מתחם כלא השרון נחשב לאחד המקומות הכי "לוהטים" בשנים האחרונות בשירות בתי הסוהר, ודי אם נציין את כלא רימונים השייך למתחם ובו כלואים באגפי הפרדה מרבית העבריינים הבכירים והמסוכנים ביותר בישראל.

אל אותו מתחם בעייתי הגיע לפני מספר חודשים עו"ד פלילי מוכר במטרה לבקר את אחד האסירים במקום. זה היה יום חורפי למדי, ועורך הדין הגיע במעיל ארוך שלא עורר כל חשד. כשנשאל על ידי הסוהרים אם הוא נושא על גופו דבר מה, הוא השיב בשלילה ועשה את דרכו לחדר הפגישות המיוחד להיפגש עם הלקוח שלו.

רגע לפני שנכנס לחדר, הסוהרים התעקשו לערוך בדיקה על גופו. פניו הלחוצות עוררו את חשדם, ואחרי בדיקה מהירה הם גילו באחד מכיסיו משחקי סוני פלייסטיישן וחומרים פורנוגרפיים. המבוכה שלו באותו רגע הייתה ברורה, והוא עוכב לחקירה במקום. אותה הברחה ביזארית, שנתפסה לגמרי במקרה, לא הייתה היחידה, ומתברר שמדובר בתופעה של ממש.

בשנים האחרונות סוהרים וקציני מודיעין בבתי כלא ביטחוניים ופליליים בעיקר, עצרו עשרות עורכי דין שהבריחו פריטים שונים ומשונים לאסירים, בהם ראשי ארגוני פשיעה וחיילים בכירים המרצים עונשי מאסר בבתי הכלא. מדובר בתעשייה שלמה שמגלגלת מיליוני שקלים לכיסיהם של עורכי הדין שמבצעים הברחות במודע בתמורה לבצע כסף.

"באופן טבעי, האסירים לחוצים לקבל סמים, סרטי פורנו, חוברות, ספרים, בשמים, א-שגרים (מידע סודי המוסתר בניירות קטנים) ופריטים שאסור להכניס לבתי הכלא. הם מנצלים את עורכי הדין לעבירות פליליות כדי שאלו יבצעו ההברחות", מגלה קצין בשב"ס. "לא פעם מדובר בעורכי דין צעירים שהאסירים ובני משפחותיהם מפתים בהמון כסף בתמורה לביצוע ההברחות, והיו גם כאלה שכפו עליהם לבצע את ההברחות. מה שעורכי הדין לא מבינים הוא שהם מסכנים את עתידם המקצועי, ומסתכנים בישיבה ממושכת בכלא".

כתבי אישום חמורים הוגשו כבר נגד מספר עורכי דין, וחלקם ריצה עונשי מאסר בפועל, ונגד אחרים נפתחו הליכים משמעתיים מטעם לשכת עורכי הדין והם הושעו מתפקידם. כמו כן, לשב"ס יש רשימה שחורה של עורכי דין שהיו מעורבים בהברחות לאסירים ונאסרה עליהם הכניסה לבתי הכלא עד להודעה חדשה.

אז מה מבריחים עורכי דין לאסירים בכלא? לרגל חג השבועות בדקנו מהם בדיוק הביכורים שהם מביאים לביקורים ונשארנו המומים. 

כלא השרון (צילום: שירות בתי הסוהר)
תא בכלא השרון | צילום: שירות בתי הסוהר

1. טלפונים סלולריים

טלפון נחשב לחמצן של האסירים בבתי הכלא הביטחוניים בהם אין גישה לטלפונים ציבוריים, כמו גם לאסירים פליליים שרוצים לנהל את הארגונים שלהם מהכלא מתחת לאפם של הסוהרים ומבלי שיאזינו לשיחות שלהם. ההערכות הן כי מאות טלפונים סלולריים מכל הסוגים נמצאים בשימוש אסירים בבתי כלא, ולא מעט מהם הוברחו על ידי עורכי דינם.

2. סרטי וחוברות פורנו:

שני הפריטים הכי חשובים בחיי האסירים, בעיקר כאלה שנמצאים באגפי הפרדה ובבידוד כמעט מוחלט וזקוקים לפריטים הללו כדי לספק את יצריהם המיניים. לאסירים בבידוד ובכלל מותר להחזיק מכשירי VOD, אבל הם לא מורשים להכניס סרטים ללא בקרה ואישור של הנהלת הכלא, ולכאן נכנסים עורכי הדין שמבריחים להם אותם.

3. קוקאין, הרואין, קריסטל מת', אקסטזי וחשיש

סמים תמיד היו אחד המוצרים הכי מבוקשים בקרב האסירים. למרות מקרים בעבר בהם סוהרים שיתפו פעולה עם אסירים בהברחת סמים לאגפים, הרי שעורכי הדין נחשבים למקור החמצן עבורם הרבה יותר מבני משפחתם. העובדה שעורכי הדין לא זוכים לחיפושים מדוקדקים כמו שאר המבקרים מאפשרת להם להבריח סמים בתוך הנעליים, מתחת לעניבה, בתוך נייר טואלט ועוד שלל שיטות מתוחכמות. לרוב הם מצליחים ב"משימתם", אבל היו גם כאלה שנעצרו והוגשו נגדם כתבי אישום

4. גופת דוכיפת 

אסירים רבים מאמינים כי גופה של דוכיפת יכולה לסייע להם לנצח במשפט, לשבש את דעתו של השופט ולהוביל לשחרורם מבתי הכלא. מדובר במסורת שנולדה במרוקו, ולפיה לגופת דוכיפת יש כוחות כישוף מאגיים. בשב"ס דווחו עד היום על שני מקרים בלבד של עורכי דין שהבריחו בתוך קלסרים גופת דוכיפת שהייתה מיועדת לעבריינים בכירים כדי "לסייע" במשפטם.

שקיות הקוקאין שנתפסו (צילום: דוברות המשטרה, חדשות)
קוקאין נחשב לאחד הסמים המבוקשים בכלא | צילום: דוברות המשטרה, חדשות

5. קמעות בתוך ספרי תהילים

כידוע, ישנם לא מעט אסירים אשר חוזרים בתשובה בבתי הכלא או מתחזקים מבחינה דתית ורוחנית. אסירים רבים יוצרים קשר עם רבנים ודורשים מהם לכתוב עבורם קמעות מיוחדות עם שמות מלאכים כדי שישמרו עליהם במהלך המאסר. מכיוון שאסור להחדיר קמעות לכלא ללא אישור, עורכי הדין מסייעים להבריח אותם בתוך ספרי תהילים קטנים.

6. א-שגרים

מדובר במסרים סודיים שמועברים לעבריינים בארגוני פשיעה הכלואים בכלא מחייליהם המנהלים את הארגון מחוץ לחומות. מכיוון שכל שיחות הטלפון של האסירים מוקלטות, אז הא-שגרים (פתקאות קטנות הכתובות בקודים) חשובים מאוד לראשי הארגונים ובכיריהם כדי לקבל הודעות מוצפנות ולהעביר בחזרה הוראות ומידע מבצעי באמצעות עורכי דינם. אותם א-שגרים כוללים לעיתים תכניות חיסול של יריביהם, העברות כספים ועוד.

7. בשמים וקרמים

מדובר בפריטים האסורים לשימוש בבתי כלא אלא רק באישור מיוחד וחריג עקב החשש שיכילו בתוכם קוקאין בתצורתו הנוזלית.

 

שעוני רולקס ויהלומים שנתפסו במכס (צילום: רשות המסים)
נחשבים לסמל סטטוס. שעוני רולקס | צילום: רשות המסים

8. שעוני יוקרה וכפפות

בשנה האחרונה נתפס עו"ד מוכר בעל עבר פלילי שניסה להבריח לכלא רימונים שעון רולקס וכפפות לשני אסירים שהוא מייצג. מתברר כי בעבר הלא רחוק אותו עו"ד הבריח כמויות גדולות של מוצרים שונים לבתי הכלא. שעון רולקס נחשב לסמל סטטוס בקרב העבריינים ואין אישור להכניסו.

9. סיגרים קובניים וטבק

אסירים המשתייכים לעשירון העליון אוהבים לעשן סיגרים קובניים או סיגריות מגולגלות בטבק איכותי. כמה עורכי דין שטרם נתפסו הצליחו להבריח סיגרים קובניים ללקוחות שלהם בכלא, ואלה שולפים מדי פעם סיגר ריחני בשעות הערב הרחק מעיניהם הסוהרים.

10. אלכוהול מסוגים שונים

קיים איסור מוחלט על החדרת אלכוהול לכלא, ורק בערב שבת מורשים האסירים ללגום מעט יין אדום כחלק מתפילת קבלת השבת והארוחה. בעבר היו מאות ניסיונות להחדיר בקבוקי וודקה או וויסקי לבתי הכלא במארזים קטנים בסיועם של עורכי הדין, אך מרבית ניסיונות ההברחה נכשלו.