בשבוע שעבר חלפה במקרה גלית מור, זמרת בת 29 מתל אביב, ליד שורת חנויות ברמת גן. היא נסעה על האופנוע שלה, כשפתאום הבחינה במראה לא רגיל שעצר אותה: אדם מבוגר שעובר מחנות לחנות עם עגלה מלאה בחומרי ניקוי.

"שמעתי אותו מבקש מבעלי החנויות לנקות את חלונות הראווה שלהם תמורת תשלום, ובכל פעם מקבל תשובה שלילית", היא מספרת, "ישבתי שם על האופנוע שלי ועקבתי אחריו ממשיך לעבור חנות-חנות, מדבר יפה ובעדינות, וכל פעם יוצא בידיים ריקות, בלי עבודה. האמת שזה צבט לי בנקודה אישית מאוד בלב: זה הזכיר לי את סבתא שלי, שכל חייה עבדה בניקיון ויצאה לפנסיה בגיל 73, ומעולם לא שיתפה אותנו בקשיים הכלכליים שלה".

האיש שהסתובב בין החנויות היה מרדכי, בן 75 מקריית אונו, שכבר יצא לפנסיה, אך הקצבה שהוא מקבל מאז מביטוח לאומי נמוכה מאוד ואינה מספיקה לו, ולכן הוא ממשיך לעבוד כדי להתפרנס. בשבוע שעבר הוא הגיע לחנויות ברמת גן כדי להציע לבעליהן לנקות עבורם את חלונות הראווה, אך לצערו הרב כולם דחו אותו.

מור הבחינה בייאוש שלו, והחליטה לעשות מעשה. היא סובבה את האופנוע שלה, נסעה בחזרה למקום שבו עמד מרדכי עם העגלה שלו, ופנתה אליו. "משום מקום הגיעה אליי בחורה צעירה ואכפתית מאוד, שהקשיבה לי ולסיפור החיים שלי", הוא מספר. "הוא הסביר לי שהוא מתפרנס מפנסיה שלא מאפשרת לו לחיות בכבוד, ושהוא חייב לעבוד. היה ברור לי שאני הולכת להפוך עולמות כדי לעזור לו", מספרת מור, שביקשה ממנו רשות לפרסם את הסיפור שלו בדף הפייסבוק שלה כדי לסייע לו במציאת עבודה.

לשמחתה, מרדכי הסכים. "לא היה לי פייסבוק, אז לא ידעתי מה הולך לקרות, אבל זה חימם לי את הלב וריגש אותי מאוד", הוא אומר. באותו יום העלתה מור לדף הפייסבוק שלה תמונת סלפי שצילמה ביחד עם מרדכי, לצד פוסט מרגש במיוחד. "לא קל להתפרנס בכבוד בארצנו, בטח שלא בגיל הזה, ולגייס כוחות לחיפוש עבודה זה בכלל נשגב בעיני", היא כתבה, צירפה את מספר הטלפון שלו, וביקשה מהגולשים לעזור ל מרדכי ולתת לו עבודה.

תוך שעות ספורות הפוסט שלה הפך לוויראלי, וזכה לעשרות אלפי לייקים, תגובות ושיתופים – והטלפון של מרדכי החל לצלצל בלי הפסקה. עשרות בעלי עסק פנו אליו בבקשה שיבוא לעבוד אצלם בניקוי חלונות הראווה שלהם. "קיבלתי המון טלפונים, והתרגשתי מאוד".

מרדכי (צילום: גלית מור)
מרדכי מנקה החלונות | צילום: גלית מור

על אף שמאז עבר רק שבוע, מרדכי כבר החל לעבוד בארבע חנויות, ומקווה שעוד בעלי חנויות ימשיכו לפנות אליו. "הפוסט הזה שינה לי את החיים מקצה לקצה", הוא אומר, "הנכדים שלי אפילו פתחו לי דף בפייסבוק ובאינסטגרם".

ומור? היא מאושרת שהמחווה הקטנה שלה הצליחה לעזור לו. "התרגשתי מאוד מהתגובות של הגולשים", היא  אומרת, "הנכדים שלו אפילו התקשרו להודות לי. חבל מאוד שפנסיונרים כמו מרדכי, סבתא שלי ואחרים נאלצים לעבוד קשה במקום לנוח ולקבל מהמדינה קצבה ראויה כדי לחיות בכבוד. אני מקווה שעוד בעלי עסקים יסייעו לו ויזמינו אותו לעבוד אצלם בניקוי חלונות. הם ירוויחו הרבה יותר מחלון נקי: אדם ישר והגון, אדיב, נדיב ומנומס".