלקטרוניות בע"מ. כמו כן, בשנת 2017 אותרו חריגות ברכבת ישראל, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד, דואר ישראל, מקורות ועמידר.

בקרב התאגידים, בראש הטבלה ניצבת רשות שדות התעופה - שם אותרו חריגות שכר במשך ארבע שנים ברציפות. ב-2017 אותרו חריגות שכר גם במוסד לביטוח לאומי, בנק ישראל, המועצה לענף הלול, המועצה לייצור צמחים, שרות התעסוקה ומפעל הפיס.

נתב''ג
נתב''ג | צילום: חדשות 13

יו"ר ועד העובדים של רשות שדות התעופה, פנחס עידן, בתגובה לדוח האוצר: "ברשות שדות התעופה אין חריגה של שקל אחד בשכר. כל התוספות בשכר אושרו מראש על ידי משרד האוצר והממונה על השכר. שנת 2017 הייתה שנת מפנה בסיווג התאגיד של רש"ת לאור העלייה הדרמטית בתנועת הנוסעים בעקבות השמיים הפתוחים. בדוח גם נכלל ההסכם אותו חתם בשנת 2017 הממונה על השכר באוצר עם העובדים לאחר שהאוצר לקח מרש"ת כ ארבעה מיליארד שקל מתקציבו. נמאס לנו מההכפשות השקריות של האוצר ואנחנו מצפים להתנצלות"

בגופים הנתמכים אותרו חריגות בשירותי בריאות כללית, האקדמיה לאמנות בצלאל, בית הספר שנקר, הטכניון, אוניברסיטת חיפה, האוניברסיטה העברית בירושלים, אונבירסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, מכון ויצמן למדע ומכון טכנולוגי חולון .

מבחינת חריגות השכר בקרב בעלי תפקידים, עלה כי בין היתר, שכר רקטור אוניברסיטת חיפה עומד על 65,139 שקלים, מנהל אגף בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל  - 56,801 שקל, יועץ משפטי של עמידר - 49,421 שקל, סגן בכיר למנהל מחלקה אורתופדית בשירותי בריאות כללית - 45,634 שקלים, סגן מנהל אגף ברכבת ישראל - 38,580 שקלים.

ח"כ שלי יחימוביץ' התייחסה לממצאי הדוח: "העיסוק בכוונה תחילה בשכרם של קומץ בעלי שכר גבוה, והעובדה שאיש אינו טורח להזכיר את מאות אלפי העובדים העניים המועסקים באמצעות מכרזים עם השם המכובס 'נותני שירותים', הוא עיוורון מכוון. זה חלק ממסע הדה-לגיטימציה למגזר הציבורי, המלווה גם בקיצוצים רוחביים המחסלים את המדינה".

אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה | צילום: זיו רוגר, דוברות עיריית חיפה

דוח שפרסם משרד האוצר במארס האחרון הציג תמונת מצב של נתוני השכר במגזר הציבורי בישראל. בקרב רופאים, השכר הממוצע בגופים ציבוריים עומד על 39 אלף שקלים, כאשר שיאן השכר הוא רופא המרוויח כ-250 אלף שקלים בחודש.

ברשימה מככבים, כבעבר, נתבי הנמלים, בכירי רשות שדות התעופה ועובדי חברת החשמל עם שכר חודשי שמגיע במקרים חריגים עד ל-100 אלף שקלים. בנמל חיפה נמדד השכר הממוצע הגבוה ביותר במגזר (ברוטו), ועמד על כ-33 אלף שקלים בחודש - במשרה מלאה. אחריו ניצב נמל אשדוד עם שכר ממוצע של כ-29 אלף שקלים, ועובדי חברת נמלי ישראל כ-28 אלף שקלים בחודש למשרה מלאה.

השכר בחברות הממשלתיות הוא הגבוה ביותר במגזר הציבורי (כ-23 אלף ש"ח בחודש), מורה מתחיל בתיכון מרוויח 8,400 ש"ח למשרה מלאה - עלייה של כ-25% לעומת המצב לפני חתימת הסכם השכר האחרון.