איראן: "נגביר את העשרת האורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם"

סגן שר החוץ האיראני הודיע כי טהראן תגביר את העשרת האורניום לרמה הנדרשת עבור תחנת הכוח הגרעינית בבושהר. על פי גורמים איראנים, מדובר ב-5%. "האיחוד האירופי כשל במחויבותיו להסכם"

זמן צפייה: 00:50

סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י הודיע הבוקר (ראשון) באופן רשמי על כך שאיראן תעלה את רמת העשרת האורניום לרמה הנדרשת עבור תחנת הכוח הגרעינית בבושהר. על פי גורמים באיראן מדובר על רמה של 5% - החורגת מהמגבלה של 3.67%, עליה הוסכם בהסכם הגרעין עם המעצמות. כמו כן, אמר ארקא'צי כי מכתב בנושא יישלח היום על ידי שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זאריף לשרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני.

"היום אנחנו עושים את הצעד השני בירידה בהתחייבויות בתוכנית הגרעין, בכל שישים ימים תתבצע ירידה נוספת בהתחייבויות שלה", אמר אראקצ'י, והצהיר כי הרפובליקה האסלאמית רוצה שההסכם יינצל, אך דורשת שהמעצמות ימלאו את ההתחייבויות שלהן. "איראן הקדישה מספיק זמן לדיפלומטיה, הדלתות למשא ומתן עדיין פתוחות אך דרושות יוזמות חדשות בנושא. לאיחוד האירופי היו שישים ימים למצוא ופיתרון והוא לא הצליח".

לכתבות נוספות בנושא >> 

דיווח: איראן תודיע היום שתעלה את העשרת האורניום ל-5%

"על בריטניה לחשוש": מחריף המשבר סביב תפיסת המכלית האיראנית

משרד החוץ הרוסי: "מעצר המכלית האיראנית – מהלך שתוכנן מראש"

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20190707-1316' autoplay='0' credit='רויטרס' desc='מסיבת העיתונאים באיראן' kid='1_2sxtrijw' duration='120'']

מסיבת העיתונאים באיראן
מסיבת העיתונאים באיראן | צילום: חדשות 13

עוד הוסיף ארקאצ'י כי לעת עתה איראן לא זקוקה להגדיל את מספר הצנטריפוגות שברשותה, אך ייתכן כי זה יהיה הצעד הבא שטהראן תנקוט. לדבריו, "איראן מוכנה לחלוטין להעשרת אורניום בכל רמה ובכל כמות". ארקאצ'י ציין כי המדינות החתומות על ההסכם יערכו שיחות בימים הקרובים, ואמר כי ארה"ב תוכל להצטרף לשיחות רק אחרי שתבטל את הסנקציות שהטילה על איראן. בהתייחסת לתקרית המכלית במצר גיברלטר, האשים אראקצ'י את הבריטים והצהיר כי מדובר ב"מעשה של פיראטים".

לפי פרשנים לענייני איראן וגרעין, למרות שמדובר בהפרה שנייה וחמורה יותר מקודמתה, עדיין מדובר בצעד שנחשב מינורי יחסית, בשל אחוז ההעשרה הנמוך שאינו מייצר ייצור פצצה. ההצהרות האיראנית עדיין, לדבריהם, מבליטות את הרצון לדיפלומטיה על פני מירוץ חימוש וסנקציות.

מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, גורם איראני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שאיראן תודיע כי תעלה את העשרת האורנים ל-5%. הדיווח הגיע לאחר שלפני כמה ימים נודע כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שבידי טהראן חצה את רף 300 הקילוגרמים המותר לפי הסכם הגרעין משנת 2015, ובמקביל גורם איראני אמר לסוכנות הידיעות "תסנים" ש"החל מה-7 ביולי איראן תיסוג מהתחייבויות נוספות שנקבעו בהסכם הגרעין".

מדובר במהלך דרמטי כיוון שזהו צעד נוסף שאיראן תבצע לקראת הגעה לרמות העשרה צבאיות. נכון לעכשיו, איראן עדיין רחוקה מהרמות הללו ועדיין מדברת על העשרה אזרחית בלבד, אבל אם ימומשו האיומים האחרונים הם יהוו הפרה נוספת, וגסה יותר, של ההסכם. בינתיים, איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיד בכמה תעשיר לרמה הגבוהה יותר, וכך או כך בשלב הזה כבר ברור לגמרי שהסיכוי של הסכם הגרעין בין איראן למעצמות לחזור לחיים - הוא מאוד נמוך.

נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

כאמור, אירוע משמעותי נוסף שקרה בימים האחרונים הוא הפשיטה של הצי הבריטי בגיברלטר על מכלית איראנית שהייתה בדרכה לסוריה. במקרה הזה מדובר בהפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על הסורים. האיראנים הביעו כעס גדול על התקרית הזו ואיימו שיש בכוונתם "ללכוד" מכלית בריטית - החרפה משמעותית של הרטוריקטה האיראנית. זהו פרק נוסף בהסלמה במפרץ, שנכון לעכשיו אין שום סימן למשהו שיכול לפרק את המתח.

כזכור, ביום רביעי הודיע נשיא איראן חסן רוחאני כי החל מיום ראשון איראן לא תהיה מחוייבת עוד למגבלות שמוטלות עליה בהסכם הגרעין ולפיהן אסור לה להעשיר אורניום לרמה של יותר מ-3.67%. רוחאני הבהיר כי מיום ראשון איראן תעלה את רמת העשרת האורניום לכל רמה שתהיה נחוצה עבורה. עם זאת, הוא לא ציין לאיזו רמה איראן תעשיר אורניום החל משבוע הבא. מהלך זה יהווה הפרה מוחלטת של ההסכם ועלול לגרום להשבת הסנקציות האירופיות על איראן, שהוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין באופן מיידי.

Oil Supertanker Grace 1 On Suspicion Of Being Carrying Iranian Crude Oil To Syria Is Seen Near Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר המכלית "גרייס 1" נעצרה בגיברלטר שנמצאת בשטח הטריטוריאלי של בריטניה. הספינה, שהייתה כאמור בדרכה לסוריה ובכך הפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי, הפליגה מסביב לאפריקה - כלומר, עשתה את המסלול הארוך מהמזרח התיכון אל הים התיכון. דובר משרד החוץ של טהראן הגיב לעצירת מכלית הנפט ומסר כי הפעולה היא צעד "הרסני" שעלולה להגביר את המתיחות במפרץ. כמו כן נמסר כי איראן לא תסכים להכיל פעולות "לא חוקיות".

מוקדם יותר, משרד החוץ האיראני זימן את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה. הצעד הדיפלומטי הזה מסיר את הספק שהמכלית שייכת לאיראן, למרות שהיא נושאת את דגל פנמה ומנוהלת על ידי חברה בסינגפור. במקביל, על פי מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הנפט שהיה בספינה שייך לאיראן, עם כי מקורו מעיראק השכנה.