בצעד חריג: גבר ערק מקוריאה הדרומית - לצפונית

לצ'ו אין גוק בן ה-73 קשרים משפחתיים והיסטוריים עם הדיקטטורה אליה ערק: הוריו ערקו בעצמם מהדרום לצפון לפני כ-30 שנה, השאירו אותו מאחור, והשתלבו באליטה הפוליטית

צ'ו אין גוק, ערק מדרום קוריאה לצפון קוריאה | צילום: BBC

צ'ו אין גוק, בן ה-73 ועד לא מזמן תושב קוריאה הדרומית, ערק לקוריאה הצפונית על מנת להשתקע בה. מדובר במהלך חריג, שכן ברוב המכריע של המקרים אזרחים עורקים מהמדינה המבודדת בצפון, לעבר השכנה מדרום. משרד החוץ בקוריאה הדרומית אישר כי גוק לא ביקש אישור למסע שלו, על אף שהדבר נדרש היות ושתי המדינות עדיין מצויות רשמית במלחמה. מומחים אומרים כי מדובר בהפרת חוק, וכי אם יחזור גוק למדינת מוצאו יסתכן במעצר.

גוק לא היה עורק למדינה הצפונית, כנראה, לולא היה לו עמה קשר משפחתי והיסטורי: סבו של גוק היה ידוע כמנטור של קים איל-סונג, מייסד צפון קוריאה, במהלך המאבק נגד השלטון היפני. אך באופן קונקרטי יותר, אביו של גוק, צ'ו טוק-סין, היה שר החוץ של קוריאה הדרומית במהלך שנות ה-60. בשנות ה-70 היגר לארצות הברית, בה הפך למבקר של ארץ מוצאו שהייתה תחת שלטון הנשיא פאק צ'ונג-הי. עשור לאחר מכן, ב-1986, עשה כותרות כשערק לצפון קוריאה יחד עם אשתו, ריו מי-יונג. הזוג הפך לחלק מהאליטה הפוליטית במדינתו החדשה, והגיע לתפקידים פוליטיים בכירים. את בנם בן החמש, צ'ו אין, השאירו בדרום.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

פרשת הגננת המתעללת: כך נחשפו העדויות שזעזעו את המדינה • טור

לאחר אזכרתו של טקה: החלה צעדת מחאה של אימהות מהעדה האתיופית

במהלך הפגנה: שוטר משך בחוזקה בפאותיו של גבר חרדי • תיעוד

צ'ו אין גוק, ערק מדרום קוריאה לצפון קוריאה
צ'ו אין גוק, ערק מדרום קוריאה לצפון קוריאה | צילום: BBC

באתר התעמולה של קוריאה הצפונית, "אורימינצוקירי", צוטט גוק כשהוא אומר: "לחיות במדינה שאני חב לה תודה וללכת בדרכה, זו דרך להגן על הרצון שהותירו אחריהם הורי. אז החלטתי לצמיתות, אם כי באיחור מה, לגור בצפון קוריאה".

עוד דווח בתקשורת בקוריאה הצפונית כי חייו של גוק בדרום לא היו קלים, וכי נאלץ להיאבק בסטיגמת "בן הבוגד" שדבקה בו. עוד דווח כי בארץ מוצאו החליף עבודות מספר פעמים והתפרנס מכסף ששלחה לו אמו מקוריאה הצפונית, עד שמתה בשנת 2016. גוק השתתף בלווייתה ולפני כן אף ביקר אותה בצפון מספר פעמים. על חייו האישיים של גוק או על דעותיו הפוליטיות ידוע מעט מאוד, רק שיש לו אישה ובת בדרום.

קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית
קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית | צילום: רויטרס

כאמור, בדרך כלל עריקים מנסים לעבור מהצפון לדרום, מהדיקטטורה הנוקשה למדינה הדמוקרטית והעשירה, לפחות ביחס למדינה הצפונית. בסיאול מדווחים כי יותר מ-30 אלף צפון קוריאנים חצו את הגבול באופן בלתי חוקי מאז סוף מלחמת קוריאה ב-1953. בשנים האחרונות מדווח על ירידה במספר ניסיונות המעבר. רבים עוברים דרך סין, בעוד המדינה מתייחסת לעריקים כמהגרים בלתי חוקיים ולא כפליטים, ולעתים קרובות מחזירה אותם בכפייה למדינת מוצאם.

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה אין
נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה אין | צילום: רויטרס

לעומת זאת, תנועה מהדרום לצפון היא כאמור נדירה ביותר, וכרוכה לעתים קרובות ב"עריקים כפולים" – אנשים שברחו מקוריאה הצפונית לדרומית אבל לבסוף חזרו לצפון. התופעה הייתה נפוצה יותר לפני הרעב הגדול, שעל פי הערכות הרג מאות אלפי בני אדם בצפון קוריאה במחצית שנות ה-90.