הרימו עוגן: הקרוזים שטים ללב הישראלי

הפלגות הנופש הפכו לתופעה התיירותית הבולטת של השנים האחרונות, במיוחד עבור הישראלים • הגודל, הנופים המשתנים במחיר של כרטיס אחד, אווירת "הכל כלול" וכמובן הפעילויות לילדים הכריעו את הכף - הקיץ ימשיך להיות בסימן ים • כל החידושים, הפעילויות - והמחירים

האונייה "Epic", נורוויג'ן קרוז ליין // האונייה "Epic", נורוויג'ן קרוז ליין

אין ספק שהקרוזים, הפלגות הנופש מחוף אל חוף, הפכו לתופעה תיירותית בולטת. רק בשנתיים האחרונות חל גידול של כ־20 אחוזים במספר הישראלים שבחרו לבלות את החופשה שלהם דווקא בים, ועוד השנה צפויים לצאת לחופשת שיט כ־100 אלף ישראלים.

על המגמה המתחזקת מעיד הארי סומר, נשיא ומנכ"ל בינלאומי של קבוצת NCLH, שבבעלותה שלוש חברות המספקות הפלגות נופש: נורוויג'ן קרוז ליין, אושיאניה קרוזס וריג'נט סבן סיז, "זיהינו פוטנציאל גדול בשוק הישראלי, ואנו עדים לביקוש גובר ולצמיחה מהירה מאוד במספר הישראלים שיוצאים להפלגות. נכון להיום, ישראל מדורגת במקום השביעי בעולם במספר המפליגים ביחס לאוכלוסייה".

עבור הישראלים, ענף חופשות השיט הוא חדש יחסית, ורק בשנים האחרונות גברה המודעות לסוג זה של חופשה, המשלב קולינריה איכותית, פינוקים ויתרון נוסף: ניצול מיטבי של זמן החופשה בחו"ל. אחרי יום סיור ביבשה עולים על הספינה לארוחת ערב, וכשקמים בבוקר, אנחנו כבר ביעד הבא, בלי לבזבז שעות על נסיעה באוטובוסים או ברכב מיעד ליעד. העלייה לאונייה, כמו גם הירידה ממנה, נעשות באופן יעיל, כך שכל רגע מנוצל עד תום. 

אוניית "קראון איריס" // צילום: מנו ספנות

בתוך עשור כמעט הוכפל מספר הנופשים באוניות נופש, מ־17.8 מיליון בשנת 2009 ל־30 מיליון ויותר בשנת 2019. קצב הגידול מחייב את החברות להגדיל תפוסה, והשנה יושקו עוד 18 אוניות ענק, שיצטרפו לצי של 272 אוניות נופש שכבר משייטות בימים ובאוקיינוסים, כמעט ללא הפסקה. 34 אחוזים מהקרוזים מתבצעים באיים הקריביים ו־17 אחוזים בים התיכון. 11.1 אחוזים בחלק הצפוני של אירופה, בסין 4.9 אחוזים, באוסטרליה ובניו זילנד 4.8 אחוזים, באלסקה 4.7 אחוזים ובדרום־מזרח אסיה (ללא סין) 4.3 אחוזים. תעשיית הקרוזים תגלגל השנה 134 מיליארד דולר, כשהיא מעסיקה 1.1 מיליון עובדים בעולם. 

מלון על גלגלים

לדברי אורי שנבל, מנכ"ל חברת סנורמה שירותי תיירות, נציגת מכירות של רויאל קריביאן בישראל, הפריחה של הקרוזים בישראל, כמו גם בעולם כולו, נובעת בעיקר מהאפשרויות הרבות המוצעות היום בעולם השיט לעומת חופשה יבשתית. לדבריו, היעדים העיקריים והפופולריים ביותר בקרב הנופשים הישראלים בשיא העונה הם שיט באזור אגן הים התיכון, ברצלונה, הריביירה הצרפתית ואחריו רואים גידול נוסף ומשמעותי לאזור הים הבלטי. בנוסף, היעד המבוקש הנוסף הוא קרוזים שיוצאים מפלורידה לקריביים. 

אף שיש ספינות קרוז הפוקדות את ישראל כחלק ממסלול שיט בים התיכון, או מסביב לעולם, הישראלים יכולים להצטרף לשיט רק דרך הפלגות של מנו ספנות, שעשתה באפריל השנה קפיצת מדרגה, כשהשיקה את "Crown Iris", שאמורה להגיע ליוון, איטליה, סיציליה, קרואטיה, קפריסין ויעדים נוספים במזרח הים התיכון. אורכה של "קראון" הוא כ־216 מטרים, והיא כוללת עד 2,000 נוסעים בכ־750 חדרים, כולל סוויטות ברמות שונות, מחדרון קטן בשטח של 10 מ"ר ועד הסוויטה הנשיאותית בשטח של 37 מ"ר.  יש גם חדרים מותאמים לבעלי מוגבלויות. 

"Oasis of the Seas" של רויאל קריביאן

השטחים הציבוריים ב"קראון איריס" כוללים בין השאר מסלול הליכה מעגלי באורך 500 מטרים, אולם מופעים גדול ומפואר, אולמות אירועים לחגיגות פרטיות, חמש מסעדות שף מגוונות, מועדון לילה, בית כנסת, מגרש כדורסל, מתחם דיוטי פרי, קזינו, סיפוני שיזוף, חדרי ספא ועוד ועוד.

מחיר הפלגה של 3 ימים ו־2 לילות ב־28 ביוני ללרנקה הוא מ־232 יורו לאדם בחדר זוגי. ב־30 ביוני הפלגה של 5 ימים ו־4 לילות לרודוס והאי היווני איוס, במחירים של החל מ־507 יורו לאדם בחדר זוגי. הפלגה לשבוע ב־7 ביולי, הפוקדת את פיראוס, אתונה, וולוס, מטאורה, סלוניקי וסירוס (יוון), תעלה החל מ־761 יורו לאדם בחדר זוגי.

רוב הישראלים היוצאים לשיט תענוגות יטוסו לחו"ל לנקודת המוצא של ההפלגות, אם זה ברומא או בברצלונה בים התיכון, בקופנהגן בים הצפוני או במיאמי וניו יורק בארה"ב. הרוב יגיעו לאוניות ענק המכילות כ־4,000 נוסעים ויותר. לדברי טלי נוי, מנכ"לית MSC קרוז, החברה רשמה בשלוש השנים האחרונות גידול של 400 אחוזים במספר הנוסעים מישראל, והיא רואה בשוק הישראלי שוק מתפתח שכדאי להשקיע בו. בפסח האחרון נערך סדר פסח על האונייה בליסימה. לדבריה, "החברות משקיעות בתיירים הישראלים, כך למשל משלבים בסיורים בחופים מדריכים בשפה העברית, מפעילים ישראלים במועדוני הילדים ויציאות לסיורי שופינג בברצלונה ובצרפת, במיוחד לקהל הישראלי".

לקראת הקיץ מציעות החברות מגוון הפלגות נופש, כשרוב הנופשים בוחרים לצאת לשבוע שלם. עבור שבוע על סיפון אואזיס של רויאל קריביאן, ספינה היוצאת ב־28 ביולי מברצלונה, תשלמו 1,449 דולר לנוסע בחדר זוגי עם מרפסת. שלושה ימים על אותה ספינה במסלול מרומא לברצלונה יעלה 685 דולר בחדר עם מרפסת לים. על סיפון Jewel מברצלונה ב־25 באוגוסט תשלמו לשבוע מ־1,146 דולר לנוסע בחדר זוגי פנימי. על Edge של סלבריטי, יציאה מרומא ב־27 ביולי, המחיר יתחיל מ־1,384 דולר לנוסע בחדר זוגי פנימי. המחירים כוללים מסים, אך לא את התשר לאנשי הצוות או סידורי קרקע ביעדים שבדרך. 

מחווה ימית לביטלס

נורוויג'ן קרוז ליין (NCL), מציעה הפלגה של שבוע בים התיכון, החל מ־661 דולר לאדם כולל מסים, על סיפון האונייה Epic, המפליגה מרומא ועוצרת בערים פיזה, קאן, פלמה דה מיורקה, ברצלונה ונאפולי. "אפיק" זכתה בפרס פרומר (Frommer's) בקטגוריית בידור באוניות, ובין מופעיה: המיוזיקל "פריסילה מלכת המדבר", מופע מחווה לביטלס ואטרקציות דוגמת פארק מים עם מגלשות רב־מפלסיות, מרכז בילוי לבני נוער, תיאטרון, אולם באולינג וספא.

בים הבלטי משייטת האונייה Getaway, היוצאת מקופנהגן ועוגנת בערים ברלין, סנט פטרבורג, טאלין, הלסינקי ושטוקהולם. על האונייה שלל מסעדות בסגנונות שונים דוגמת בר סושי, מסעדת סטייקים, מסעדה איטלקית "לה קוצ'ינה" ועוד. בין מופעי הבידור אפשר למצוא את המחזמר "רביעיית מיליון הדולר", זוכה פרס טוני. המחירים ביולי עומדים על 1,018 דולר, וב־18 באוגוסט מ־1,089 דולר לאדם. בכל ההפלגות אפשר לקבל ארוחות כשרות למזמינים 30 יום מראש. 

חגיגה על סיפון ה"קראון איריס" // צילום: מיכה ריבקין

וזה לא הכל. בשל התחרות, כל חברת שיט עושה מאמצים כדי לבלוט. כך, למשל, הספינות של אושיאניה מתאפיינות בקולינריה עילית. בשנה החולפת הרכיב את תפריטי החברה השף המפורסם ז'אק פפין, שנחשב לאחד המוערכים והפופולריים בעולם.

החברה מציעה סיורים קולינריים וסדנאות בישול. אושיאניה קרוזס מתמחה ביעדים מיוחדים מסביב לעולם, למשל הפלגות בעקבות יעדי אונסק"ו או במקומות אקזוטיים, מרוחקים ולא מתוירים. בזכות גודלן (או קוטנן), האוניות של אושיאניה יכולות לעגון במספר רב יותר של "נמלי בוטיק", שאוניות גדולות לא יכולות להיכנס לתוכם. לדוגמה, ההפלגות של החברה בים התיכון כוללות עגינה ביעדים אומבריה, בארי, קרוטונה, אמלפי, טאורמינה, פורטופראיו ועוד. 

לשוט באקסטרים

ב־MSC זיהו את הפוטנציאל שטמון בקהל יעד שמורכב מצעירים, ובאוניות שלהם, שיוצאות להפלגות באירופה ובאמריקה, אפשר לאתר מגלשות אקסטרים אינטראקטיביות, מפלי מים, סימולטורים של מכוניות ומטוסים, כאילו נזרקתם למירוץ של פורמולה 1. חופשה בת שבוע על בסיס הכל כלול במחיר לזוג + 2 מתחילה ב־3,000 דולר באוניית בליסימה החדישה, כשמסלול ההפלגה הוא ברצלונה, מרסיי, גנואה, נאפולי, מסינה ומלטה. ואילו חופשת קרוז דומה על בסיס "הכל כלול" במחיר למשפחה: זוג + 2 - תעלה לכם כ־2,400 דולר באוניית Seaside, הפעם היעד הוא האיים הקריביים, ומעבר במיאמי, ג'מייקה, איי קיימן ומקסיקו.

לנפוש עם הילדים

חופשת קרוזים הפכה לפופולרית ביותר עבור בני 50-35 עם ילדים, וזאת בגלל ההיצע הגדול של אטרקציות לנוסעים הצעירים. לדברי עודד חודורוב, סמנכ"ל פיתוח עסקי של דיזנהאוז, "בשנים האחרונות גילו גם משפחות עם ילדים את עולם השיט, ולכן החברות משקיעות תקציבים גדולים באטרקציות שיתאימו לכל הגילים. כיום ניתן למצוא על האוניות פארק מים, קיר טיפוס והופעות". דיזנהאוז מציעה חבילה הכוללת טיסה לנמל היעד ברומא, ומשם שיט של שבוע באונייה "אפיק" של NCL במסלול רומא, ליבורנו, קאן, פלמה דה מיורקה, ברצלונה ונאפולי במחירים החל מ־1,369 דולר, כולל לילה במלון ברומא.

שיט של 10 לילות באונייה NCL Pearl מ־17 עד 28 ביולי במסלול מרומא ליעדים סנטוריני, מיקונוס, מונטנגרו, דוברובניק, מסינה, נאפולי וליבורנו, במחיר החל מ־1,539 דולר לאדם כולל טיסות ולילה במלון ברומא.

האונייה "Getaway", נורוויג'ן קרוז ליין

בחלק מהאוניות הוכנס עבור הילדים שימוש בצמיד חכם, שבאמצעותו אפשר לדעת היכן נמצאים הילדים בכל רגע נתון. הצמיד משמש גם מפתח לדלת החדר ואפשר לשלם באמצעותו את כל הרכישות במהלך החופשה. אפליקציה ייעודית לחופשה הפועלת בסמארטפון, בטאבלט, במחשב הנייד ובמסכי מגע הפזורים ברחבי האונייה. בנוסף, האפליקציה מנווטת את האורחים מרגע ביצוע הצ'ק־אין ומציגה את התוכנית היומית, מאפשרת לבצע הזמנות למסעדות, לסיורי חוף ועד ביצוע צ'אט עם אנשי הצוות.

עם חלון או בלי מזוודה?

מחיר השיט תלוי בסוג האונייה, במספר הלילות והימים וגם בסוג החדר. הזול ביותר יהיה חדר פנימי ללא חלון בקומה נמוכה, והיקרה ביותר תהיה סוויטה מאובזרת ומפנקת, כשהפערים הם אסטרונומיים, ונעים מכמה מאות דולרים לשיט בן 3 ימים ועד עשרות אלפי דולרים בסוויטה. 

מי שרוצה לצאת לסיור מסביב לעולם ב־180 יום יצטרך להיפרד מ־44 אלף דולר לפחות, עבור מסע במתכונת של "הכל כלול", אבל בשורה התחתונה, בדרך כלל קרוז יוצא זול יותר מאשר חופשות ברמת אירוח דומה על הקרקע. 

אתרי הקרוזים מלאים ב"מציאות" של חדרים אחרונים שלא נמכרו, ואם אתם ספונטניים, חפשו באתרים את החופשה הבאה ותהיו מוכנים עם מזוודה קטנה, משקפי שמש ובגד ים. חופשה נעימה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר