האם ייפתח מכרה זהב בהרי אילת?

משרד האנרגיה העניק לחברת "מרבצי זהב" רישיון חיפושים באזור העיר והערבה • הגיאולוג ד"ר חנן גינת: "יש זהב בהרי אילת, אבל הכל עניין של כדאיות כלכלית"

"יש זהב בהרי אילת" // צילום: לירון אלמוג

תושבי אילת והערבה התעוררו הבוקר (רביעי) לידיעה המרעישה, כי משרד האנרגיה חידש את רישיון החיפוש אחר זהב בשטח הצמוד לעיר אילת ונמצא בשיפוטה. 

מבין התושבים, יש שהרימו גבה ויש שכבר החלו לתכנן את כריית הזהב וההתעשרות ממנו, אולם מי שזכה ברישיון החיפוש אחר הזהב היא חברת "מרבצי זהב".

במידה ויימצא זהב באזור העיר אילת ובנחל רודד, שידוע כאחד המקומות היחידים בישראל שבו קיימים מרבצי זהב, מי שיזכה בו ובהיתר הכרייה  בהתאם אישורי של מוסדות התכנון היא החברה המחפשת, ו-5% משווי המחצב יועבר למדינה באמצעות תמלוגים. 

זו לא הפעם הראשונה שניתן רישיון חיפוש אחר זהב באזור אילת והערבה. לפני כעשור ניגשו שתי חברות למכרז חיפוש זהב בערבה וסביב אילת, זאת בעקבות ממצאים של המכון הגיאולוגי שפורסמו אודות סבירות או אינדיקציה לריכוז נמוך של זהב בסלעים המגמתים והסלעים המותמרים, הנמצאים בערבה. אותם סלעים מכילים בדרך כלל מתכות שאחד מהם הוא הזהב. 

לפני מספר שנים חברת ‏'גוליבר אנרגי', שבראשה עמד ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, קיבלה היתר חיפוש והחלה בחיפוש זהב בנחל רודד. לאחר תקופת חיפושים אחר הזהב הופסקה העבודה. 

חברת "מרבצי זהב", בראשותו של המנכ"ל אליהו חכם, שהגישה בקשה לחידוש רישיון חיפוש הזהב בשטח השיפוט של אילת והערבה מהמפקח על המכרות במשרד שארבל שחאדה,‏ קיבלה אישור עבודה למשך שלוש שנים. החיפוש יתבצע על פני 20,000 דונם ובהתאם לתנאים, הכוללים תיאום הפעולות בשטח מול צה"ל, הרשות לשמירת הטבע והגנים והרשויות המקומיות. 

לדברי דר' חנן גינת, יו"ר המועצה האזורית חבל אילות שבשטחה גם נמצאו מרבצים בעיקר של נחושת, "צריך לזכור שמחירי הזהב מכתיבים אם משתלם או לא להפיק זהב. יש זהב בנחל רודד אם מתבססים על הסקר הגיאולוגי ויש סלעים שיכולים להכיל גביש זהב ומיקרו אורגינזים, אבל הכל עניין של כדאיות כלכלית".

במשרד האנרגיה מסבירים את המפרט למציאת זהב: בהנחה וימצא זהב בערבה בכמות כדאית להפקה ובהתאם לאישורי ועדות התכנון והבנייה בדרום, תקבל החברה תעודת תגלית שתאפשר לה לכרות את הזהב שנמצא. 

יצוין כי בערבה יש שטח נרחב בו נמצאו בעבר מתכות באזור בקעת תמנע. חברת ערבה מיינס קיבלה בעבר תעודת תגלית וכורה נחושת בכמות מסחרי.

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר