קלי קלות: כך תכינו גלידה בבית

בין אם אתם מומחים במטבח ובין אם אתם רק מתחילים • עכשיו תוכלו להכין גלידות בבית • בריא יותר, זול ומפנק

אם חשבתם שלהכין גלידה בבית זה תיק, תחשבו שוב. למי שרוצה להתחיל כדאי לחפש ברשת, שם תוכלו למצוא מתכונים מורכבים יותר ופחות להכנת גלידות ביתיות. בלוגרים רבים מצלמים את כל שלבי ההכנה, כך שאפשר למצוא גלידות מושחתות שמורכבות משמנות שונות וגם גלידות בריאות יותר מפירות וממוצרים לא מעובדים. 

למשל, חובבי הגלידות הטבעוניות ימצאו באינסטגרם וביו־טיוב אינספור מתכונים מצולמים, בעיקר באנגלית, כמו הבלוג החביב של High Carb Hannah או Pickup Limes. בחשבונות אלו תמצאו המלצות קולינריות טבעוניות ובריאות למאכלים בכלל ולגלידות מיוחדות בפרט, שישנו לכם את התפיסה השגויה שלהכין גלידה זו משימה קשה שנועדה לכישלון מראש. 

אם אתם רוצים להבטיח שהגלידה שלכם תהיה רכה גם ללא מכונת גלידה מקצועית, יש שלוש שיטות שיבטיחו זאת. שרית נובאק, בעלת בלוג המתכונים "מיס פטל", ממליצה: "הוספת כמות קטנה של אלכוהול לתערובת הגלידה תעזור לה לא להפוך לגוש קרח, מומלץ גם להשתמש בחלב מרוכז כדי שהגלידה תהיה קרמית. הוספת שומן לתערובת הגלידה וערבוב במהלך ההקפאה יעזור לה להישאר רכה, למשל הוספה של שמנת או של חלמונים, או שילוב של שניהם".

עשו זאת בעצמכם

איה קרמרמן, מחברת הספר "מתרגשת", שמוכרת בשנים האחרונות כמשפיענית בתחום הבריאות וההכנה הביתית, מעידה שבכמה צעדים פשוטים מאוד אפשר להכין גלידות בבית גם למי שאין מכונת גלידה, ורצוי שניתן לילדים פינוק הום־מייד שהוא בהכרח בריא יותר מכל מוצר שנקנה בחוץ.

"כמעט כל דבר שנעשה בבית יהיה משמעותית טוב יותר לילדים מבחינה בריאותית. תגלו שילדים לא קפדנים לגבי מרקמים, תנו להם משהו קר ומתוק והם יודו לכם. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לקנות תבניות של קרטיבים. צריך להבחין בין קרטיבים לגלידות, קרטיב צריך להיות עמיד יותר כי אנחנו נוגסים בו, מים אמנם קופאים ב־0 מעלות, אבל שמנת ופירות צריכים טמפרטורה נמוכה יותר וזמן ממושך של הקפאה. גלידה סלחנית יותר כי היא נמצאת בתוך גביע או כוס", אומרת קרמרמן.

"יש חוק שצריך להכיר בהקשר של הכנה ביתית - כששמים סוכר במשקה חם הטעם חזק יותר מאשר כששמים את אותה הכמות במשקה קר. 

"לדוגמה, לא שמים שמונה כפיות סוכר בתה, אבל במיץ ממותק יש את כמות הסוכר הזו, ולכן אנחנו צריכים להביא את הדבר הזה בחשבון כשמכינים ארטיק לבד בבית. יש כאן הזדמנות גם ללמד את הילדים מודעות לתזונה. אפשר לבחור בין שלוש אפשרויות, ניתן להכין ארטיק על בסיס מים, על בסיס חלב - כשההמלצה שלי היא להשתמש בחלב קוקוס - או על בסיס יוגורט, כשבכל אופציה תתקבל תוצאה שונה מבחינת המרקם. אפשר לשים פטל קפוא או תותים ולשלב עם יוגורט טבעי ללא סוכר שמכיל פרוביוטיקה, כך שנקבל עוד יתרון למרכיבים בריאים". 

קרמרמן מוסיפה כי יש גלידות שנקראות "נייס קרים", שמכילות בננות שעוזרות לגלידה להיות רכה ונעימה. לבננות אפשר להוסיף פירות, קקאו או ממרחים שונים דוגמת ממרח בוטנים, שיהפכו את הגלידה לחלומית, "לאוהבי הבננות בלבד", היא מסייגת. "לבננות יש טעם דומיננטי, ועבור אוהבי הבננות ה'נייס קרים' היא אופציה מעולה ובריאה".

למה כדאי להכין גלידות בבית ולא לקנות בחוץ? 

"זה נותן לנו אפשרות להשתמש במוצרים טריים שלא עברו תהליכי עיבוד. ראוי להתפנק ולפנק את הילדים, אבל צריך לזכור שאנחנו אחראים לבריאות שלהם. אפשר להפוך את התהליך לחווייתי וללכת עם הילדים לבחור פירות. בדרך של התנסות במזון פחות מזיק אנחנו נותנים להם להיות בשליטה ועל הדרך מוסיפים ערך מוסף על תקציב ותזונה, כי הרבה יותר זול להכין גלידה או ארטיק בבית מאשר לקנות את המוצר המוכן". 

ארטיק יוגורט ופירות

מצרכים:

אפשר לבחור בכל פרי צבעוני, אך חשוב לא לבחור בפירות שהופכים לנוזליים מדי בטחינה, למשל תפוז או אבטיח.

פירות מומלצים: פירות יער, שניתן למצוא קפואים, הם הכיפיים ביותר בזכות הצבעוניות והטעמים. משמש, קיווי ונקטרינה יעבדו גם הם.

המשוואה להכנת הארטיק: על כל כוס פרי מרוסק מוסיפים כוס יוגורט (לא מימי, השתמשו ביוגורט הסמיך שמגיע בדלי) וכפית דבש.

אופן ההכנה: 

מרסקים את הפירות במעבד מזון.

מערבבים בקערה את היוגורט והדבש.

מכניסים בשכבות לתבנית הארטיק - פירות, יוגורט ושוב פירות, וכאשר מכניסים את המקל מערבבים קלות כדי שייצאו ציורי פרי.

דופקים בעדינות את התבניות על השיש כדי להוציא בועות אוויר כלואות.

מקפיאים לחמש שעות לפחות ומחלצים מהתבנית על ידי שטיפה מתחת למים.

מתכון מיוחד של איה קרמרמן, מחברת הספר "מתרגשת" ל"ישראל היום"

גלידת לוטוס

מצרכים:

√ שני מכלים (500 מ"ל) שמנת להקצפה (לא מתוקה, עם 38% שומן, אחרת זה מתוק מדי)

√ פחית (כמעט 400 גרם) חלב מרוכז ממותק

√ כפית מחית וניל או תמצית וניל

√ ממרח לוטוס קראנץ' 

אופן ההכנה:

מקציפים שמנת לקצפת יציבה.

מוסיפים חלב מרוכז ומחית וניל ומערבבים בעדינות עד לאיחוד.

מוסיפים פנימה 2-3 כפות של ממרח לוטוס. אחרי שמרככים כמה שניות במיקרוגל מערבבים קצת, לקבלת למראה משויש.

מעבירים לתבנית ומכניסים למקפיא לשעתיים לפחות.

אופציות לשדרוג: 

קסטה: מקפיאים בתבניות אינגליש קייק חד־פעמיות, מוציאים מהמקפיא, חותכים לקוביות ומניחים כל קובייה בין שתי עוגיות. לציפוי – ממיסים ממרח לוטוס במיקרוגל וטובלים את הקסטה.

טילון: שופכים את התערובת לתוך גביעי גלידה ומקפיאים.

מתכון מיוחד של "מיס פטל"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר