פרשת ההטרדות ב"תלמה ילין": משרד החינוך יפרסם קוד אתי

בעקבות פרסומים על פגיעה בתלמידים בתיכון האמנויות היוקרתי שבגבעתיים, הבולט בהם עסק בפסל בועז ארד, המשרד יחדד נהלים לטיפול בתלונות ויקים קו תמיכה ייעודי לתלמידים • פרסום ראשון

ועדת "תלמה ילין" של משרד החינוך, תחדד נהלי התמודדות עם מקרי פגיעה מינית ויחסים אסורים בין מורים לתלמידים. הוועדה הוקמה בעקבות כמה פרסומים על פגיעה מינית בתלמידות ותלמידים במסגרת הלימודים, המפורסם בהם עסק באמן והפסל בועז ארד בפברואר שעבר. כך מתפרסם היום (חמישי) לראשונה בחדשות 13.

הוועדה קובעת כי על כל בית ספר לגבש קוד אתי שיבהיר את הגבולות שעל המורים להציב לתלמידיהם, ובעיקר לעצמם: באילו נסיבות מותר לחבק תלמיד, מתי ניתן להשתמש במונחים טעונים מינית וכו'. בנוסף, משרד החינוך יגדיר כללים אחידים ומחייבים לטיפול בהטרדות מצד מורים, וכן יוקם קו חם ייעודי לתלמידים, שיופעל על ידי אנשי השירות הפסיכולוגי של המשרד.

בפברואר שעבר, פורסם בחדשות 13 כי שני מורים בתיכון לאומנויות "תלמה ילין" נקראו לבירור בעקבות טענות של הורים ותלמידים על הטרדות מיניות נגדם. לאחר הבירור הפסיקו שני המורים ללמד במקום.

עוד בחדשות 13:

היום שאחרי: כיצד ייראה המשך חקירת תיק אונס הילדה בת ה-7?

חשד: בן 37 תיעד ילדים ערומים במלתחות באמצעות מצלמת משקפיים

ירון לונדון בתגובה לסערה שעורר: "זו לא הייתה תקיפה מינית"

האמן בועז ארד שנמצא מת בדירתו - ככל הנראה שם קץ לחייו לאחר שפורסם בכתבה כי קיים יחסים עם תלמידות
האמן בועז ארד שנמצא מת בדירתו - ככל הנראה שם קץ לחייו לאחר שפורסם בכתבה כי קיים יחסים עם תלמידות | צילום: חדשות עשר

המקרה הראשון אירע לקראת סוף 2017, כשהגיע דיווח אנונימי נגד מורה בטענה שהוא משלב מגע מוגזם במהלך השיעורים שלו. המורה הכחיש את הטענות והסביר כי הוא מחנך ב-"גובה העיניים". עם זאת, הוא החליט לעזוב באופן מיידי את המוסד החינוכי.

גם הבירור של המורה השני התחיל בעקבות תלונה אנונימית. התלמידות שפנו להנהלה טענו כי המורה נוהג לגעת בהן תוך כדי שיחה. כמו המורה הראשון, גם הוא הכחיש שמדובר בהטרדות מיניות וטען שהוא נוקט ב"סגנון חם, אבהי ואמפתי". בניגוד לקודמו הוא החליט לא להתפטר, אך לפני חודש בית הספר הנחה אותו להפסיק להגיע ללימודים עד סיום הבדיקה בעניינו.

בינואר שעבר הוצא מנחם נבנהויז, מורה למוזיקה, לחופשה כפויה מעבודתו בטכניון, לאחר שכמעט 20 תלמידים שלימד בתיכון "תלמה ילין" לאומנויות טענו לעבירות מין מצדו, בהן אונס, מעשים מגונים, מעשי סדום והטרדות מיניות. נבנהויז יצא לחופשה בלתי מוגבלת מהטכניון, בלי שנקבע תאריך לחזרתו לעבודה, וכן מונה לו מחליף במחלקה שבה עבד ובתזמורת המוסד האקדמי. בנוסף לכך, הנהלת הטכניון הודיעה על בדיקה מקיפה על מנת לברר האם נבנהויז ביצע הטרדות או תקיפות מיניות בתקופת עבודתו שם.

מנהל בית הספר תלמה ילין, משה פילוסוף
מנהל בית הספר תלמה ילין, משה פילוסוף | צילום: חדשות עשר

נבנהויז שימש בעבר כמורה בכיר למוזיקה בתלמה ילין וגם כמנצח ראשי למוזיקה קלאסית. 18 טענות נגדו, שפורסמו לראשונה בחדשות 13, הגיעו גם מצד תלמידים שאותם לימד במסגרות אחרות. תלונות הוגשו למשטרה ע"י תלמידים, אך התיק נגדו נסגר בשל התיישנות העבירות.

בתוך כך, במהלך ריאיון ל-"שישי עם אילה חסון", אמר מנהל בית הספר משה פילוסוף כי לפני כמה שנים הגיע אליו מידע על מורה שניהל רומן עם תלמידה לקראת סוף כיתה י"ב. לדבריו, "זה טופל בצורה יסודית, המורה פוטר באותו היום על ידי. דיווחתי לכל גורם שחשוב לדווח - למשטרה והיועצת המשפטית. זה נודע דרך שיח שניהלו תלמידים עם המורים. ההורים סרבו להגיש תלונה במקרה הזה".