מחאת בני העדה האתיופית התחדשה: אחרי הפוגה של כמה ימים, מפגינים רבים יצאו הערב (שני) שוב לרחובות ובשעה זאת מתחילים להתאסף בכיכר רבין, שם תיערך עצרת המחאה המרכזית. כ-500 אימהות מהעדה הגיעו להפגנה בתל אביב, כדי לשאת את המסר המרכזי: "אימא תעשי שלא אהיה הקורבן הבא". במשטרה נערכים לחסימות כבישים ברחבי הארץ וקוראים למשתתפים במחאה לשמור על החוק והסדר.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו  

המחאה שהתעוררה בשבוע שעבר בעקבות מותו של סלמון טקה ז"ל מירי של שוטר הופסקה, לבקשת המשפחה, עד לתום השבעה - וכעת עם סיומה שבים המפגינים לרחובות. במשטרה הבהירו לאורך היום כי יאפשרו מחאה לגיטימית, אולם יפעלו בתקיפות נגד התפרעויות והפרות סדר אלימות שיכוונו כלפי שוטרים או אזרחים באשר הם, במטרה לשמור על שלום הציבור.

"שחור זה לא פשע" (צילום: תומר ניוברג, פלאש 90, חדשות)
"שחור זה לא פשע" | צילום: תומר ניוברג, פלאש 90, חדשות

"המשטרה מנהלת שיח רציף ומאמצי הידברות ממושכים במטרה למנוע אלימות מכל סוג", מסרו במשטרה. "לצערנו, בשבוע שעבר חלק מהמוחים ניצלו זאת לביצוע מעשי אלימות וונדליזם כלפי שוטרים ואזרחים, והמשטרה עצרה עשרות חשודים. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר התפרעות אלימה, וניסיון לפגוע בשוטרים, אזרחים ורכוש בניגוד לחוק".

צעדת המחאה שיצאה מצומת עזריאלי עוברת ברחובות קפלן ואבן גבירול, שעליו עדיין נעים הצועדים בדרכם לכיכר רבין. התנועה ברחוב קפלן נפתחה לתנועה. ציבור הנהגים מתבקש להישמע להוראות השוטרים ולפעול בהתאם.

צעדת המחאה בתל אביב (צילום: קובי ריכטר/TPS, חדשות)
צעדת המחאה בתל אביב | צילום: קובי ריכטר/TPS, חדשות

במטה המאבק של בני העדה האתיופית פרסמו מוקדם יותר היום את חסימות הכבישים המתוכננות: בשעה 17:00 צומת עזריאלי בתל אביב, צומת גהה בפתח תקווה, כביש החוף בין פולג לאיקאה וצומת הנגב בבאר שבע; בשעה 18:00 צומת קסטינה בקרית מלאכי, כביש 38 בבית שמש וצומת פלוגות בקרית גת, ובשעה 19:00 יחסמו המפגינים את כביש 431 ליד ראשון לציון. הפגנות יערכו במוקדים נוספים.

צומת עזריאלי, לקראת המחאה (צילום: ברק גילבוע/TPS, חדשות)
צומת עזריאלי, לקראת המחאה | צילום: ברק גילבוע/TPS, חדשות

ממצאי המשטרה: "טקה נפגע מנתז" | המשפחה: "דורשים בדיקה חיצונית"

המשטרה עדיין חוקרת את נסיבות המקרה שהצית את המחאה - ירי קצין המשטרה שהוביל למותו של סלמון טקה בן ה-18 בקריית חיים. במסגרת החקירה ותחת אבטחה כבדה, שחזר אמש השוטר את שקרה ביום האירוע. במהלך השחזור חזר השוטר על גרסתו שלפיה הוא פעל מתוך הגנה עצמית. במקביל, ממצאי הדוח הבליסטי איששו את הסברה שהקצין ירה לעבר הקרקע, ונתז פגע בחזהו של טקה וגרם למותו. 

בתוך כך, במשרדי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בירושלים התקיימה הבוקר במשך כשעתיים פגישה בין בני משפחתו של סלמון לבין מנהלת מח"ש, המשנה לפרקליט המדינה ובכירים במח"ש. במהלך הפגישה שמעו נציגי מח"ש והפרקליטות את טענות המשפחה והשתתפו בצערה של המשפחה.

אביו של סלומון ז"ל, בהפגנה לאחר מותו (צילום: פלאש 90, מאיר וקנין, חדשות)
אביו של סלמון טקה, בהפגנה אחרי מותו | צילום: פלאש 90, מאיר וקנין, חדשות

לפי הודעת מח"ש, נציגיה עדכנו את בני המשפחה במסגרת החקירה בוצעו עד כה בדיקות מדעיות פורנזיות שונות, בהן ניתוח פתולוגי, בדיקות בליסטיות של הירי, בדיקות של הנשק שבו בוצע הירי ובחינת הזירה על ידי מעבדה לזיהוי פלילי. עוד נכתב בהודעה כי הובהר לבני המשפחה שהחקירה עדיין נמשכת וכי עדיין לא ניתן לגבש תמונת מצב ברורה וסופית באשר לנסיבות הירי ומהלך האירועים שהביאו לתוצאה הקטלנית.

במשפחת טקה סיפרו כי ביקשו בפגישה שמומחה חיצוני מטעמה יבחן את הממצאים הבליסטיים, וכי הבקשה הפתיעה מאוד את נציגי מח"ש והפרקליטות. נציגי המשפחה הקשו ואמרו שהקביעה שהכדור ניתז לא מספיקה וכי לא נאמר להם במה הכדור פגע. לדבריהם, השיחה הייתה נינוחה ברובה, אך בחלק מהזמן נשמעה ביקורת נוקבת מצד נציגי המשפחה.

חודשה המחאה: חסימות ועצורים בי-ם (צילום: מתוך אינסטגרם, חדשות)
סלמון טקה ז"ל | צילום: מתוך אינסטגרם, חדשות

במהלך הפגישה תהו במשפחה מדוע הוחלט שהשוטר לא מסוכן ולשחרר אותו לביתו. לטענת בני המשפחה, מדובר בקצין משטרה שמסוגל עדיין לשבש את החקירה, להשפיע על נחקרים ולעוות בעקיפין או במישרין את תוצאות החקירה.

עוד זעמו נציגי המשפחה על כך שהמשטרה מתדרכת את התקשורת על עברו הפלילי של טקה ומפיצה הדלפות מגמתיות ושקריות לגביו. לטענתם, אומנם נפתחו לו תיקים פליליים אך הוא מעולם לא הורשע. לכן במשפחה מבקשים מהמשטרה לבדוק את התנהלותה בעניין הזה.