ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
הסערה בעולם התורה

ראש הישיבה: "השפלה לישיבות הספרדיות"

עולם התורה הספרדי סער בשבועות האחרונים לאחר דין ודברים בקרב ראשי הישיבות בנוגע לזמני המבחנים • ראש ישיבת 'בית שמעיה' על החילוק במועד הבחינות: "זו השפלה לישיבות הספרדיות"

ראש הישיבה: "השפלה לישיבות הספרדיות"
הגר"ש אנגלנדר, הגר"ש שטיינמן והגר"י טולידנו במעונו של רה"י צילום: באדיבות המצלם

עולם התורה הספרדי סער בשבועות האחרונים לאחר דין ודברים בקרב ראשי הישיבות בנוגע לזמני המבחנים. כזכור, ב'בחדרי חרדים' פורסם דבר הגעתם של ראשי הישיבות לדיון אצל הגרמ"ה הירש חבר מועצת גדולי התורה.

מי שעמד בחוד החנית להקדים את המבחנים היה ראש ישיבת בית שמעיה, הגאון רבי שלמה אנגלנדר, שכתב מכתב מנומק ובו מוסבר מדוע הוקדמו המבחנים.

הטענה העיקרית היא שלאחר שהישיבות הקטנות של בני עדות המזרח שולחים את התלמידים להיבחן לישיבות אשכנזיות, אי אפשר לעשות איפה ואיפה ולא לשלוח את התלמידים הנבחנים לישיבות הספרדיות.

הדברים נעשו ונכתבו לאחר התייעצות שנעשו עם ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין.

במכתבו כותב הגאון רבי שלמה אנגלנדר כי "רבים שואלים מדוע התחלנו במבחני הכניסה לישיבתנו, נגד התארגנות של ראשי ישיבות קטנות שליט"א".

"לצערנו כל ההתארגנות היא שלא להיבחן בישיבות הספרדיות בלבד, אבל במקביל לאיסור הזה שולחים ראשי הישיבות - מזה שבועות רבים - את תלמידיהם להיבחן ולהתקבל בישיבות האשכנזיות".

לדברי הגאון רבי שלמה אנגלנדר, הנהגה זו מהווה השפלה "לישיבות הספרדיות". אין שום הצדקה שבחור שחבריו לספסל נבחנים ומתקבלים לישיבות האשכנזיות ויאסר עליו להיבחן - רק כי הוא מעוניין ללכת לישיבה ספרדית.

"הקו המנחה שלנו הוא שאין הבדל בעולם התורה בין ישיבות אשכנזיות לספרדיות וכל בר דעת לא יאפשר ולא יסכים לאפליה מסוג זה. אילו הייתה הסכמה שלא שולחים למבחן לכלל הישיבות וללא יוצא מהכלל, היינו כולנו בעצה אחת לשמור על תאריך הבחינות. אבל כשכל האיסור הוא רק על הישיבות הספרדיות, לעולם לא נוכל להסכים לאיסור זה".

"רבים מראשי הישיבות הגדולות בעלי נסיון ומסורת בהרבצת תורה הביעו את הסכמתם המליאה לדברים. כמו כן גם רבים מראשי הישיבות הקטנות הסכימו לדעתנו. לענ"ד, תאריך מבחן, הוא דבר האמור להתקבל בהסכמה בין ראשי הישיבות הגדולות לראשי הישיבות הקטנות – ולא להתקבל באופן חד צדדי ע"י אחד הצדדים".

בית שמעיה הרב אנגלנדר עולם התורה ישיבה ספרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד