נוהגים - ומתגוננים: עוד ועוד מקרי אלימות כלפי נהגי אוטובוס ממחישים עד כמה הפכו נהגי אוטובוס למטרה הקלה ביותר של נוסעים זועמים. רק שלשום הותקף שוב נהג אוטובוס על ידי על ידי נוסע שחנק והכה אותו - מקרה אחד בשרשרת של מקרים אלימים שהתרחשו בשבועות האחרונים. בעקבות הישנות המקרים, החליטו נהגי אוטובוס רבים לעשות מעשה: כיום ניתן למצוא יותר ויותר נהגים שעולים לאוטובוס עם אמצעים להגנה עצמית.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

יחיא שומרי, נהג של חברת 'דן', הוכה לפני שלושה שבועות על ידי אחד הנוסעים בקו 30. לנוסע לא היה כרטיס רב קו - ולמרות שהנהג הסכים להכניס אותו ללא תשלום - הוא החליט להכות את הנהג עד שאיבד הכרה - מה שהוביל לאשפוזו בבית החולים.

יחיא נהג אוטובוס שהוכה ע"י נוסע (צילום: באדיבות המרואיין, חדשות)
יחיא שומרי, נהג 'דן' שהוכה | צילום: באדיבות המרואיין, חדשות

"אני בטראומה", מספר יחיא על מצבו בשיחה עם החדשות ואומר שהוא לא מתכוון לשוב לעבודתו. "פיזית, עוד לא החלמתי - ואני לא יכול לחשוב בכלל לחזור להיות מאחורי ההגה כשהסכנה הזאת מרחפת באוויר. כל נוסע חשוד בעיניי", הוא מוסיף. יחיא מספר כי חבריו הצטיידו באמצעי הגנה שונים בגלל ריבוי מקרי האלימות כלפי נהגי אוטובוס לאחרונה וציין כי אם היה חייב לחזור לעבודה היה עושה מה שהחוק מתיר לו - ומחזיק ספריי פלפל.

החבלות על גופו של יחיא (צילום: באדיבות המרואיין, חדשות)
החבלות על גופו של יחיא | צילום: באדיבות המרואיין, חדשות

אתי, נהגת בחברת 'דן', תמיד דואגת שתרסיס הפלפל שלה יהיה איתה: "מעבר לחשש שיתקפו אותנו, יש תמיד גם את המתח שלי כאישה שמטורף אחד יבוא וירצה להציק לנו, הנהגות. המקצוע הזה הוא כפוי טובה לפעמים. פעם פחדנו ממחבלים מתפוצצים באוטובוסים, היום זה מהנוסעים".

"אני מגיע עם הנשק האישי לעבודה, השלב הבא הוא שנהג יירצח"

ויש נהגים שחווים אלימות בכל יום - ולא רק מדי פעם: יוסף, נהג בחברת 'סופרבוס', מספר כי הוא מותקף מילולית לפחות פעם ביום. "הגענו למצב בו אנחנו אשכרה מפחדים ללכת לעבודה", הוא מוסיף, "הנוסעים זורקים עלינו את כל העצבים שלהם ושוכחים שגם אנחנו בני אדם. אני התחלתי להסתובב עם גז מדמיע. אולי זה מה שיציל את חיי".

אילן, נהג בחברת 'קווים', טוען שמשרד התחבורה מפקיר את הנהגים בידי הנוסעים הזועמים: "אני גר בישוב בו אני זכאי להסתובב עם נשק אישי - ואני נוהג להביא אותו גם לאוטובוס. אני מאוד מקווה שלא אשתמש בו אף פעם, השלב הבא הוא שנהג יירצח פה".

נהגי אוטובוס חוששים להגיע לעבודה (צילום: חדשות)
נהגי אוטובוס חוששים להגיע לעבודה | צילום: חדשות



"שעון החול הולך ונגמר והיום בו מדינת ישראל תהיה ללא תחבורה ציבורית הולך ומתקרב", הזהיר ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל. "אנחנו דורשים ממשרד התחבורה להודיע מהי תוכניתו למיגור האלימות לאלתר. נהגי האוטובוסים הפכו להיות שק החבטות של מדינת ישראל. ארגון נהגי האוטובוסים וההסתדרות הלאומית מתריעים על הפגיעה האנושה בנהגים. אנחנו נמצאים כפסע מיום בו נהג יירצח על ההגה על ידי נוסע מטורף. נהגים מפחדים להגיע לעבודה ואנחנו נמצאים לפני שוקת שבורה. כדור השלג מתגלגל בעוצמה רבה ומישהו חייב לעצור את הטירוף הזה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל אחראית על הטיפול באלימות בכלל ונגד נהגי אוטובוסים בפרט. בכל מקרה של אלימות כנגד נהג, משרד התחבורה מאפשר לנהג לעצור את האוטובוס עד להגעתה של המשטרה. משרדנו גיבש שורה של צעדים שנועדו להבטיח בין השאר גם את ביטחונם של נהגי האוטובוסים".

"במסגרת זאת פועל המשרד לצמצום החיכוך של הנהג עם הנוסעים באמצעות ביטול התשלום אצל הנהג ומתן אפשרות לעלייה מכל דלתות האוטובוס", נמסר בנוסף. "מכרזי האוטובוסים החדשים המפורסמים בימים אלה כוללים התקנת מחיצות החוצצות בין הנהג לנוסעים, ומזה שנתיים מותקנים באוטובוסים החדשים מצלמות וכפתורי מצוקה המחוברים למוקד המפעיל".

לפניות לכתבת: avivitm@ch2news.co.il