בשורה לצרכני הקנאביס הרפואי (צילום: החדשות)
בשורה לצרכני הקנאביס הרפואי | צילום: החדשות

בצל הביקורת הציבורית, משרד הבריאות הודיע היום (חמישי) על שורה צעדים משמעותיים שיקלו על צרכני הקנאביס הרפואי - בהם קידום פיקוח על המחירים, פיצול מרשם בין בתי מרקחת והארכת הוראת השעה בנוגע לבחירה בין מסלולים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

מנגנון הפיקוח על מחירי הקנאביס הרפואי יפעל כך שמטופלים שצורכים 30-50 גרם קנאביס בחודש ישלמו כ-400-500 שקלים. המחיר ייקבע בהתאם לכמות הנצרכת והמשמעות היא שחלק ניכר מהמטופלים ישלמו פחות ממה שהם משלמים כיום. כמו כן, במשרד הבריאות מבטיחים שיפעלו לקביעת סבסוד מירבי לילדים ולחולים אונקולוגיים בשיעור של כ-500 שקלים בחודש.

המחירים יסובסדו (צילום: חדשות)
המחירים יסובסדו | צילום: חדשות

הקלה נוספת שתסייע לחולים היא הארכת הוראת השעה לגבי רישיונות לקנאביס רפואי: חולים שמחזיקים ברישיונות לפני מועד החלת הרפורמה יוכלו בחודשיים הקרובים לקבל את הקנאביס גם במתכונת החדשה דרך בית המרקחת וגם במתכונת הישנה, זו שהייתה נהוגה עד כה. ילדים ומבוגרים עם אוטיזם, יוכלו לבחור אם לעבור למתכונת החדשה או להמשיך במתכונת הישנה, כל זאת לפי בחירתם.

במקביל יתאפשר בקרוב "פיצול מרשם", כלומר רכישת חלק מהכמות בבית מרקחת אחד וחלק בבית מרקחת אחר. צעד נוסף שממתין לאישור ועדת הכספים של הכנסת הוא קביעת מחיר מירבי לביקור רופא בקופת חולים לצורך הנפקת וחידושי רישיונות אצל הרופאים שהוסמכו בתחום. במשרד מעוניינים שעלות ביקור שכזה לא תעלה על 279-283 שקלים.

חטף ביקורת מהמטופלים. ליצמן (צילום: Yonatan Sindel/FLASH90, חדשות)
חטף ביקורת מהמטופלים. ליצמן | צילום: Yonatan Sindel/FLASH90, חדשות

לפני מספר חודשים החליט משרד הבריאות על העברת הקנאביס לצרכים רפואיים מרישיון למרשם בלבד ועל הוצאתו מפקודת הסמים המסוכנים. מאז יישום הרפורמה יכולים חולים במנעד רחב של מחלות לקבל מרשם קנאביס רגיל לבית מרקחת מכל רופא מומחה, אך רבים מהם התלוננו על קפיצה במחירים כתוצאה מהמעבר. כעת קובע משרד הבריאות תקרת תשלום חודשית שתהיה דומה למה שהמטופלים שילמו במסגרת הרפורמה הישנה.

מהעמותה לקנאביס רפואי נמסר: "סבסוד המחירים הובטח על ידי משרד הבריאות כבר לפני יותר משנה. גם כעת ההבטחה חלה רק על חלק מצומצם מהמטופלים ורובנו עדיין נאלץ לשלם מחירי עתק. מדובר בניסיון נואש לדחות את הכרעת בג"ץ בנושא - שמשרד הבריאות חושש ממנה. לו המדינה היתה מודיעה אפילו חצי מהאמור בתשובתה לבג"ץ אולי היינו מאמינים, אך מאחר שהמדינה מוסרת דבר אחד לבג"ץ ודבר אחר לתקשורת - המטופלים ימשיכו לקוות שהצדק יראה עבור כולנו ולא רק כמס שפתיים".