רוחות מלחמה במפרץ. (צילום: AP, חדשות)
רוחות מלחמה במפרץ. | צילום: AP, חדשות

על רקע המתיחות עם אירן, ולאחר שהורה לבטל תקיפה של יעדים אירניים עשר דקות לפני שמטוסי הקרב במפרץ הפרסי יצאו לדרך - הנשיא האמריקני טראמפ אמר הערב (ראשון) כי הוא לא חפץ במלחמה - והעריך: במשטר האייתוללות מעוניינים לפתוח במשא ומתן עם ארה"ב.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בריאיון לרשת NBC, התייחס טראמפ למשבר עם טהרן ואמר כי לדעתו אירן מעוניינת לשוב לשולחן המשא ומתן ולהגיע לעסקה. הוא אמר כי אין לו תנאים מוקדמים לכך - מלבד שמשמרות המהפכה ימשיכו להימנע מפיתוח נשק גרעיני. בהתייחס לתקרית הפלת המל"ט בחמישי בבוקר, הוא אמר שאינו מאמין שטהרן ניסתה לעורר פרובוקציה מכוונת. במהלך אותו ריאיון הכחיש טראמפ את הדיווחים שנפוצו על כך ששיגר מסר מרתיע לטהרן דרך עומאן לפיו ארה"ב תתקוף בקרוב: "לא שלחתי הודעה כזאת".

בזמן שטראמפ מנסה להרגיע את הרוחות, נראה שבטהרן רק מנסים ללבות את האש. נשיא אירן רוחאני אמר היום כי נפתח עידן חדש של מתיחות באזור לאחר תקרית הפלת המל"ט. לדבריו, האירוע האחרון "יוצר ופותח מתיחות חדשה באזור".

טראמפ ו"נצים", פומפאו ובולטון (צילום: רויטרס, חדשות)
טראמפ ו"נצים", פומפאו ובולטון | צילום: רויטרס, חדשות

על רקע האיומים הללו, דיפלומט אירני בכיר תיאר כי ארצו עשויה לסגת ממחויבויות נוספות בהסכם הגרעין עם המעצמות - זאת אם אירופה לא תצליח להגן עליה מפני הסנקציות של ממשל טראמפ. כמאל חראזי, ראש המועצה האסטרטגית של טהרן, אמר: "אם אירופה לא תנקוט צעדים בתוך 60 הימים שהקצבנו במאי, אנחנו ננקוט צעדים חדשים. אלו יהיו צעדים חיוביים אם הם ישקיעו משאבים במנגנון המסחר".

ביום שישי האחרון אירן עמדה כמעט בפני מתקפה אמריקנית, אך שעות לפני שטראמפ הורה למטוסי הקרב לנחות בחזרה. עם זאת, הנשיא מכחיש את הדיווחים. "מעולם לא הוריתי לבטל את התקיפה נגד אירן כפי שאנשים מדווחים, אלא רק השהיתי אותה בשלב זה", הבהיר בטוויטר.

שרידי המל"ט שהגיעו לידי אירן (צילום: מתוך התקשורת האירנית, חדשות)
שרידי המל"ט שהגיעו לידי אירן | צילום: מתוך התקשורת האירנית, חדשות
חלקי המל"ט האמריקני (צילום: מתוך התקשורת האירנית, חדשות)
מל"ט בשווי 200 מיליון דולר - הופל | צילום: מתוך התקשורת האירנית, חדשות

במהלך היממה האחרונה התייחס הנשיא מספר פעמים לנשבר עם אירן, כולל איום מחודש בשימוש באופציה הצבאית. "אסור שלאירן יהיה נשק גרעיני!", כתב בעמוד הטוויטר שלו. "תחת התוכנית הנוראית של אובמה, הם היו בדרכם לנשק גרעיני תוך מספר קצת של שנים, תוך תהליכי וידוא לא מקובלים".

לאחר מכן, הכריז טראמפ בציוץ: "אנחנו מטילים סנקציות משמעותיות נוספות על אירן ביום שני. אני מחכה ליום שבו הסנקציות האלו יוסרו מאירן - והם יהפכו לאומה יצרנית ומשגשגת שוב. טוב מוקדם ממאוחר!". אמש הוא הודיע שיטיל סנקציות כלכליות נוספות על אירן - שייכנסו לתוקף כבר מחר.