מהפך ביוון: המפלגה השמרנית ניצחה את מפלגת השמאל של ציפראס

מפלגת האופוזיציה היוונית "דמוקרטיה חדשה" זכתה בבחירות הבזק במדינה - כך מסתמן אחרי ספירת מרבית מהקולות. ראש הממשלה התקשר לזוכה, קיריאקוס מיצוטאקיס, ובירך אותו על נצחונו

זמן צפייה: 00:35

מפלגת האופוזיציה היוונית "דמוקרטיה חדשה" ניצחה היום (ראשון) בבחירות הבזק במדינה והדיחה את השמאל מהשלטון – כך לפי ספירת מרבית הקולות. המפלגה השמרנית ברשותו של קיריאקוס מיצוטאקיס זכתה ב-38% עד 42% מהקולות ביוון, נתון המבטיח לה רוב של כ-155 עד 167 מתוך כלל המושבים בפרלמנט, והדיחה את מפלגת השלטון המכהנת, "סיריזה" בראשותו של אלכסיס ציפראס, שהנהיגה את הקואליציה מאז שנת 2015.

ציפראס קרא לבחירות שלושה חודשים לפני הזמן, לאחר הכישלון המהדהד של מפלגתו בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש מאי. אך הבחירות שהתקיימו היום ביוון הוכתרו כשינוי כיוון חד עבור המדינה: המפלגה הזוכה תנהיג את הממשלה הראשונה של העידן שאחרי החילוץ האירופי, לאחר כמעט עשור של מיתון.

אלכסיס ציפראס מצביע בבחירות ביוון
אלכסיס ציפראס מצביע בבחירות ביוון | צילום: רויטרס

יוון שרדה את המיתון הודות לחבילות חילוץ אלו מאז 2010, אך נאלצה להנהיג מדיניות צנע קיצונית בתמורה להשארתה בגוש היורו. ואכן, "דמוקרטיה חדשה" משכה את המצביעים באמצעות ההבטחה להוריד מיסים ולהפריט שירותים במדינה, שעדיין סובלת מהריקושטים של המשבר הכלכלי העולמי ב-2008.

ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, התקשר למיצוטאקיס ובירך אותו על נצחונו בבחירות – כך על פי בכיר במפלגת "דמוקרטיה חדשה". הבכיר אמר לעיתון ה"גרדיאן" הבריטי כי העברת השלטון תתבצע מחר, לאחר השבעתו של מיצוטאקיס, בנו של ראש ממשלת יוון לשעבר. נשיא טורקיה ראג'פ טאיפ ארדואן היה הראשון להתקשר אליו ולברכו על הניצחון.

מצביעים בבחירות ביוון
מצביעים בבחירות ביוון | צילום: רויטרס